SAM pateiktų rekomendacijų neįmanoma įgyvendinti

Lietuvos vaistinių asociacijos pirmininkė Kristina Nemaniūtė-Gagė „Delfi“ pasakojo, kad gedimai fiksuoti pirmadienio vakare, maždaug 19 valandą.

„Tad natūralu, kad situacija labai sudėtinga tiek pacientams, tiek vaistininkams. Žmonės atėję į vaistinę dažniausiai tikisi reikalingą vaistą gauti čia ir dabar. Tuo metu vaistinės susiduria su didžiuliu iššūkiu, nes nors SAM pateikė keletą variantų, kaip reikėtų aptarnauti pacientus, bet tai tik teorinės galimybės, kurios praktikoje neveikia“, – kalbėjo K. Nemaniūtė-Gagė.

SAM pateikė kelias rekomendacijas, kaip elgtis pacientams bei vaistinėms. Kaip rašoma SAM pranešime spaudai, numatoma trumpam grįžti prie popierinių receptų ar skubiu atveju sudaryti galimybę įsigyti mažą kiekį reikiamo vaisto.

Kristina Nemaniūtė-Gagė

„Jei pacientai gali palaukti, jų prašoma atvyktų įsigyti ar atsiimti vaistus kitą dieną. Jei vaistų pacientui reikia skubiai ir galimybės palaukti kitos dienos nėra, numatoma siūlyti kreiptis į gydytoją, kad būtų išrašytas popierinis receptas. Jei pacientas neturi kompensuojamųjų vaistų paso, kompensuojamasis vaistas ar MPP gali būti išrašytas ant išimties atvejams skirto recepto blanko, – rašoma SAM pranešime spaudai.

– Tuo atveju, jei pacientui skubiai reikia vaistų, o išrašyti popierinio recepto nėra galimybės, galima būtų pasiūlyti nedidelį kiekį jam paskirto receptinio vaisto įsigyti be recepto. Jei nėra galimybės įsitikinti, kad receptinis vaistas paciento buvo vartotas anksčiau, vaistininkai gali susisiekti su pacientą gydančiu gydytoju ir paprašyti patvirtinti, kad vaistas tikrai yra paskirtas.“

Tačiau vaistininkai tokias alternatyvas vertina neigiamai. Pasak K. Nemaniūtės-Gagės, įvykdyti šias alternatyvas beveik neįmanoma.

„Pavyzdžiui, yra patariama išduoti receptinį vaistą be recepto, tačiau vaistininkas privalo įsitikinti, kad atitinkamą vaistą pacientas vartojo. Susisiekti su pacientą gydančiu gydytoju gali būti ne tik kad sudėtinga, bet dažnai net neįmanoma. Jei ir susisieksime, gydytojas taip pat neturės galimybės prisijungti prie e-sveikatos ir peržiūrėti paciento gydymo istorijos. Siūlymas pacientus siųsti atgal pas gydytojus išsirašyti popierinių receptų, taip pat yra neįgyvendinimas, nes pacientams greitai patekti pas gydytojus tiesiog nėra galimybių“, – kalbėjo K. Nemaniūtė-Gagė.

Pacientus tenka ir raminti

Pasak pašnekovės, šiuo metu vaistininkams kai kuriuos žmones, atėjusius įsigyti vaistų, netgi reikia stengtis nuraminti. Be to, yra tokių vaistų, kurių žmogus tiesiog negali laukti.

„Pacientai tikrai ganėtinai pikti. Jei kalbame apie vyresnio amžiaus žmones, kurie atvyko į vaistinę įsigyti ir nemokamų vaistų, jie atvykimą dažniausiai suplanuoja iš anksto ir kartais jiems tai yra didžiulis iššūkis. Kai vaistininkas jam pasako, kad, deja, negalime aptarnauti, būna sudėtingų situacijų, vaistininkui tenka nuraminti šitą žmogų. Yra tam tikrų vaistų, kur žmogui tikrai reikia čia ir dabar, ir jis negali laukti, pavyzdžiui, insulino. Bet taip pat ir negalime išduoti kai kurių vaistų be jokių dokumentų, nes kai kuriems tai gali tapti didžiuliu nuodu, – sakė K. Nemaniūtė-Gagė.

