Skausmo priežastis nulemia ir jo tipą

Jei į skausmą žiūrėsime visiškai objektyviai, jį galėtume įvardinti kaip nemalonų sensorinį ir emocinį patyrimą, atsiradusį dėl tikro ar potencialaus kūno audinių pažeidimo. Su sportinėmis veiklomis susijęs skausmas dažniausiai yra toks, kurį priskiriame, taip vadinamam nociceptiniam skausmui, ir atsiranda dėl to, kad audiniai yra sužeidžiami arba išsivysto uždegimas.

Uždegimo sukeltą skausmą jaučiame, kai tam tikri skausmo receptoriai pradeda reaguoti į susidariusius uždegiminius mediatorius. Dažniausiai šis skausmas yra susijęs su tokiomis sportinėmis traumomis, kurių metu audiniai patinsta. Kalbant apie kito tipo skausmą, verta paminėti, kad jį dažnai patiria paraolimpinės srities sportininkai su stuburo traumomis, kurias dažnai papildomai lydi neuropatinis skausmas, atsiradęs dėl somatosensorinės nervų sistemos būklės.

Trečias skausmo tipas yra būdingas asmenims, patiriantiems lėtinius skausmus, dažniausiai susijusius su klinikiniais ir psichofiziniais reiškiniais, hiperjautrumu, pavyzdžiui: fibromialgija ar nespecifiniu nugaros skausmu. Šiai skausmo rūšiai būdingai tai, kad dažnai išsivysto vėliau po patirtos traumos. Deja, bet nemažai daliai sportininkų tenka susidurti su šiais varginančiais lėtiniais skausmais.

Tenisas
Foto: Shutterstock

Skausmą gali lemti neteisinga technika

Lengva įsivaizduoti, kad skausmą gali sukelti ūmi trauma, kuri staiga pažeidžia kūno audinius. Tokiu pavyzdžiu gali būti įvairūs patempimai, lūžiai, audinių sumušimai. Dažnai šias traumas lydi ne tik skausmas, bet ir nerimas, baimė bei padidėjęs kognityvinis koncentravimas į įvykį.

Tačiau neretai sužeidimai įvyksta ir dėl kitos priežasties – pasikartojančio per didelio krūvio raumenų-kaulų sistemai, neskiriant pakankamai laiko ir priemonių adekvačiam atsigavimui ir adaptacijai. Štai kodėl sportininkai turi skirti pakankamai dėmesio ir papildomų pajėgų, kad jų sportinis krūvis ir technika būtų tinkamai subalansuoti.

Ne visuomet lengva rasti skausmo priežastį

Jei nepaisant visų priemonių sportuojantis žmogus susiduria su skausmu, tokį atvejį galima priskirti tiek sporto, tiek skausmo medicinos sferai. Gali prireikti ne vieno profesionalaus specialisto tam, kad surastumėte tikrąją skausmo priežastį ir ją efektyviai suvaldytumėte. Reikia nepamiršti, kad tiek sportinė trauma gali pasireikšti be skausmo, tiek ir skausmas gali atsirasti be aiškios priežasties ar žinomo trauminio įvykio.

Skausmo suvaldymui reikalingos kompleksinės priemonės

Jau pačioje pradžioje, kai susiduriate su skausmu, reikia pradėti galvoti, kokiomis priemonėmis jį valdysite. Kadangi skausmas yra subjektyvus patyrimas ir priklauso nuo daugelio neurobiologinių, kognityvinių ir aplinkos veiksnių, jo valdymas turi būti parenkamas, atsižvelgiant į visas šias aplinkybes.

Labai svarbu taikyti fizinę terapiją, ypač poūmėje ir lėtinėje skausmo fazėse. Taikant terapijas, didinančias ištvermę ir koreguojančias biomechaninius veiksnius, būtina, atsižvelgti ir į kitas aplinkybes. Psichologinio pobūdžio pratimai, pavyzdžiui: relaksacija, vizualinė terapija taip pat prisideda prie sportininkų skausmo valdymo bei psichinės sveikatos stiprinimo.

Realiai vertinkite fizinių priemonių poveikį

Įvairaus pobūdžio masažas yra viena dažniausių fizinės terapijos formų, net 75 procentai specialistų sako, kad taiko tokią intervenciją dirbdami su sportuojančiais asmenimis. Vis dažniau pasitelkiami ir modernūs sprendimai, pavyzdžiui, žemo intensyvumo lazerio terapija, kuri gali paskatinti efektyvesnį raumenų funkcijos atsistatymą. Taip pat galima kalbėti ir apie kitas terapijas: šalčio poveikį, ultragarso naudojimą, elektrostimuliaciją, akupunktūrą, tačiau ne visos išvardintos priemonės turi moksliškai patvirtintą pagrindą ir kai kurios jų naudojamos labiau dėl istoriškai susiklosčiusio požiūrio.

Judėjimas gerina tiek fizinę, tiek emocinę būklę

Skausmą palengvinti gali ir toks paprastas būdas kaip judesys ir tolesnė tinkama fizinė veikla. Ištvermės treniravimas yra svarbus aspektas, siekiant suvaldyti įvykusios traumos pasekmes. Manoma, kad atliekami pratimai aktyvuoja vidinius procesus, dalyvaujančius slopinant uždegimą ir skausmo pojūčius. Be apčiuopiamo poveikio, įrodyta, kad tokia fizinė veikla padidina ir paties sportininko tikėjimą, kad jis pats gali valdyti situaciją, jį ištikusį skausmą ir dažnai greta tvyrančią baimę.

Atsispaudimai
Foto: Shutterstock

Ne paslaptis, kad sportininkus po traumų lydi ne tik skausmas, bet ir sutrikęs miegas, o tai rato principu susiję su dar stipresniu skausmo pojūčiu. Šį negalavimą taip pat padės kontroliuoti tinkami pratimai, derinami su įvairiomis relaksacijomis.

Sportininkų skausmą suvaldyti padeda medikamentai

Skausmo valdymas paprastai apima strategijas, kuriose visos priemonės parenkamos individualiai. Tokiu principu rekomenduojamos ir farmakologinės priemonės. Šios, derinamos kartu su fiziologine ir psichologine terapija, ženkliai padidina tikėtinus gerus rezultatus.

Dažniausiai nestiprų, vidutinį ir net ūmų skausmą suvaldo nesteroidiniai vaistai nuo uždegimo. Vienos apklausos duomenimis, specialistai 42 procentais atvejų, atsiradus su sportu susijusiam skausmui, paskiria nesteroidinius vaistus nuo uždegimo 3–5 dienoms.

Pavyzdžiui, „Dolmen“ tokiu atveju yra itin naudinga išeitis, nes padeda malšinti skausmą, o neseniai Lietuvoje atsiradęs geriamasis tirpalas gali būti suvartotas tiesiai iš paketėlio. Tai ypač patogu, jo net nereikia užgerti vandeniu. Vaistus reikėtų vartoti tik perskaičius pakuotės lapelį ir pasitarus su gydytoju arba vaistininku.

Reikėtų atkreipti dėmesį, kad jei per 10 dienų sportininko būklė nepagerėjo, reikėtų ją pakartotinai įvertinti.