„Kokios dar atostogos? Aš, va, savo verslą turiu, 8 metus nebuvau atostogų!“ Deja, bet vis dar dažnai tenka išgirsti tokį komentarą iš paciento, bergždžiai bandančio atrasti kokią nors vidinę, apčiuopiamą, nuovargio ir nemigos priežastį. Pasak mokslinių tyrimų, atostogaujantys kasmet bent po savaitę aštuonerius kartus mažina savo šansus pakratyti kojas nuo infarkto, palyginus su dirbančiais šešerius metus be pertraukų. Aš nebūsiu ministru pirmininku ir nesakysiu, kad blogas tas verslas, kuris lieka mėnesius be pajamų, bet leisiu sau pakritikuoti verslus, kurie negali likti be tiesioginio, varginančio, nerimastingo vadovavimo bent kiek ilgiau nei savaitei.

Kodėl kiek ilgiau nei savaitei? Vėlgi, taip siūlo mokslas. Jis sako, kad atostogaujant fizinė ir emocinė savijauta gerėja palaipsniui ir pasiekia maksimumą ties aštunta diena. Tad atostogauti reikia bent kiek ilgiau nei aštuonias dienas, tam, kad gautumėme maksimalią naudą per trumpą laiką.

„Nėra kada, ir taip darbais užsivertęs“. Būtent todėl ir reikia. Mažėja perdegimas, didėja našumas, atsiranda didesnė motyvacija darbe dirbti, o ne vien laukti, kol pasibaigs darbo diena. Apskaičiuota – papildoma poilsio diena padidina metinį darbo pajėgumą iki aštuonių procentų. Tad pabėgęs atostogų dabar – padarysi daugiau iš jų grįžęs. Prisiminkite gerą seną posakį – darbai turi susigulėti.

„Nenervuok, daktarėli, su savo ministru tik ir atostogaujate. O mums jūsų atostogos – galvos skausmas“. Ir Jūs pailsėkite. Jei net ministras gali sau leisti, kodėl Jūs negalite? Atostogos mažina stresą. Pailsėjus ir kaukės, ir medikai, ir politikai, ir kitos seksualinės mažumos ne taip erzins, gal net žmonai ar uošvienei atleisite. Bent jau galvos skausmo, širdies plakimo, nemigos ir neapykantos darbui bent kelioms savaitėms net po trumpų atostogų atsikratysite. Taip sako Austrijos mokslininkai – atostogos mažina ilgalaikio streso sukeliamus simptomus.

„Nepailsiu aš per atostogas. Vis rūpesčiai kažkokie, galvoji kaip reikės grįžti į kasdienybę, o grįžus – nėra jėgų kažko imtis“. Būna. Ir ne taip jau retai. Gal ne tik per atostogas, bet ir per savaitgalius nieko nespėjate? Ir dažnai poilsio metu kaip tyčia skauda galvą, raumenis, gulite absoliučiai be jėgų, ar net prasideda kažkokios keistos virusinės infekcijos? Tai vadinasi „laisvadienių liga“ arba „rojaus sindromas“, su kuriuo susiduria daugiau nei 3 procentai Vakarų pasaulio žmonių ir tas procentas nuolat didėja.

Kaltas dėl to perfekcionizmas, nesugebėjimas atitolti nuo darbų, per daug atsakomybių ir per didelės ambicijos – tai, kas daro Jus „idealiu“ darbuotoju darbe – palaiko nereikalingą nerimą ir susargdina per atostogas.

Ką daryti? Jei pasakysiu: spjauti į viską ir pradėti mylėti save – patikėsite? Ne? Na, tada pradedame nuo lengvesnių užduočių.

  1. Negalite išeiti ilgo poilsio? Ilsėkitės kelis kartus per metus trumpais intervalais, bet ne trumpesniais nei 8-9 dienos. Gausite „booster'į“ ir per atostogas susikaupusiais darbais susitvarkysite greičiau.
  2. Jei jau pradedate dėl savo savijautos vis kartoti „reikia atostogų“, tai jau imkite ir padarykite tai. Kaip su skiepais, ar profilaktiniu patikrinimu, jei jau pasakėte sau „na taip, reikia pasitikrinti/pasiskiepyti“, tai susiimkite ir pasiskiepykite atostogų dozę.
  3. Nepalikite visų darbų paskutinėms dienoms prieš atostogas – prisiminkite, nuo studentavimo laikų visiems trūksta vienos nakties. Tad suplanuokite sau tą naktį, kad nereikėtų galvoti, ar viską pasidarėte.
  4. Griežtas „offline“ per atostogas ir savaitgalius. Vienas skambutis gali sugadinti visos dienos nuotaiką ir grąžinti Jus į rūpesčių rutiną. O tada reikės pradėti nuo pradžių.
  5. Toks pats griežtas „offline“ ir dėl namų rūpesčių: jei Jus vargina mažas butukas, valgio gaminimas ir vyro kojinių skalbimas – pasirenkate erdvų atostogų būstą, pagamintą maistą ir šiltą orą, kad vyras basas vaikščiotų.
  6. Iš anksto susiplanuokite užsiėmimus pirmai atostogų dienai, na, bent jau antrai. Nes kol kūnas ilsisi prie baseino – mintys gali būti vis dar darbe. Tad duokite joms darbo nuo pirmos dienos: ekskursija, parašiutas, nardymas, raudonųjų žibintų kvartalas...

Esate suirzęs, neišsimiegantis ir nuolat besiskundžiantis kažkokiais iš pirmo žvilgsnio nerimtais simptomais? Gal tiesiog reikia poilsio? Bent aštuonių dienų? Ir kartoti tas aštuonias dienas, pavyzdžiui, kas tris ar šešis mėnesius, taip dažnai, kiek veža pakrautas per atostogas „akumuliatorius“. Pasikartosiu jau šimtąjį kartą – mylėkite save, ne darbą, ne padėtį visuomenėje ir ne savo banko sąskaitą. Vienintelis, kas bus su Jumis visada – tai jūs pats, tad neišduokite savęs.

Geros vasaros, nepamirškite atostogų. Prisiminkite liaudies išminti – darbas ne vilkas, į mišką nepabėgs.

Likite sveiki ir pailsėję!