– Situacija labai sudėtinga. Įsivaizduokime teorinę galimybę, kad pavyksta išduoti pacientui vaistą su popieriniu receptu, nors tai beveik neįmanoma. Vaistininkas aptarnauja, bet sistema rytoj vėl veikia, o joje rodoma, kad pacientas neįsigijo jokio vaisto. Kitą kartą, kai žmogus ateis, jis gali neprisiminti, ką gėrė ir ko ne. Vadinasi, vaistininkas vėl turės parduoti tuos vaistus, kurie bus rodomi e. sistemoje. Kaip suvaldysime šituos srautus? Iškyla labai daug problemų ir tikrai labai sunku. Visada sutrikus e. sveikatai, neturime kito plano, ką daryti.“

„Eurovaistinės“ vadovė Laura Gogienė pranešė, kad šiuo metu neaptarnaujami 99,7 proc. receptų, kol kas vaistai parduodami tik tiems, kas turi popierinę recepto versiją.

Pasak L. Gogienės, sunkiausia yra vyresnio amžiaus asmenims paaiškinti, jog tai sisteminis gedimas.

„Receptai dažniausiai išrašomi rimtoms lėtinėms ligoms gydyti, todėl vaistinėje negalime pateikti ir alternatyvos, tam tikrų vaistų be recepto. Pasitaiko atvejų, kai galime pasiūlyti vaistų nuo skausmo ar kitus negalavimo simptomus gydančius preparatus, tačiau elektroninių receptų aptarnauti neturime galimybės. Apmaudu, kad klientai negali gauti ir popierinio varianto, nes patekti į gydymo įstaigas vis dar sudėtinga, dažniausiai pacientai konsultuojami telefonu. Laukiame akimirkos, kai sistema vėl veiks, tuomet tiems, kurie paliko savo kontaktus, pranešime, kad galime juos aptarnauti“, – sako „Eurovaistinė“ atstovė.

Pasak vaistininkės, tai nėra pirmasis sistemos gedimas, tačiau toks ženklus pastebėtas jau seniai. L. Gogienė informuoja, kad vidutiniškai per dieną sulaukia 8000 klientų su elektroniniais receptais.

Prašo pasiimti popierines kompensuojamųjų vaistų knygeles

Antakalnio poliklinikos komunikacijos specialistė Renata Maldūnienė „Delfi“ pasakojo, kad šiuo metu darbas tikrai itin apsunkintas, tačiau pacientams atsinešus savo popierines kompensuojamųjų vaistų knygeles, viskas vyktų daug greičiau.

„Registrų centras sakė, kad galbūt šios dienos pabaigoje jau bus sutaisyta e. sveikatos sistema, bet dauguma mūsų IT specialistų sako, kad, ko gero, visa tai užtruks dvi dienas. Dabar susiduriame su tokia problema, kad negalime išrašyti elektroninių receptų, – sakė R. Maldūnienė.

– Vaistinės negali išduoti vaistų, o mes receptų išvis negalime pasirašyti. Jei žmonės, kurie gauna kompensuojamuosius vaistus, atvyktų pas mus su kompensuojamųjų vaistų knygelėmis, jei tokias dar turi namuose, būtų visas procesas kur kas greitesnis ir mums būtų paprasčiau.“

Taip pat, pasak pašnekovės, sutrikusi ir siuntimų pas gydytojus specialistus sistema, todėl ir siuntimų šiuo metu negalima pažiūrėti. Tad, jei pacientas turi, į gydymo įstaigą gali atsinešti ir popierinius siuntimus.

„Be abejo, jei kompensuojamųjų vaistų knygelių žmogus neturėtų arba nerastų, išspręstumėme kilusią problemą, tačiau jas atsinešus, viskas vyktų kur kas greičiau, – kalbėjo R. Maldūnienė.

– Mūsų slaugytojai šiuo metu bando susisiekti su pacientais, bet ne su visais pavyksta. Dar prieš įvedant elektroninį receptą buvo tokia pat sistema, dalis žmonių eidavo su kompensuojamųjų vaistų knygelėmis, o kiti su el. receptais. Tačiau dabar daug kas knygelių nebesinešioja.“

Pasak Antakalnio poliklinikos atstovės, blogiausia, kad visas darbo procesas yra sulėtėjęs, nėra taip sklandu, kaip norėtųsi, kad būtų. „Pacientai tikrai pyksta“, – pridūrė pašnekovė.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (179)