Dabar viską „užvaldė“ kava. Kavinės ir kavos parduotuvės tiesiogine to žodžio prasme – ties kiekvienu kampu. Atskira profesija atsirado – baristai (gan paklausi, kaip suprantu). Arbata palikta senukams ir šeimos ratui, o kava – individualistinis jaunimo gėrimas.

Ir, aišku, kad kartu su jos populiarumu atsirado ir įvairių mitų apie jos poveikį sveikatai.

Labiausiai paplitęs – „kava kelia kraujospūdį“. Taip, kelia vidutiniškai 5–10 mmHg. Todėl dažnas pacientų bandymas apkaltinti kavos puoduką dėl gydytojo kabinete staiga sumatuotų 200 mmHg yra visiškai nepagrįstas. Tokio kraujospūdžio vien su kava nepasieksite – pradėkite gydytis. Įdomu tai, kad kava labiau pakels kraujospūdį tam smaguriautojui, kuriam jis jau yra padidėjęs. Ir labiau pakels kraujospūdį tam, kuris negeria kavos kasdien. Išgerdami po 2–3 puodelius kavos kasdien mes „pratiname“ savo kraujagysles prie kavos poveikio ir žymesnio kraujo spaudimo pakilimo nepastebėsime. Bet jeigu nepavyksta kraujospūdžio reguliuoti, kavos kiekius reikia mažinti.

Kraujospūdžio matuoklis
Foto: Shutterstock

„Kaip tai nekelia, jei neišgeriu kavos, aš būnu visiškai be spaudimo – miegu ir miegu.“ Miegate Jūs, tikėtina, ne dėl mažo kraujo spaudimo, o dėl pavargusių smegenų sulėtėjusios veiklos. Taip, kava – puikus stimuliatorius: veikia ir pažintines funkcijas, ir nuotaiką, kaip tą akimirką (vos išgėrus kavos), taip ir ilgesnį laiką (nuolat vartojančių po 2–4 puodukus per dieną reakcija ir atminties testų rezultatai geresni po kavos dozės).

Kava puikiai žadina, padeda susikaupti ir neužmigti dirbantiems naktimis. Tačiau tai nėra panacėja, ir pervargusios smegenys vis tiek pasidarys pertrauką, tad nereikia piktnaudžiauti.

„Jau nuo tiek kavos tai tik į tualetą bėgiosi.“ Tikrai taip. Kava paskatina inkstų veiklą, tik ne dėl padidėjusio kraujospūdžio, kaip daugelis galvoja. Inkstai ne sulčiaspaudė – ne viskas nuo preso veikimo priklauso. Kaip ir su kraujospūdžiu – viskas priklauso nuo kiekio ir įpročių. Tad jeigu vietoje įprasto vieno puoduko išgėrėte tris, nenutolkite nuo tualeto.

„Kava žeidžia smegenis.“ Anaiptol. Gerdami vidutiniškai 3 kavos puodukus per dieną mes minimaliai, bet visgi mažiname šansą susitikti senatvėje su ponais Džeimsu ir Aloyzu. Pavardėmis – Parkinsonas ir Alzheimeris. O štai galvos skausmą kava veikia dvejopai: gali jį ir paskatinti, o gali ir numalšinti. Čia nepabandę nesužinosite.

Beje, apie smegenis: kofeinas pagerina medžiagų perėjimą pro kraujo, smegenų barjerą, todėl dažnai dedamas į vaistus nuo galvos skausmo. Tad kavos puodelis alkoholio padauginusiam draugui greičiau galutinai jį pribaigs, nei išblaivins.

„Kava kelia rūgštingumą.“ Tikrai taip. Paskatina virškinimą, gal padės kovoti su užkietėjimu, bet tikrai gali prisidėti prie to, kad grįš rėmens graužimo simptomai.

„Kava gerina sąnarius.“ Vėlgi – ne. Kava sąnarių neveikia (nebent darysite sau šildomuosius kompresus su kavos tirščiais (padėti gal ir nepadės, bet kojų kvapas bus malonesnis). Podagros dažnį kava mažina, tačiau osteoporozės riziką didina. Ir pienas kavos puodelyje toli gražu neatstos reikalingo kalcio kiekio.

„Jei gersiu per daug kavos, ištiks insultas ar infarktas.“ Ne. Trys puodukai per dieną – toks kiekis labiausiai mažina šansus susirgti ir numirti nuo insulto ar infarkto. Aišku, jei mūsų kraujospūdis sureguliuotas. Negana to, kava dar mažina ir kai kurių onkologinių susirgimų riziką. Ir kartais neverta atimti iš vargšo ligonio vieno ar dviejų kavos puodukų per dieną (jei tie puodukai nesukelia aiškių simptomų), nes galime jam labiau pakenkti, nei padėti...

„Kava sukelia priklausomybę.“ Taip. Daugeliui jaunimo frapė ir karamelinė latė rankose – labiau socialinė ir elgesio priklausomybė: šio sezono madingas gėrimas fancy vietelėje, bendravimas su draugais. Bet dažnam atsiranda ir fizinė priklausomybė. Ji gali atsirasti net nuo 1-2 puodukų per dieną, bet, aišku, didėja su išgeriamos kavos kiekiu. Po 12 ar 24 valandų be kavos atsiranda simptomų, kurie gali trukti iki dešimties dienų. Nuovargis, mieguistumas, galvos skausmas, bloga nuotaka, irzlumas, sumažėjęs darbingumas, nėra jėgų – simptomai, kurie lyg sako: išgerk kavos, palengvės. Įdomu tai, kad, vartojant kavą, su ja, būna, vartojama ir kitų medžiagų: cigaretės, brendžiukas, šokoladas...

O čia ir priėjome prie tiesos. Dažnai kartoju, kad žmogus, norėdamas pateisinti savo silpnybes ir klystkelius, iš informacijos srauto ištraukia tik tą dalį, kuri jam patogi.

Taip, keli kavos puodukai per dieną mažina cukraus kiekį kraujyje ir riziką susirgti antro tipo diabetu. Tik ne tuo atveju, jei tai – XXL dydžio pieninis gėrimas su dviejų rūšių sirupais ir karameliniu cukrumi ant viršaus. Jokių kavos turimų antioksidantų ir jokio kofeino teigiamo poveikio neužteks tokio cukraus kiekio išprovokuotai vėžio, silpnaprotystės, diabeto ar širdies kraujagyslių ligų profilaktikai.

Ir prie kavos surūkoma cigaretė sukelia kur kas daugiau žalos, nei išgeriamas kavos kiekis sukelia naudos. Beje, nekoreguojant kraujospūdžio gerti kavą dėl jos teigiamų savybių širdžiai ir smegenims – tas pats, kaip į pavargusio dyzeliuko baką vis pripilti šiek tiek benzino apsukoms padidinti. Ir jei kasryt kaltinat aplinkinius dėl savo suirzimo ir mieguistumo, kol neišgeriate trečio kavos puoduko, tai gal laikas pripažinti, kad tos kavos Jūsų gyvenime per daug?

Kava – puikus motyvuojantis ir sveikas produktas, jei naudojama saugiai ir pagal paskirtį. Bet arbata vis tiek man lieka mielesnė. Žvalių, lengvų ir skanių Jums rytų!