Nors karantinas ir pasibaigė, žinoma, pacientų srautų kontroliavimas ir saugumo priemonės išliko. Visgi, bendraujant su kitų sostinės poliklinikų pacientais aiškėja, kad kitos įstaigos šiuo metu dėl pacientų priėjimo ar nuotolinių paslaugų teikimo didesnių problemų neturi.

Socialiniame tinkle Centro poliklinikos pacientai pasakoja, kad į šios įstaigos registratūrą bando prisiskambinti jau nuo praeitos savaitės. Patikrinau, ar išties nepavyksta prisiskambinti registracijai. Iš trijų skambučių kartą, vakarop, automatinis atsakiklis informavo, kad visos linijos užimtos ir reikėtų perskambinti vėliau, iškart po informavimo ryšys nutrūksta. Skambinant ryte „pašnekovas-robotas“ informuoja, kad Centro poliklinikos numeris, kurį surinkau, apskritai neegzistuoja. Trečiąjį kartą skambinant automatinis atsakiklis informavo, kad visos linijos užimtos ir nenutraukiant ryšio buvo galima laukti, kada atsilieps registratorius. Visgi graužiant sąžinei, kad dar labiau apkraunu liniją, pokalbio nebelaukiau.

Būtent apie tokius bandymus registruojantis pasakoja ir Centro poliklinikos pacientai.

Vilnietis Juozas nori atžalą paskiepyti pagal profilaktinių skiepų kalendorių. Niekaip nepavykus prisiskambinti registracijai, jis nuėjo į polikliniką. Ant Lukiškių filialo durų rado užrašą: „Poliklinikos lankymas karantino metu apribotas. Vadovaujantis teisės aktų nustatyta tvarka, teikiamos nuotolinės konsultacijos ir paslaugos. Dėl patekimo į pastatą skambinti telefonu (nurodytas tel. nr.)“.

„Kodėl karantinas pasibaigė visai Lietuvai, o poliklinikoms ne? Kodėl privačios įstaigos ir tie patys gydytojai privačiose dirba pilnu pajėgumu? O ši poliklinika išjungė registracijos telefoną ir jiems nesvarbu, – laiške redakcijai rašė Vilniuje gyvenantis tėvas. – Būsiu, matyt, priverstas eiti privačiai, tačiau tada – klausimas: kam aš valstybei moku pinigus?“

Vienintelė galimybė – internetinės registracija šeimos gydytojo konsultacijai, tačiau skaitytojai pasakoja, kad neretai norisi gauti tik elementarios informacijos dėl skiepų, profilaktinių tyrimų ir pan.

„Prisiskambinti niekaip nepavyksta. Praėjusią savaitę reikėjo tik paprasto dalyko sužinoti, tai teko eiti į Kalinausko filialą, stoti į gyvą eilę lauke prie poliklinikos durų, kur pasitinka dvi slaugytojos ir klausia, ko atėjai, – socialiniame tinkle rašė viena iš poliklinikos pacienčių. –Toks jausmas, tarsi nei telefonai, nei kitos ryšio priemonės nebeegzistuoja.“

„Man reikėjo sužinoti rentgeno kabineto telefoną, nes įrašė sūnaus kelių nuotrauką taip, kad Sporto medicinos dispanseris negalėjo atidaryti failo. Tam, kad galų gale gaučiau nuotrauką, mėginau prisiskambinti į registratūrą, tada atėjau į gyvą eilę ir priėjusi slaugytoja pasakė, kad jie to telefono numerio nežino ir liepė eiti tiesiai į rentgeno kabinetą Diagnostikos centre, už gatvės. Ten nuėjau, įleido, kai pasakiau, ko reikia, sako: o diskelį turite? Neturiu. Ką gi, vėl kulniuoju namo. Atnešu diskelį. Jos pačios atidariusios nieko nemato (o gi pačios įrašė). Tada padarė nuotrauką senuoju būdu, kurią galų gale gavau ir parsinešiau namo. Tokią milžiniško formato, kaip kokį paveikslą. Žodžiu, tragikomedija“, – nemalonia patirtimi dalijosi Centro poliklinikos pacientė.

Dėl šių problemų „Delfi“ susisiekė su Centro poliklinikos atstovais. PASP vyr. slaugos administratorė Aistė Raulušaitienė aiškino, kad sudėtinga situacija dėl registravimosi susiklostė dėl laikino elektros tiekimo nutrūkimo dėl rekonstrukcijos ir didelio pacientų skambučių srauto. Kitas problemas poliklinikos atstovė grindžia ministerijos įsakymais, kuriuos iki šiol privalo vykdyti.

Centro poliklinika
Foto: Saulius Žiūra

Dėl kokių priežasčių stringa registravimas? – paklausiau poliklinikos atstovės.

