COVID-19 tapo iššūkiu

Pasiteiravus, kaip sekėsi kurti elektroninės prekybos Utenos miesto gyventojus mokiusį projektą, I. Samušienė sako, kad didžiausiu iššūkius tapo pandemija, kuri nors ir padėjo elektroninei prekybai, tačiau sukėlė sunkumų organizuojant mokymus, rengiant susitikimus su projekto dalyviais.

„Šis projektas buvo parašytas kur kas anksčiau ir jam prasidėjus iškilo iššūkių. Tiesa, kelios projekto parduotuvės, kuriose prekiaujama lininėmis veido kaukėmis, tikrai gavo puikią progą ir jiems prekyba sekėsi gerai. Tai tapo puikiu startu“, – prisimena pašnekovė.

Pati I. Samušienė nuo 2009 metų turi savo asmeninę elektroninę parduotuvę, kurioje prekiauja veltine avalyne. Šiuo metu tai yra viena didžiausių šios kategorijos elektroninių parduotuvių, todėl per daugelį metų jos sukaupta patirtis ir įgūdžiai pravertė savo verslą tik pradedantiems uteniškiams.

„Tikiu, kad reikia būti bendruomeniškais, padėti kitiems ir dalintis savo sukaupta patirtimi. Turime prisiminti ir tai, kad kalbama apie smulkųjį ir vidutinį verslą. Tai yra pavieniai asmenys arba mažos įmonės. Pasaulinė rinka yra tokia didelė, kad net jei visi Lietuvoje pradėtume daryti tą patį, mes vis tiek nepadengtume visos Jungtinių Amerikos Valstijų rinkos.

Galime žmones apmokyti, bet tokie paprasti ir būtini dalykai kaip profesionalios įvaizdinės fotosesijos bus sunkiai įgyvendinamos, pavyzdžiui, provincijoje. Žmonės kartais stebisi, kodėl nesiseka prekyba net ir įdėjus nemažai darbo. Čia tikrai reikia daug įdirbio, kad viską pasiruošti, sutvarkyti siuntimo profilius, o siuntimo kainos būtų konkurencingos visam pasauliui. Būtina suprasti, kaip kuriama reklama, tvarkoma apskaita ir kitus niuansus“, – pasakoja projekto konsultantė I. Samušienė.

Patarimų kreipiasi iki šiol

Viso projekto metu buvo sukurta net dvidešimt elektroninių parduotuvių. Konsultantai, kurie patys kasdien dirba elektroninės prekybos srityje, padėjo ne tik sukurti produktų ir paslaugų fotosesijas, aprašus bei elektroninius puslapius, tačiau ir negailėjo praktinių patarimų. Kaip pastebi I. Samušienė, projekto dalyviai iki šiol neretai kreipiasi į savo konsultantus ir mentorius bei teiraujasi patarimų vienu ar kitu klausimu.

„Prasidėjus pandemijai daug klausimų iškilo dėl siuntimo kainos, ar pavyks prekę laiku pristatyti pirkėjui. Manau, kad lietuviai yra tikrai kūrybingi ir ne tik kuria, bet ir nori prekiauti. Logistikos darbuotojai taip pat pasakojo, kad jei visur pasaulyje srautai sumažėjo, Lietuvoje viskas gerokai išaugo“, – kalbėjo projekto konsultantė.

Svarbiausias faktorius – savirealizacija

Kadangi daugelis projekto dalyvių buvo moterys, I. Samušienė pasakojo, kad didžioji dalis sukurtų elektroninių parduotuvių savo pirkėjams siūlo įvairius rankdarbius, siuvinius, papuošalus ir kita. Svarstydama, kaip elektroninė prekyba Lietuvoje keitėsi bėgant metams, profesionalė pastebi, kad išsiskiria žmonių požiūriai. Viena grupė žmonių vertina galimybę turėti savo verslą ir dirbti tik sau, o kiti, nors ir pasižymėdami tam tikromis verslui būtinomis savybėmis, yra linkę rinktis samdomą darbą.

„Kodėl išsiskiria šios dvi žmonių grupės turbūt galėtų atsakyti tik psichologai, tačiau pastaruoju metu ryškėja ir tendencija, jog žmonės verslą kuria ne dėl finansinių paskatų, nors ir jos išlieka svarbios, bet norėdami realizuoti save ir savo idėjas, atsiskleisti bei sukurti pridėtinę vertę savo darbui, veikloms.

Dabar prieš visus motyvus nugali kūryba ir savirealizacija. Taigi, ir visi mūsų projekto dalyviai buvo žmonės, kuriems svarbu kurti“, – pasakoja ji.

Dažną stabdo baimė

Ingai pritarė dar būdama motinystės atostogose žaismingas pagalvėles vaikams pradėjusi kurti bei jau tuomet apie savo prekybos kelią svarsčiusi Aušra Vitkutė. Nors čia ji tapo konsultante, prieš keletą metų pati dalyvavo analogiškame projekte ir žengė pirmuosius žingsnius nuosavo verslo link. Šiandien moteris džiaugiasi įgytomis žiniomis galėdama pasidalinti su bendraminčiais.

„Buvo labai smagu pasidalinti realiu ir paprastu savo pavyzdžiu, nes juk ir pati viską pradėjau taip pat bei turėjau sau atsakyti į tokius pačius natūraliai verslo pradžioje kylančius klausimus. Paaiškindavau žmonėms, kad tai nėra sudėtinga. Iš pradžių ir man atrodė, kad gali kilti sunkumų ir reikės kokių nors ypatingų įgūdžių.

Dažną sustabdo baimė ir nežinia, kaip viskas pavyks. Lietuvoje turime tikrai daug kuriančių žmonių, tačiau kartais asmeninės savybės neleidžia perlipti per save, išeiti iš komforto zonos, o kartais koją pakiša ir baimė, nežinia, kas bus vėliau. Sukurti parduotuvę ir parduoti yra ne ką mažesnis iššūkis nei sukurti savo produktą“, – užtikrintai teigia elektroninėje prekyboje ne vienerius metus dirbanti verslininkė A. Vitkutė.

Projektas finansuotas pagal ES fondų investicijų veiksmų programą, kurios tikslas – paskatinti piliečius būti aktyvius, savo miestuose kurti iniciatyvas ir taip mažinti socialinę atskirtį Lietuvoje. Daugiau apie galimybes inicijuoti projektus savo mieste ar bendruomenėje www.miestobendruomene.lt.

Užsakymo nr.: PT_88713711