Padeda nuo širdies ir kraujagyslių ligų

Kaip laidoje „Delfi rytas“ pasakojo gydytoja dietologė Kristina Jasmontienė, skaidulinės medžiagos yra gerųjų žarnyno bakterijų maistas. Šias medžiagas galima vadinti prebiotikais – tuo, kuo maitinasi probiotikai arba gerosios bakterijos.

„Nuo to, kaip jos žarnyne jaučiasi, kaip darniai ten gyvena, priklauso ir mūsų sveikata. Pakankamas skaidulinių medžiagų kiekis gali pakeisti labai daug ką“, – laidoje sakė K. Jasmontienė.

Pasak gydytojos dietologės, skaidulos padeda mažinti lėtinį uždegiminį procesą organizme – pavyzdžiui, aterosklerozę ar sąnarių uždegimą.

Kitas svarbus aspektas – skaidulinės medžiagos veikia kaip organizmo šluota. Jei jų racione bus pakankamai, nevargins vidurių užkietėjimas, žarnyno veikla bus sklandesnė ir tokie simptomai kaip žarnyno pūtimas bus daug retesni.

Foto: Asmeninio albumo nuotrauka

Taip pat skaidulinės medžiagos yra labai svarbi cholesterolio, cukrinio diabeto, širdies ir kraujagyslių ligų prevencija.

„Tiems žmonėms, kurie turi riziką sirgti šiomis ligomis arba jau serga, skaidulinių medžiagų pakankamas kiekis yra nepaprastai svarbus, kad ligos būtų geriau kontroliuojamos“, – sakė pašnekovė.

Skaidulinės medžiagos, ypač tirpiosios, sukuria didesnį sotumo jausmą. Nuo tokio maisto labiau pasisotiname, dėl to galime suvalgyti mažiau. O tai gali prisidėti prie svorio reguliavimo.

Kur yra daugiausiai skaidulų?

Pakankamas skaidulų kiekis, pasak gydytojos dietologės, per dieną moterims yra maždaug 25 g, vyrams 35 g.

Skaidulų šaltiniai
Foto: Shutterstock

„Bet tiksliausia yra sakyti, kad 1000 gautų kalorijų turėtų būti 8-12 g skaidulų. Netirpių skaidulinių medžiagų santykis su tirpiomis turėtų būti 3:1.

Visgi, taip smarkiai gilintis žmogui nereikia, geriausia žinoti, kad jei žmogus valgys 5 porcijas per dieną daržovių ir vaisių bei jie bus kuo įvairesni, į savo kasdieninį racioną įtrauks viso grūdo produktus, pavyzdžiui, jei rytinė košė bus iš viso grūdo kruopų, duona ruginė, o ne balta, ryžiai laukiniai, o ne balti, valgys ankštines daržoves, skaidulų užteks“, – kalbėjo K. Jasmontienė.

Atskirti, kur skaidulinių medžiagų yra daugiausiai, gali padėti rakto skylutės ženklinimas. Jei pasirenkame duoną, kruopas ar kitus produktus ženklintus rakto skylutės simboliu, tai reiškia, kad ten skaidulinių medžiagų bus ne mažiau nei 5-6 gramai 100-te gramų produkto.

Foto: Shutterstock

Kuo mažiau produktas perdirbtas, tuo daugiau bus skaidulinių medžiagų ir mažiau cukraus, druskos, riebalų.

Kalbant apie miltinius produktus, daugiausia skaidulinių medžiagų yra tada, kai jie pagaminti iš viso grūdo. Tai reiškia, kad išsaugota visa grūdo viršutinė dalis – joje koncentruojasi daugiausiai skaidulinių medžiagų. Skaidulų kiekis dar didesnis, jei tokia duona praturtinta linų sėmenimis, kanapių ar kitomis sėklomis.