Skambučių Centras dirba pilnu pajėgumu, nors ir yra atostogų metas, tačiau šį mėnesį susidūrėme su keliomis problemomis:

1) Vykdant Reformatų skvero ir aplinkinių pastatų rekonstrukcijas šį mėnesį buvo nutrauktas elektros tiekimas net 3 kartus, dėl to sutriko Skambučių centro informacinė sistema. Tiekėjai informuoti apie susidariusias situacijas ir jas sprendžia.

2) Atšaukus karantiną susidūrėme su begaliniu įeinančiųjų skambučių srautu, dėl kurio taip pat stringa Skambučių centro informacinė sistema. Per dieną pirmadieniais jų būna nuo 18 000-23 000, o kitomis dienomis iki 7000-8000. Trečdalis skambinančiųjų siekia užsiregistruoti antro lygio gydytojo specialisto konsultacijai mūsų poliklinikoje nors yra prisirašę kitose įstaigose.

3) Pokalbiai užtrunka iki 4-5 min., kai tenka išaiškinti pacientams, kad paslaugos pirmiausia bus teikiamos nuotoliniu būdu, nevykstant į įstaigą, kad tiesioginei konsultacijai būtinas elektroninis siuntimas, kad nors ir buvo atšauktas karantinas, tačiau asmens sveikatos priežiūros įstaigos privalo teikti paslaugas paskelbtos ekstremaliosios situacijos tvarka.

4) Skambučių centre registracija paslaugoms vykdoma nuo 7 iki 20 val. vakaro, todėl rekomenduojame skambinti ne piko metu, paprastai popietinės valandos mažiau apkrautos. Skambinti prašome ne dažnesniu kaip 15 min. intervalu, nenustatant automatinio skambučio rinkimo. Dėkingi esame, už pacientų supratingumą ir kantrybę.

Kaip šiuo metu vyksta poliklinikos darbas? Kokie pacientai atvyksta į polikliniką?

Paslaugos įstaigoje teikiamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2020 m. birželio 17 d. įsakymu Nr. V-1504 „Dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo esant Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbtai valstybės lygio ekstremaliajai situacijai organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“:

1) Nustatyta tvarka prioritetas teikiamas nuotoliniam ambulatorinių asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimui (vaistų ir medicinos pagalbos priemonių išrašymui, konsultacijoms, elektroninių nedarbingumo pažymėjimų išdavimui ir tęsimui, gydytojų tarpusavio konsultacijoms, būtinųjų tyrimų paskyrimui, slaugytojos konsultacijoms). Šioms paslaugoms registruoja Skambučių centras, bet taip pat prie mūsų įstaigos prisirašę pacientai gali nuotolinei paslaugai užsirašyti patys internetu www.pylimas.lt.

2) Suteikus nuotolinę sveikatos priežiūros paslaugą gydytojas ar jo komandos narys sprendžia dėl tiesioginio vizito į polikliniką tikslingumo ir esant poreikiui pacientą registruoja atvykimui į įstaigą.

3) Įstaigoje pacientų srautai atskirti: virusinės infekcijos simptomų neturintys pacientai, atvykstantys dėl ilgalaikio stebėjimo, sergantys sunkiomis lėtinėmis ligomis ir vyresni nei 65 m. (rizikos grupės pacientai), dėl prevencinių programų, skiepijimo, vaikų profilaktinių apžiūrų, nėščiosios. Visi virusinių infekcijos simptomų turintys pacientai priimami atskira nustatyta tvarka, siekiant užkirsti kelią COVID-19 infekcijos plitimui.

Jūsų įstaigos pacientai pasakoja, kad dėl paprastų klausimų tenka eiti tiesiai į polikliniką ir laukti gyvoje eilėje. Dėl kokių priežasčių susiklostė tokia situacija?

Vadovaujantis anksčiau minėta SAM tvarka kiekvienam ateinančiam pacientui išankstinė registracija privaloma. Pacientas į įstaiga įleidžiamas:1) likus ne daugiau nei 10 min. iki paskirto vizito laiko; 2) jis privalo dėvėti apsauginę kaukę, būti lydimas ne daugiau nei vieno asmens (esant būtinybei) 3) atvykus į pastatą matuojama kūno temperatūra, pildomas klausimynas, dezinfekuojamos rankos. Siekiant užtikrinti šias sąlygas, kartais prie įstaigos durų susidaro įeinančiųjų pacientų eilė.

Kada tikitės sklandžiai dirbti?

Planinis paslaugų teikimas atnaujintas, tačiau jos asmens sveikatos priežiūros įstaigoje teikiamos vadovaujantis Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2020 m. birželio 17 d. įsakymu Nr. V-1504 „Dėl asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo esant Lietuvos Respublikos teritorijoje paskelbtai valstybės lygio ekstremaliajai situacijai organizavimo tvarkos aprašo patvirtinimo“, siekiant užtikrinti COVID-19 ligos plitimo valdymą. Todėl prašome pacientų supratingumo ir bendradarbiavimo saugant savo ir kitų sveikatą.

Steigėjui problema žinoma

„Delfi“ dėl šių problemų susisiekė ir su poliklinikos steigėju Vilniaus miesto savivaldybe.

