Apsispręsti padės kvapas ir skonis

Riebalai reikalingi ne tik energijai palaikyti, bet ir įvairioms mūsų ląstelėms, pavyzdžiui, nervinėms ar hormonų, taip pat ir smegenims.

„Šiuo metu yra dvi nuomonės. Viena, jog reikėtų valgyti labai daug riebalų ir jais pakeisti angliavandenius. Kita nuomonė – riebalų kiekį būtina riboti. Bet kuriuo atveju riebalų mūsų organizmui reikia ir labai svarbu, kokius vartojame“, – laidoje „Sveikatos receptas“ kalbėjo dietistė.

Dažnai manoma, kad riebalai augina mūsų kūno kilogramus. Vis dėlto tai yra mitas. Svoris auga nuo per didelio riebalų kiekio arba jų derinimo su paprastaisiais angliavandeniais. Taip pat tai gali nutikti dėl labai greito valgymo, kai per trumpą laiką, pavyzdžiui, kelias minutes, prisivalgome labai daug.

„Riebalai gali būti labai vertingi, pavyzdžiui, ypač tyras alyvuogių aliejus, kuriame yra mums reikalingų mononesočiųjų riebalų rūgščių ir daug polifenolių. Šis aliejus turėtų būti intensyvaus skonio. Kalbant apie aliejų, jei jis neturi skonio ir kvapo, vadinasi, yra perdirbtas ir jo vartoti nevertėtų“, – patarė V. Kurpienė.

Hidrinti riebalai
Foto: Shutterstock

Beje, už sėklų ir riešutų aliejus dar geriau yra patys riešutai, sėklos, alyvuogės, nes visi šie produktai yra natūralūs ir neperdirbti. O aliejus ilgainiui oksiduojasi ir tampa vis mažiau vertingesnis.

Būtinai atkreipkite dėmesį į aliejaus galiojimo laiką, laikykite jį toliau nuo šviesos, kaitros, saugokite, kad nepatektų oro, – užsukite sandariai ir pastatykite į spintelę.

Riebi žuvis būtina kiekvieną savaitę

„Taip pat puikus riebalų šaltinis yra lietuvių mėgstamos silkės, šių daug suvalgome per Kūčias. Tačiau jų nereikėtų palikti tik šiai šventei, vartoti riebių žuvų reikia kiekvieną savaitę. Jose gausu omega 3 riebalų; nors jų galime gauti iš linų sėmenų ar ispaninių šalavijų (angl. chia) sėklų, iš silkių bei kitų riebių jūrinių žuvų gauti riebalai daug geriau pasisavinami“, – sakė pašnekovė.

Vengti reikia perdirbtų ir keptų riebalų. Itin kenksmingi yra transriebalai, kurių galime „pasigaminti“ patys ar įsigyti parduotuvėje. Jų yra traškučiuose, saldumynuose, atsiranda, jei į keptuvę įpilame aliejaus ir pakaitiname tiek, kad pradeda rūkti, arba aliejus yra skirtas tik šaltai naudoti. Tokiu atveju riebalai kaitinami skyla ir mes savo keptuvėje pasigaminame didžiulį kiekį vėžį sukeliančių medžiagų.

Foto: Shutterstock

Todėl geriausia kepti taip, kad papildomai išvis nereikėtų pilti riebalų.

„Aš pati vartoju riebalus, pavyzdžiui, sviestą, jis iš tiesų yra geras produktas. Taip pat renkuosi kokybišką ypač tyrą alyvuogių aliejų, riešutus, sėklas, riebias žuvis. Tačiau kepti stengiuosi orkaitėje arba keptuvėje, kuriai nereikia riebalų. Jei kepu blynus, dažniausiai tai darau vaflių keptuvėje, ją patepu sūdytais lašiniais. Linkiu nebėgti nuo riebalų, bet stengtis maitintis taip, kad jie nenugultų ant kūno ir padėtų sveikatai“, – patarė V. Kurpienė.