Įprastai kiekvieną dieną vaistinėse su e. receptais įsigyjama apie 50 tūkst. vnt. vaistų. Susiklosčius neeilinei situacijai, antrą dieną iš eilės gyventojų su e. receptais vaistinės aptarnauti negali, nes prisijungti prie e. sveikatos sistemos nėra galimybių, rašoma pranešime spaudai.

Lietuvos vaistinių asociacijos pirmininkė Kristina Nemaniūtė-Gagė sako, kad žmogui, neturinčiam sveikatos problemų, nėra lengva suprasti, ką išgyvena sergantis žmogus, kuriam vaistų reikia čia ir dabar. Pacientai tampa jau ne pirmą kartą stringančios e. sveikatos sistemos įkaitais, pastebi ji.

„Šiuo metu valstybinės institucijos ruošia tvarką, pagal kurią receptinius vaistus taip pat bus leidžiama įsigyti nuotoliniu būdu, tačiau tik jungiantis per e. sveikatos sistemą. Perkant receptinius vaistus, prieiga per vaistinių sukurtas, tinkamai veikiančias ir padidėjusias perkrovas karantino metu sėkmingai atlaikiusias elektroninės prekybos sistemas nebus leidžiama, – komentuoja K.Nemaniūtė-Gagė.

– Kitaip tariant, e. sveikatos sistemos galimybės bus plečiamos ir toliau, visiškai nesirūpinant plano B sukūrimu. Šįkart milijonus pacientų aptarnaujanti sistema išėjo iš rikiuotės dėl elementarios priežasties – gausaus lietaus. O kas bus, jei susidursime su kur kas rimtesnėmis piktybiško kenkimo, įsilaužimų problemomis?

Apmaudžiausia, kad tokioje situacijoje kaip šiandien pacientų interesai paliekami likimo valiai, o jiems galintys padėti vaistininkai priversti toliau būti nežinioje."

Vaistinių atstovė sako, kad vaistinėje dirbantys specialistai šiuo metu deda visas pastangas, bandydami susisiekti su pacientų gydytojais, kad galėtų skirti skubiai reikalingų medikamentų.

„Tačiau dėl to keleriopai padidėjo darbo krūviai, padaugėjo stresinių situacijų tiek pacientams, tiek vaistininkams, be to, neišvengiamai sulėtėjo klientų aptarnavimas, todėl labai prašome pacientų kantrybės ir supratimo, jei vaistininko konsultacijos ar reikiamų medikamentų tektų palaukti ilgiau nei įprasta. Tuos pacientus, kuriems nėra būtinybės vaistų įsigyti skubiai, kviečiame kreiptis į vaistines vėliau", – sakė K. Nemaniūtė-Gagė.

Dėl e-sveikatos sistemos gedimo situacija vaistinėse išlieka įtempta, tačiau valdoma

Paulius Ciegis, „Gintarinės vaistinės“ tinklo regionų vadovas sakė, kad e. sveikatos sistemos gedimas vis dar šalinamas, todėl tikėtina, kad e. receptų vaistinėse dar ir trečiadienį aptarnauti negalės.

„Situacija sudėtinga, tačiau labai džiaugiamės, kad klientų supratingumo ir atsakingo vaistininkų darbo dėka pacientų aptarnavimas vaistinėse vyksta sklandžiai, – sakė P. Ciegis.

– Vakar (antradienį), per visą Lietuvą nuvilnijus žiniai, kad e. receptai visose šalies vaistinėse nėra aptarnaujami, mūsų tinklo vaistinėse apsilankė mažiau klientų nei įprasta. Tikėtina, jog sužinoję, kad receptinių vaistų išdavimo tvarka sutrikusi, dalis pacientų nutarė palaukti, kol viskas sugrįš į savo vėžes."

„Gintarinės vaistinės" atstovas sako, kad popierinių receptų neturintys pacientai, kuriems vaistų prireikė skubiai, vaistinėse antradienį buvo aptarnaujami šiek tiek ilgiau nei įprasta.

Vaistininkams aktyviai bendradarbiaujant su pacientus gydančiais gydytojais buvo ieškoma sprendimų, kaip pacientui išduoti jam būtinus vaistus neveikiant elektroninėms sistemoms, sakė P. Ciegis.

Vadovaujantis Farmacijos įstatymu ir SAM rekomendacijomis daliai pacientų receptiniai vaistai buvo išduodami be galiojančio recepto, kad būtų užtikrintas nenutraukiamas paciento gydymas, komentavo vaistinės atstovas.

„Nepaisant nesklandumų, pranešimų apie besiformuojančias dideles eiles ar konfliktines situacijas mūsų tinklo vaistinėse negavome. Tam didelę įtaką turėjo atsakingas ir kruopštus mūsų tinklo vaistininkų darbas, rami reakcija į iškilusias problemas, kolegiški santykiai su gydymo įstaigų darbuotojais bei, svarbiausia – klientų supratingumas bei geranoriškumas, – sakė P. Ciegis.

– Kiekvieną mėnesį mūsų tinkle pacientai įsigyja daugiau nei 350 tūkst. vnt. vaistų su e. receptais."