„Steigėjui yra žinoma problema, kai dėl aplinkinių pastatų rekonstrukcijos rangovų kaltės šį mėnesį buvo ne kartą nutrauktas elektros tiekimas, todėl laikinai strigo Centro poliklinikos Skambučių centro informacinė sistema. Problema yra sprendžiama, – komentavo Sveikatos apsaugos skyriaus L. e. skyriaus vedėjo pareigas Viktorija Turauskytė.

– Norime pažymėti, kad atšaukus karantiną visos poliklinikos susiduria su išaugusiais srautais. Po keleto mėnesių apribojimų besikreipiančiųjų srautas didelis ir dėl to yra sudėtingiau prisiskambinti į poliklinikų registratūras, taip pat ilgiau užtrunka pacientams paaiškinti apie pasikeitusią vizitų pas gydytojus tvarką, kol pandemija vis dar tęsiasi. Centro poliklinika savivaldybę informavo, kad pasenusi informacija nuo Lukiškių filialo pasato durų jau nuimta.“

Sportininkai Centro poliklinikoje

Dar viena iš problemų, kuri buvo akcentuojama socialiniame tinkle – tėvai nori gauti sveikatos pažymą vaikų stovyklai.

„Dėl pažymų stovykloms norėtume atkreipti dėmesį, kad atskiros pažymos nėra išduodamos, nes stovykloms galioja tie patys vaiko sveikatos pažymėjimai (forma 027-1/a), kurie išrašomi vieną kartą per metus ir tėvai gali jį atsispausdinti patys prisijungę per e.valdžios vartus iš ESPBI sistemos“, – komentavo Savivaldybės atstovė.

„Paprastai tėvai sveikatos pažymas ima prieš vasarą, kad stovykloms tiktų, tai po metų jos nebegalioja, reikia naujų“, – sakė viena iš poliklinikos pacienčių.

Savivaldybės atstovė tėvams, kurie susiduria su problemomis dėl vaikų skiepijimo atsakė, kad vaikų skiepai yra planiniai, dėl jų su vaikų tėvais susisiekia pats šeimos gydytojas arba slaugytojas.

Komentuoja SAM Pirminės sveikatos priežiūros ir slaugos skyriaus Asmens sveikatos departamento patarėja Birutė Kavaliauskienė:

Labai džiaugiamės, kad poliklinikos atsakingai ėmėsi sparčiai ir maksimalia apimtimi atnaujinti savo veiklą. Daugelis žmonių labai laukė šių pokyčių. Vis dėlto, nereikia pamiršti, kad po karantino mes nebegrįžtame į senas vėžes. Priešingai, gydymo įstaigos turi prisitaikyti veikti vadinamojoje naujoje realybėje. Tai reiškia, kad teikiant paslaugas turi būti užtikrintas maksimalus tiek poliklinikos personalo, tiek pacientų saugumas. Žodžiu, poliklinikų darbo organizavimas turės atitikti infekcijų kontrolės principus, patvirtintus sveikatos apsaugos ministro įsakymu Nr. V-1504.

Taigi, Sveikatos apsaugos ministerija nustatė veiklą atnaujinančių poliklinikų tvarkos (įskaitant srautų valdymo) principus, o konkrečias priemones nusistato kiekviena konkreti įstaiga atsižvelgdama į turimus resursus: kiek gydytojų, kokiuose kabinetuose, kokios pertraukos dezinfekcijai, vėdinimui ir t. t.

Taigi, organizuojant gydymo paslaugų teikimą, prioritetas ir toliau būtų teikiamas nuotoliniam paslaugų teikimo būdui. Tai reiškia, kad gydymo įstaiga pasirenka paciento interesą labiausiai atitinkantį sveikatos priežiūros paslaugos teikimo būdą.

Realiai per registratūrą be siuntimo pacientas galės registruotis šių gydytojų paslaugoms nuotoliniu būdu:
• šeimos gydytojo komandos nario,
• pirmines ambulatorines psichikos sveikatos priežiūros paslaugas teikiančios komandos nario,
• pirmines ambulatorines odontologines paslaugas teikiančios komandos nario,
• gydytojo specialisto, kuris vykdo ilgalaikį pacientų, sergančių lėtinėmis ligomis, sveikatos būklės stebėseną.

Tiesioginio kontakto su pacientu gydymo paslauga teikiama tuomet, kai nuotoliniu būdu paslaugą pacientui suteikusio specialisto sprendimu ar gydytojo, suteikusio nuotolinę gydytojų tarpusavio konsultaciją, sprendimu paslaugos neįmanoma suteikti nuotoliniu būdu dėl paciento sveikatos būklės ar esant išsamesnio ištyrimo poreikiui. Be to, nauja yra tai, kad kontaktinei konsultacijai pacientas pats galės registruotis, tik turėdamas elektroninį siuntimą arba jį užregistruos siunčiantysis gydytojas.