Į DELFI skaitytojo klausimą atsako teisininkas Aleksandras Kovalevskis.

Administracinė nuobauda yra valstybės prievartos priemonė, skiriama administracinį nusižengimą padariusiam asmeniui, siekiant jį atgrasyti nuo administracinių nusižengimų darymo, nubausti nusižengimą padariusius asmenį ir atimti iš jo galimybę daryti naujus administracinius nusižengimus.

Padariusiam administracinį nusižengimą asmeniui gali būti skiriamos šios administracinės nuobaudos: įspėjimas, bauda, viešieji darbai. Bauda yra piniginė administracinė nuobauda, skiriama administracinių nusižengimų kodekso numatytais atvejais. Administracinės nuobaudos paskirčiai įgyvendinti asmeniui kartu su administracine nuobauda, kai tai numatyta administracinių nusižengimų kodekso specialiosios dalies straipsnyje, gali būti skiriamos ir administracinio poveikio priemonės (asmeniui suteiktos specialiosios teisės atėmimas, turto konfiskavimas, įpareigojimas dalyvauti elgesio keitimo ar kitose programose, draudimas lankytis viešosiose vietose vykstančiuose renginiuose).

Atsakomybę už transporto priemonės vairavimą neturint tokios teisės nustatyta administracinių nusižengimų kodekso 424 straipsnyje. Šio straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad transporto priemonės vairavimas neturint teisės ją vairuoti ar neturint teisės vairuoti šios rūšies transporto priemones užtraukia baudą nuo trijų šimtų iki keturių šimtų penkiasdešimt eurų.

Išnagrinėjus administracinio nusižengimo bylą, administracinės nuobaudos ir administracinio poveikio priemonės rūšys parenkamos iš administracinių nusižengimų kodekso specialiosios dalies straipsnyje nurodytų administracinių nuobaudų ir administracinio poveikio priemonių rūšių, atsižvelgiant į padaryto administracinio nusižengimo pobūdį, pažeidėjo kaltės formą ir rūšį, asmenybę, atsakomybę lengvinančias ir sunkinančias aplinkybes. Kaltininko prisipažinimas dėl administracinio nusižengimo padarymo ir nuoširdus gailėjimasis yra laikoma atsakomybę lengvinančia aplinkybę, todėl parenkant piniginės baudos dydį į šią aplinkybę turėtų būti atsižvelgta.

Teisės vairuoti transporto priemones suteikimo, atėmimo ir grąžinimo teisinius santykius reglamentuoja Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymas. Šiame įstatyme numatyta, jog teisė vairuoti motorines transporto priemones nesuteikiama, jei nėra pasibaigęs šios teisės atėmimo, įstatymų nustatyta tvarka paskirto asmeniui už KET pažeidimus, tarp jų ir už transporto priemonės vairavimą neturint tam teisės, terminas. Minėtas įstatymas taip pat numato, kad asmenys, kurie vairavo transporto priemonę neturėdami teisės vairuoti transporto priemones, tokią teisę gali įgyti ne anksčiau kaip po vienų metų nuo šio pažeidimo padarymo dienos.

Atsižvelgiant į aukščiau išdėstytą, KET pažeidėjui nepavyks išvengti nei baudos pagal administracinių nusižengimų kodeksą, nei vienų metų apribojimo įgyti teisę vairuoti transporto priemones pagal Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymą.

Pateikiamas teisininko komentaras yra bendrojo pobūdžio ir negali būti traktuojamas kaip individuali teisinė konsultacija. Dėl detalesnės informacijos prašome kreiptis el. paštu aleksandras.kovalevskis@justicion.lt