SAM pozicija – geriau rinktis margariną

Almanto Kranausko, SAM Visuomenės sveikatos priežiūros departamento Mitybos ir fizinio aktyvumo skyriaus vedėjo teigimu, geriau visai nevartoti nei sviesto, nei margarino, nes šalies gyventojams riebalų netrūksta.

„Tyrimai rodo, kad kasdien gyventojai suvalgo virš 60 proc. daugiau riebalų nei rekomenduojama norma. Antra – kietieji riebalai (sviestas ir margarinas) yra nepalankūs sveikatai, prisideda prie gyventojų sergamumo ir mirštamumo nuo infarktų ir insultų, cukrinio diabeto, vėžio bei nutukimo didėjimo“, – sako A. Kranauskas.

Tačiau, pasak A. Kranausko, jei kulinariškai ar technologiškai sviestas būtinas, geriau rinktis margariną. Jo teigimu, palyginus su margarinu, svieste didesnis bendras riebalų kiekis, 2-3 kartus daugiau sočiųjų riebalų rūgščių ir transriebalų. Margarine nėra cholesterolio, kurio rasime svieste, taip pat laktozės, kurios dalis gyventojų netoleruoja.

Almantas Kranauskas

„Šiuolaikinis margarinas dažniausiai gaminamas be hidrinimo ir jame nesusidaro transriebalai. Norint būti tikram, reikia skaityti etiketes. Jose turėtų būtų parašyta, kad nėra iš dalies hidrintų riebalų“, – sako A. Kranauskas.

Kovoti reikia su transriebalais

Šeimos gydytoja Emilija Trumpaitė teigia, jog perskaičiusi ministro Aurelijaus Verygos įsakymą, jautėsi lyg laiko mašina būtų nusikėlusi į devintąjį dešimtmetį ar dar seniau, kai natūralūs riebalai buvo laikomi žalingais.

Pasak šeimos gydytojos, į margarino sudėtį įeina hidrinti augaliniai transriebalai, arba nesočiosios riebalų rūgštys, kurios cheminiu būdu apdorotos pakeičia savo erdvinę struktūrą, dėl to skystas aliejus tampa kietas ir tepus.

Taip devintajame dešimtmetyje, anot E. Trumpaitės, išpopuliarėjo lieso maisto kultas: liesas pienas, sumažinto riebumo jogurtai, ir, žinoma, sviestą pakeitė margarinas. Greitojo maisto restoranai vos ne per naktį nuo taukų perėjo prie augalinių aliejų ir margarino. Ypač išpopuliarėjo palmių aliejus, kaip, neva, sveikesnis pasirinkimas, tačiau pasirodė, kad yra atvirkščiai. Atsirado daug cukringų užkandžių „be riebalų“. O štai mirtingumas nuo kraujagyslių ir onkologinių ligų augo.

Emilija Trumpaitė

Prabėgo dešimt metų ir, anot E. Trumpaitės, nesustabdomai daugėjo naujų klinikinių tyrimų, kurie parodė, kad pašalinus sočiuosius riebalus iš mitybos, mirštamumas nesumažėdavo. Atkreipus daugiau dėmesio į transriebalus buvo pastebėta, kad jų vartojimas iš tiesų yra katastrofiškas. Jie organizme sukelia tyliai rusenantį uždegimą, dėl ko padidėja aterosklerozės atvejų ir mirtingumas nuo širdies kraujagyslių sistemos ligų, išauga onkologinių ligų rizika.

Gydytojos teigimu, paprastai kalbant, žmogaus organizmui, tai yra svetimos molekulės, o viską, kas svetima, reikia „pulti“. Nedidelis kiekis transriebalų susidaro natūraliai, tačiau perdirbtuose gaminiuose kiekiai pavojingai didesni.

„Kokie pagrindiniai transriebalų šaltiniai? Iš esmės, bet koks perdirbtas maistas. Klasikinis pavyzdys yra margarinas. Taip pat tai pramoniniu būdu pagaminti kepiniai, bet koks aliejuje gruzdintas maistas: bulvių traškučiai, šaldytos tešlos, glaistai, varškės sūreliai, ledai, šaldyti pusgaminiai ir t.t.“, – aiškina gydytoja.

Bloga sviesto reputacija, kaip sako gydytoja, irgi pagrįsta daugiau mitais ir nepilnomis išvadomis. Riebalai nėra nei geri, nei blogi, kol vartojami saikingai. Sotieji riebalai, kaip sako gydytoja, naujausių tyrimų duomeninis, mirtingumo nedidina.

