„Naudojo daug terminų, daktarė įrodinėjo, kad ten nieko nėra, o aš pajuokavau, kad Stanislavskis karste apsiverstų pamatęs, kaip Stano vaidina mokslininką, mediką. Tai vienintelė istorija knygoje, kurioje dalyvavau aš. Apie jo ligą sužinojau iš žurnalistų. Primenu, kad kalbu apie tą žmogų, su kuriuo 10 metų praleidau daugiau laiko nei su savo šeima. Stanislavas visada buvo slapukas ir slėpė savo asmeninį gyvenimą ne tik nuo žiniasklaidos, bet ir nuo visų aplinkinių. O dabar jis parašė knygą. Ji mane privertė kitomis akimis pažiūrėti į savo bičiulį, pažinti tokį pažeidžiamą ir tikrą. Tai yra labai sąžininga knyga, sąžininga iki nejaukumo“, – kalbėjo M. Jampolskis.

Knygą rašė dėl savo vaikų

Ketvirtadienio rytą Stano pakvietė susirinkti būrį žmonių – jo likimo draugų onkologinių ligonių, gydytojų ir artimų draugų. Knygos „Kodėl aš“ pristatymo vietą – sporto klubą – jis išsirinko ne atsitiktinai.

Stano norėjo papasakoti, kaip fizinis aktyvumas ir tinkama mityba padeda ne tik išgyti, bet ir apsisaugoti nuo tokių ligų, kokia užklupo jį patį. Taip pat skatino nebijoti kalbėti apie onkologines ligas, nes jas galima nugalėti.

„Kodėl aš parašiau šią knygą? Na, pasakysiu šiek tiek juokingai: kai sužinojau diagnozę, pagalvojau, kad man ragai, todėl reikia parašyti knygą, kad po to vaikai bent kažką žinotų apie mane. Su tokiais jausmais ir pradėjau rašyti“, – pasakojo Stano.

Vėliau, pasak jo, gavus gerus tyrimo atsakymus atėjo mintis, jog gyvenimas toli gražu dar nebaigtas.

„O tada pagalvojau – tai kam knyga reikalinga? Joje yra papasakota apie vienerius metus, nuo tos dienos, kai sužinojau diagnozę. Parašęs ją supratau, kad vėžį galima gydyti. Yra chemoterapija, radioterapija, imunoterapija. Po kelerių metų ir kitokie gydymo būdai atsiras. Negalima išgydyti daug sunkesnės ligos, tai yra nemeilės, pykčio, kurio aplink pilna. Tik susirgęs vėžiu supratau, kiek turiu to juodumo savyje. Šia knyga bandžiau suprasti pats save“, – kalbėjo autorius.

Dabar atlikėjas sako, jog jaučiasi gerai – ne tik fiziškai, bet ir morališkai.

Vis dėlto, pasak jo, parašyti knygą nebuvo lengvas procesas, todėl prireikė ir pagalbos. Jos kreipėsi į rašytoją Liudviką Jakimavičių, kuris davė patarimų ir įtikino S. Savickį, kad knygą dainininkas tikrai parašys.

„Kai Stano baigė rašyti, pasiūlė mintį, kad kažkaip galėtų prisidėti prie Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacijos (POLA) veiklos. Sutarėme, kad vienas euras nuo kiekvienos knygos bus skirtas onkologiniams ligoniams teikti nemokamas konsultacijas. Noriu pasakyti, kad daugiau nei pusė onkologinių ligonių pasveiksta ir grįžta į normalų gyvenimą, todėl reikia nebijoti apie tai kalbėti“, – sakė POLA prezidentas Šarūnas Narbutas.

Remdamiesi moksliniais tyrimais, POLA organizuojamų užsiėmimų lektoriai tvirtina, kad specialios didelio intensyvumo jėgos treniruotės padeda išvengti onkologinių ligų. Todėl į knygos pristatymą nuspręsta įtraukti ištvermės treniruotę. Joje drauge su patyrusiais treneriais savo jėgas išbandė Stano, Marius Jampolskis, Justinas Jankevičius ir kiti renginio dalyviai.

Vėžiui atsirasti padeda cukrus

Renginyje dalyvavusi gydytoja dietologė dr. Rūta Petereit papasakojo, kokie mūsų mitybos įpročiai daro didžiausią įtaką onkologinių ligų atsiradimui.

„Vienas iš rizikos veiksnių – perdirbta raudona mėsa, rūkyti jos gaminiai. Moksliniai tyrimai rodo, kad perdirbta mėsa daro beveik tokią pat žalą organizmui kaip ir tabako dūmai. Taip pat reikia nepamiršti, kad per daug kepinta, gruzdinta mėsa irgi yra žalinga, nes tokiu atveju susidaro kancerogeninės medžiagos. Viskas turi būti su saiku, nereikia atsisakyti to vasaros malonumo, bet reikia pasirinkti tinkamai. Mėsos marinatui turi būti parinkti natūralūs prieskoniai, o mėsa neperkepta“, – kalbėjo gydytoja dietologė.

Pasak dr. R. Petereit, nereikia pulti į kraštutinumus – pavyzdžiui, du mėnesius visai nevalgyti ant griliaus keptos mėsos, o vėliau palūžti ir valgyti kasdien visą savaitę. Svarbiausia taisyklė – viskas su saiku.

„Kitas onkologiniams susirgimams įtakos turintis mitybos įprotis – per daug cukraus. Nėra sveiko cukraus, nesvarbu, jis būtų sirupe ar paprastoje formoje. Dažnai matome receptus, pavadintus sveikuoliškais, pavyzdžiui, sveikuoliškas tortas. Jis tikrai nėra sveikuoliškas, nes jei jame nėra cukraus, tai bus sirupas ar sutirštintas pienas“, – sakė gydytoja dietologė.

Per dieną, pasak jos, cukraus turėtume suvartoti 6 arbatinius šaukštelius, bet jų yra ir vaisiuose, ir pieno produktuose.

„Jei dar suvalgome kokį nors saldumyną, dažniausiai gauname 24 arbatinius šaukštelius vietoje 6. Kai organizmas gauna per daug cukraus, pakyla gliukozė, kasa išskiria insuliną, o jo perteklius niekur nedingsta, jis lieka. Būtent tai skatina lėtines, onkologines, širdies ir kraujagyslių ligas. Be to, reikia vartoti daugiau omega-3 riebalų turinčių produktų ir vengti omega-6, pavyzdžiui, saulėgrąžų aliejaus, hidrintų riebalų. Būtinai reikia nepamiršti 400 g daržovių per dieną ir kumščio dydžio kiekio vaisių. Tinkamai maitintis, judėti ir gerai miegoti yra privaloma kiekvienam“, – patarė dr. Rūta Petereit.