Bando atkurti veiklą

Kaip pranešime spaudai rašo Sveikatos apsaugos ministerija, Registrų centras toliau bando atkurti serverinės veiklą. Sėkmingai šalinami nustatyti e. sveikatos gedimai, atnaujinamos aplikacijos, tačiau šis procesas imlus laikui. Sveikatos apsaugos ministerija (SAM) prašo medikų, farmacijos specialistų ir visuomenės supratimo. Ministerija nuolat palaiko ryšį su Ekonomikos ir inovacijų ministerija, kuri atsakinga už Registrų centro veiklą, bei pačiu Registrų centru, keičiamasi naujausia informacija, rašoma pranešime spaudai.

Apgailestaudama dėl šių laikinų nepatogumų, SAM kviečia gydymo įstaigas ir vaistines laikytis parengtų rekomendacijų, kad žmonės galėtų įsigyti jiems reikalingų vaistų ir medicinos pagalbos priemonių (MPP):

Rekomendacijos sveikatos priežiūros įstaigoms:

1. Rekomenduojama įstaigoms, kurios turi savo vidines informacines sistemas, paciento sveikatos duomenis tvarkyti jose, o atsistačius ESPBI IS veiklai duomenis pateikti į ESPBI IS.

2. Rekomenduojama įstaigoms, kurios neturi savo vidinių informacinių sistemų ir paciento sveikatos istoriją tvarko per ESPBI IS portalą, paciento sveikatos duomenis tvarkyti popieriniu būdu, o atsistačius ESPBI IS veiklai privalomus dokumentus pateikti į ESPBI IS.

3. Kai paciento gydymui reikia paskirti vaistus, rekomenduojama išrašyti popierinį receptą. Kai skiriami kompensuojamieji vaistai ar MPP, turi būti pildomas 3 formos arba 3 formos (išimties atvejams) recepto blankas. Jeigu pacientas neturi kompensuojamųjų vaistų paso, turi būti išduodamas naujas. Jei tokios galimybės nėra, kompensuojamasis vaistas/MPP gali būti išrašomas ant 3 formos (išimties atvejams) recepto blanko. Šios formos blankas pildomas remiantis Receptų rašymo taisyklių, patvirtintų SAM įsakymu Nr. 112, 77-80 punktų reikalavimais.

4. Pacientui atvykus konsultacijai į sveikatos priežiūros įstaigą su e. siuntimu, esant poreikiui įstaiga gali susisiekti su pacientą gydančiu gydytoju ir išsiaiškinti, ar e. siuntimas pateiktas į ESPBI IS.

5. Esant būtinybei (pvz., išrašant mirties liudijimą), kai kurias pažymas galima išduoti popieriniu formatu, bet atsistačius sistemos veiklai, jas reikia pateikti į ESPBI IS elektroniniu būdu.

6. Esant situacijai, kai į gydymo įstaigą grįžta pacientas su prašymu išrašyti popierinį receptą, nes prieš tai išrašytas elektroninis receptas dėl sutrikusios e. sveikata veiklos nėra prieinamas vaistinėse, paskirti vaistą išrašant popierinį receptą, o atsinaujinus e. sveikata veiklai, sustabdyti prieš tai išrašyto elektroninio recepto tam pačiam vaistiniam preparatui galiojimą siekiant išvengti vaistų išdavimo dubliavimosi.

Kur gauti receptų blankų?

Primename popierinis receptas nekompensuojamiesiems vaistams (1 formos popierinis recepto blankas) gali būti spausdinamas ir kopijuojamas pačiose gydymo įstaigose.

Specialusis receptas (2 formos recepto blankas) yra skirtas narkotiniams vaistams išrašyti. Juos išduoda UAB „Universiteto vaistinė“ filialas adresu Gedimino pr. 27, Vilnius, tel. (8 5) 261 0608 arba (8 5) 261 0135.

3 formos receptų blankai (Kompensuojamųjų vaistų pasas), 3 formos (išimties atvejams) receptų blankai bei gydytojo tapatybę patvirtinantys lipdukai yra išduodami teritorinėse ligonių kasose. Gydymo įstaigos, norėdamos gauti šių receptų blankų, turi kreiptis į savo regiono teritorinę ligonių kasą.

Rekomendacijas vaistinėms:

1. Kai pacientas vaistinėje teigia, kad turi jam išrašytą e. receptą, rekomenduojama pacientui pasiūlyti atvykti įsigyti/atsiimti vaistą ar MPP kitą dieną.

2. Esant būtinybei įsigyti receptinį vaistą, rekomenduojama pacientui pasiūlyti kreiptis į gydytoją, kad būtų išrašytas popierinis receptas.

3. Jei pacientui skubiai reikia vaistų, o išrašyti popierinio recepto nėra galimybės, tokiu atveju būtų galima pasiūlyti nedidelį kiekį jam paskirto receptinio vaisto įsigyti be recepto, jei atvejis atitinka Vaistinių preparatų išdavimo taisyklių, patvirtintų SAM įsakymu Nr. 112, V1 skyriaus reikalavimus užpildant atitinkamą žurnalą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (50)