Traumos vyresniame amžiuje – viena pagrindinių mirštamumo priežasčių

Vyresnio amžiaus žmonių griuvimas ir su tuo susijusios traumos yra viena pagrindinių mirštamumo priežasčių.

„Vyresnieji turi trapesnius kaulus ir yra linkę dažniau griuvinėti tiek dėl išorinių veiksnių, tokių kaip pavojingos aplinkos sąlygos, slidūs paviršiai, bloga avalynė, tiek dėl su amžiumi susijusių ligų ir būklių“, – teigia šeimos gydytoja Aušra Tomkutė. Svarbu suvokti, kad traumas lemia viskas, kas sutrikdo balansą ir stabilią laikyseną.

Pasak gydytojos, yra kelios pagrindinės priežastys, kurios didina kaulų lūžių riziką:

  • amžius;
  • moteriška lytis;
  • pusiausvyros sutrikimai;
  • psichotropinių vaistų vartojimas;
  • įvairios vaistų sąveikos ir šalutiniai poveikiai;
  • galvos svaigimas;
  • anemija (mažakraujystė);
  • spaudimo svyravimai;
  • pažintinių funkcijų silpnėjimas.

Svarbiausia – visavertė mityba ir fizinis aktyvumas

Gydytoja pabrėžia, jog norint išvengti kaulų lūžių, reikia savo kūnu rūpintis nuo pat jaunystės.

„Geriausias būdas gauti naudingas medžiagas mūsų kaulams yra iš maisto. Tik tada, kai su maistu nesugebame suvalgyti reikiamos kalcio dienos normos, arba turime lėtinių ligų, dėl kurių kalcis gali būti sunkiau įsisavinimas, rekomenduojami papildai“, – teigia A. Tomkutė.

Gydytoja nurodo, jog prieš pradedant vartoti papildus būtina konsultuotis su šeimos gydytoju ir atlikti tyrimus, kurie padėtų įvertinti jūsų organizmo būklę, ir ar tikrai trūksta vienų ar kitų elementų.

„Pavyzdžiui, kalcio pasisavinimui organizme būtinas vitaminas D. Mūsų gamtinėje zonoje dėl saulės stokos dažnai pacientų tyrimuose randame vitamino D stoką, dėl kurio mažėja kalcio įsisavinimas, net jei kalcio pakankamai gaunate su maistu. Prieš pradedant vartoti kalcio papildus, būtinai pasitarkite su šeimos gydytoju dėl vaistų ir papildų sąveikų ir šalutinių reiškinių“, – apie papildų suderinamumą kalba gydytoja.

Reguliarus fizinis aktyvumas padės rūpintis kaulų sveikata

Fizinis aktyvumas ypač svarbus rūpinantis kaulų sveikata. Sportuojant didinama raumenų masė, treniruojama ištvermė. Būnant fiziškai aktyviam gerėja medžiagų apykaita, medžiagų pasisavinimas, audinių aprūpinimas deguonimi. Taip stiprėja raumenų skeleto sistema, ir mažėja tikimybė kaulų lūžiams.

Norint išvengti traumų – svarbu koreguoti regėjimą

Vyresniame amžiuje svarbu koreguoti regėjimą, kad gerai matytume, taip pat koreguoti klausą, jei turite klausos sutrikimų, nes gera orientacija aplinkoje padeda išvengti griuvimų ir lūžių.

„Svarbu koreguoti kraujo spaudimą, pas šeimos gydytoją atlikti tyrimus, kurie įspėtų apie anemiją, cukraus kiekį kraujyje“, – apie konsultacijų būtinybę kalba specialistė.

Gydytoja pabrėžia, jog svarbu vartoti kuo mažiau vaistų (juos vartoti tik esant būtinybei), nes vaistų tarpusavio sąveikos ir šalutiniai poveikiai didiną lūžių riziką.

Svarbiausia vengti psichotropinių vaistų, tokių kaip migdomieji ir raminamieji, nes dėl jų ilgalaikio poveikio galimi dažnesni griuvimai ir lūžiai.