Viena vertus, esame sudėtingesnėje situacijoje nei išgalvotas Rusų literatūros genijus – greitesnis tempas, begalė informacijos, stresas, nerimas, ekologija. Kitą vertus – mokslo pasiekimai ir farmacijos bei elgesio terapija. Kokių medžiagų, darančių mus laimingus, smegenyse gali pritrūkti, mokslas žino. Kokių piliulių pavartoti, kad tų medžiagų padidintume – irgi žino. Paprasta – užvalgei ryte tablečių ir laimingas.

Deja. Ne viskas taip paprasta. Tabletės palikime, kai bus visai jau prastai, o iki tol pabandykime padėti sau patys. Taip, patys, nes niekas nekaltas dėl to, kad esate ten, kur esate, ir nėra čia ko tikėtis, kad kažkas Jus padarys laimingu vos pajudinęs pirštą. Nėra vienintelio stebuklingo žingsnio – bac ir aš visas šokolade. Kaip užtikrinti stabilią mažų molekulių smegenyse gamybą ir koncentraciją?

Kasdieniai maži laimėjimai: nenumatykite sau didžiausių ir tolimiausių tikslų, išdalinkite tą maratoną į daug šimto metrų distancijų – tiek, kiek tepajėgiat. Tikslo pasiekimas (nesvarbu, didelio ar mažo) padidina smegenyse dopamino – laimės hormono. Bus sunku iškart numesti 10 kilogramų, bet nubrėžkite tikslą – kilogramas per savaitę. Tai labai lengvai pasiekiama.

Valerijus Morozovas
Foto: DELFI / Josvydas Elinskas

Dopamino duoda ir pasitenkinimas atliktu darbu. Tad nereikia pulti iškart daryti kelių darbų, kuriuos visus atliksite po mėnesio – visą mėnesį liksite nerimastingas ir nepatenkintas (nes neturite laimėjimo). Po darbą per dieną ir voila – Jūs ir vėl šįvakar čempionas.

Skanus maistas ir pasilepinimas – dar vienas dopamino šaltinis. Todėl svarbu nenumoti ranka į tai, ką ir kaip mes valgome ir kiek mes savimi rūpinamės. Leiskite sau pasimėgauti gyvenimo malonumais, kad ir kaip skubėtumėte – padainuokite po dušu į valias, leiskite žmonai nueiti nusipirkti suknelę ar pasidaryti manikiūrą, valgykite ne su telefono, naujienų srauto ar televizijos kompanija, o su mėgstamais žmonėmis.

Nes bendravimas su artimaisiais dar pridės mums meilės hormono – oksitocino. Bendraukime, žaiskime, prisilieskime, apsikabinkime, pasibučiuokime (jei nuolat bijosite užsikrėsti koronavirusu nuo savo artimųjų – žinokite, baigsite palatoje su minkštomis sienomis). Visa tai leidžia pasijausti mylimais ir pasidalinti tą meile. Nėra šalia žmonių, bet yra augintinis – tinka kuo puikiausiai. Yra dvi įdomios profesijos: Vokietijoje apsikabinimo terapijos specialistai (profesionaliai apkabina žmones, kai labai reikia), o Kinijoje – pandų apkabinimo profesionalai (nes dideliems pūkuotukams irgi reikia meilės).

Pora lovoje
Foto: Shutterstock

Be abejo, mylėjimasis – didžiausias šaltinis šito hormono. Nėra noro? Vyras miega nusmukęs ir nusisukęs? Pavargo vakare? Padarykite tai ryte. Rytais erekcija visiems bet kokio amžiaus berniukams – jie taip kasryt saulę pasitinka. Pusvalandžiu mažiau miego, tačiau kur kas daugiau energijos visą dieną.

Kuo puikiausiai padidiname endorfinų gamybą bendravimo metu. Juokas, šypsena, smagus laiko praleidimas, greitas judėjimas, kutenimas, išvykos į gamtą, kiną, kakavos ir šokolado smaguriavimas ne tik pakelia nuotaiką, bet, sako, pailgina gyvenimą ir net mažiną lėtinį skausmą. Na, nebent juokiatės taip, kad net pilvą ir žandus skaudėti pradeda. Gyvenimas labai liūdnas, o aplinkui visi niūrus ir pilki? Nepadeda net komedijos ar savotiško lietuviško humoro atstovų pastangos? Tiesiog šypsokitės prieš veidrodį. Nebijokite, kvailiau nei nuolat surūgęs neatrodysite. Kelios minutės per dieną – jau pasijausite geriau. Bet geriau šypsotis kitiems.

Apskritai, dovanojimas, pagalba, savanoriavimas labai padidina mūsų savirealizacijos pojūtį ir leidžia pasijausti laimingais. Kodėl negalime pradėti nuo dovanojimo kitiems paprastos šypsenos? Netikite – pabūkite tarp vaikų, tie šmikiai išsišiepia beveik penkis šimtus kartų per dieną, tad nuotaiką pakelia nori – nenori.

Mankšta
Foto: Shutterstock

Na, ir galiausiai, labiausiai farmakologų mėgstama reguliuoti molekulė – serotoninas. Stabilizuoja visų kitų veikimą, užtikrina aktyvumą ir darbingumą. Gerai būtų pasigaminti ryte, kad liktumėte žvalūs ir darbingi. Kas padeda? Fizinis aktyvumas, sportas, pratimai (atsimenate, ką kalbėjau apie pasimylėjimą rytais?), buvimas lauke ir saulės šviesa. Net nereikia deginimosi ir kaitrios vasaros saulės – užtenka ir lietuviškos pro debesis – serotoninas jau pasigamins. Todėl paskirkite laiko pasivaikščiojimui kasdien. Reguliarus fizinis krūvis, ypač, kai apdovanojate save mažais laimėjimais (pagaliau nubėgau nesustojęs kilometrą – dar papildomai pasigaminate dopamino) savo terapiniu poveikiu gali nieko nenusileisti antidepresantams. Viskas, ko reikia – pakelti užpakalį ir sudaryti planą.

O laimės recepto laimėtojas, aišku – meilė ir mylėjimasis. Serotoninas ir oksitocinas nuo pat ryto garantuoti. Dar galima ir adrenalino prie to pridėti (receptų daug: nuo rizikingų vietų iki draugo žmonos), bet gal tiek to.

Mankšta
Foto: Shutterstock

Kad ir kuo užsiimtumėte, darykite tai su šypsena. Nes, net kai pasiunčia kur toliau, su meile ir nuotaika kažkaip maloniau ten eiti.

Likite sveiki ir laimingi. Mylėkite ir mylėkitės.