Margarinas vaikų mityboje neturėtų būti naudojamas

Pasak gydytojos dietologės dr. Rūtos Petereit, riebalai yra skirstomi į sočiuosius, polinesočiuosius ir mononesočiuosius. Per parą jie turi sudaryti nuo 25 iki 35 proc. paros energijos poreikio priklausomai nuo amžiaus. Sviestas priskiriamas prie sočiųjų riebalų, kurių gauname su gyvūninės kilmės produktais kaip žuvis, mėsa, kiaušiniai ir pienas.

Sočiosios riebalų rūgštys, priklausomai nuo amžiaus, turi sudaryti 8-10 proc. visų rekomenduojamo riebalų kiekio. „Tai yra nedidelis kiekis, tačiau vaikams jie yra būtini. Sviestas turi būti vartojamas vaikų racione, nes subalansavus ir užtikrinus visavertį paros racioną neviršijamas 10 proc. sočiųjų riebalų kiekio, – sako gydytoja dietologė.

Pasak gydytojos dietologės, riebalai įeina į visų žmogaus organizmo ląstelių sudėtį, padeda aprūpinti organizmą riebaluose tirpiais vit. – A, D, E, K bei pagerina jų įsisavinimą. Riebalų trūkumas vaikų mityboje gali sukelti vystymosi ir raidos sutrikimus. Todėl jie būtini vaikų mityboje.

„Vaiko mityba turi būti subalansuota, tai reiškia, kad turi būti pakankamas kiekis ne tik kalorijų pagal amžių, bet ir atitinkamas baltymų, riebalų ir angliavandenių santykis. Nepamirštant, kad 10 proc. riebalų turi sudaryti sotieji riebalai, kuriuos vaikai, dažniausiai, gauna būtent iš sviesto“, – sako dr. R. Petereit.

Vėliau, dietologės teigimu, tas procentas mažėja ir, pavyzdžiui, suaugusiųjų mityboje, ypač jei yra metabolinės ligos, šio produkto gali ir nebūti, nes sočiąsias riebalų rūgštis gauname ir iš kitų gyvūninės kilmės maisto produktų. „Vaikų mityboje, aš kaip gydytoja, rekomenduoju sviestą“, – pataria dr. R. Petereit.

Pagal PSO margarinas turi trasriebalų kaip ir dauguma gruzdintų maisto produktų, greitų užkandžių ir t.t Dr. R. Petereit sako, kad vaikų mityboje transriebalai nėra rekomenduojami. Transriebalai neigiamai veikia širdies kraujagyslių sistemą ir didina koronarinės širdies ligos riziką, kraujo riebalus daro lipnius, kietina ląstelių membranas, neleidžia orhanizmui pasisavinti nepakeičiamų riebalų, didina blogojo cholesterolio kiekį. Tiesa, tai ilgas procesas ir netaisyklingos mitybos klaidų poveikis gali lemti sveikatos problemas po 10 ar net 15 metų.

Margarinas vaikų mityboje, anot gydytojos dietologės, neturėtų būti naudojamas, nes tai nėra tie riebalai, kurie gali būti organizmui naudingi. Jų tiesiog nereikia. „Gydytojai dietologai nerekomenduoja vartoti margarino. Vaikų mityboje turėtų būti vartojamas tik sotieji riebalai – sviestas ir aliejai, kuriuose yra atitinkamas santykis mononesočiųjų ir polinesočiųjų omega 3 ir omega 6 riebalų rūgščių. Margarinas nėra tinkamas mūsų sveikatai“, – sako dr. R. Petereit.

Rūta Petereit

Jei naudojate sviestą, pasak gydytojos dietologės, pavyzdžiui, kepant sausainius, net aukštoje temperatūroje sotieji riebalai hidrintais nepavirsta. Jie išlaiko savo struktūrą, todėl organizmui nėra žalingi.

Tuo tarpu margarinas, anot gydytojos, aukštoje temperatūroje kaip tik gali virsti transriebalais riebalais. „Jei tokius produktus vartojame dažnai, per ilgą laiką, tarkime, dešimt metų, gali išryškėti lėtinės ligos. Būtent šie pakitę hidrinti riebalai daro įtaką lėtinių ligų, kaip metabolinis sindromas, cukrinis diabetas, cholesterolio apykaitos sutrikimai bei širdies kraujaguslių ligų progresavimui“, – tikina gydytoja dietologė.

Pasak dr. R. Petereit, sotieji riebalai kaip sviestas, užteptas ant sumuštinio, įdėtas į išvirtą košę, blogaisiais nevirsta, todėl nuomonė, kad sviesto naudoti nereikia, pasak gydytojos, neteisinga. „Aš, kaip gydytoja, pasisakau prieš margarino vartojimą vaikų mityboje“, – akcentuoja dietologė.