Vilnietė Elona (vardas ir pavardė redakcijai žinomi) feisbuke pasidalino savo patirtimi, kuri rodo priešingai – patekti pas gydytoją kartais reikia nemažai pastangų, ypač, jei nepatenkti į programų rizikos amžių. Komentaruose žmonės pasakojo ne kartą ir patys dalyvavę tokiame „eksperimente“ ir piktinosi prastu paslaugų prieinamumu.

DELFI kalbinti specialistai pabrėžė, kad kasmet daugėja pagal programą atliekamų mamografijos paslaugų skaičius, o pacientėms visada yra galimybė pasirinkti tokią gydymo įstaigą, kur laukimo eilė yra trumpesnė.

Nepadėjo net „gyvas“ kontaktas

Vilnietės įrašą socialinėje erdvėje su jos leidimu pateikiame neredaguotą:

„Paslaugos patogumas, mano galva, yra viena iš pačių svarbiausių garantijų, kad žmonės noriai tikrintųsi sveikatą. Paslauga paslaugai. Įtikinėjimai įtikinėjimams. Tačiau jei kreiptis nėra patogu, niekas savo gyvenimo be reikalo nekomplikuos. Ypač kai kalba eina apie profilaktinius tikrinimus ir dirbančius bei savo užimtumą kokiam geram pusmečiui suplanavusius žmones. O ypač darbingo amžiaus vyrus. Kurių, kiek žinau, profilaktinių savanoriškų patikrų skaičius visoje Europoje yra itin žemas. O juk norime pagauti „tyliąsias ligas“ ne paskutinėse stadijose. Onkologines ligas - vos tik kyla pirmi įtarimai. Norime, kad mūsų vyrai ir moterys gyventų ilgai ir laimingai, tiesa?

Tad kaip mums sekasi? Štai gavusi šį savo šeimos gydytojos siuntimą, pirmiausia pabandžiau užsiregistruoti internetu. Gavau atsakymą - „Deja, Jūsų pasirinktos specialybės gydytojai registracijai skirto laiko neturi. Toliau registruotis internetu pas šios specialybės gydytojus nebegalite“.

Tada bandžiau prisiskambinti nurodytu registracijos telefonu - du kartus išklausiusi perspėjamąją žinutę, kad mūsų pokalbis bus įrašytas ir gavusi prašymą „palaukti“, klausiausi garsios elektroninės džiugiai nuteikti mane turinčios muzikos. Po beveik 40 min. netekau kantrybės. Džiugesio nepridėjo. Padėjau ragelį.

Galiausiai darbo dienos pabaigoje, ėmiausi seniausios priemonės - realaus kontakto. Griebiau savo dviratį ir, pasiėmusi darbinį kalendorių (dar vis tikėjausi rasti ir savo darbui netrukdantį susitikimo su gydytoju laiką - profilaktika visgi), numyniau tiesiai į poliklinikos registratūrą. Ir čia pasirodžiau kaip visiškai naivuolė:

Mamograma

- Sveiki. Tad va turiu siuntimą ir noriu užsiregistruoti pas Jūsų mamologą. Gal galime paderinti galimybes?

- Šiam mėnesiui nieko neturime.

- Tai viskas tvarkoje (dar vis neprarandu vilties). O kada galima kitą mėnesį?

- Ne, Jūs manęs visiškai nesupratote. Artimiausia diena, kada bus gydytojų grafikai - ateinančio mėnesio 20 d. Ir tam, kad užsiregistruotumėte, atvykite į gyvą eilę nuo 8 val ryto.

- Jūs rimtai? Čia gi darbo diena. Kaip ilgai turėsiu joje laukti? Galiausiai, ar yra garantija, kad tada jau būsiu užrašyta?

- Ne, garantijos nėra. Dar galite skambinti, bet taip, tą dieną skambučių būna laaabai daug...

- Oi, bet gi ir mano siuntimas nustos galioti.

- Ką gi. Užsirašykite pas savo šeimos gydytoją, kad ji Jums išrašytų naują siuntimą. Jį būtinai reiks turėti prieš stojant į šią eilę.

- O, jei nepavyks patekti?

- Teks užsirašyti naujo siuntimo išrašymui vėl...

- Ir taip be galo? Jūs gal juokaujat?

- Ne, aš visiškai rimtai. Ir prašom netrukdyti eilės. Jei nepatinka, kreipkitės į administraciją.

Nesikreipiau kol kas... Vietoje to pradedu socialinį tyrimą - kiek ilgai užtruks ir kaip patogiai galėsiu patekti pas mamologą? Kiek kartų teks trukdyti savo šeimos gydytoją siuntimų išrašinėjimams, kol galiausiai tai įvyks arba kol pasiduosiu?“, - retoriškai klausė ji.

Giria „žaliuosius“ koridorius

Nacionalinio vėžio instituto Konsultacijų poliklinikos vedėja dr. Daiva Kanopienė pasakoja, kaip vykdoma profilaktinė krūtų mamografinė patikra:

„Pagal ES rekomendacijas profilaktinė krūtų mamografinė patikra rekomenduojama moterims nuo 50 iki 69 metų. Tokia pati tvarka egzistuoja ir Lietuvoje.

Sulaukusi šio amžiaus moteris turėtų kreiptis į savo šeimos gydytoją ir gauti siuntimą atlikti profilaktinę mamografiją. Šį tyrimą galima atlikti bet kurioje specializuotoje gydymo įstaigoje, kuri teikia šią paslaugą ir yra sudariusi sutartį su VLK.

Vilniaus mieste ir mūsų institute profilaktinei mamografijai atlikti eilių šiuo metu nėra. Praktiškai per dvi-tris savaites kiekviena norinti profilaktiškai pasitikrinti moteris gali tai atlikti. Atlikus mamografinį tyrimą, atsakymą gauna pacientę siuntęs šeimos gydytojas. Įtarus vėžį, šeimos gydytojas siunčia pacientę į specializuotą įstaigą detalesniam ištyrimui.

Šiuo metu su Vilniaus miesto didžiosiomis poliklinikomis – Antakalnio, Centro, Karoliniškių, Šeškinės, yra suderinti vadinamieji „žalieji“ koridoriai, kai šeimos gydytojas, gavęs galimai piktybinį arba piktybinį mamografinio tyrimo atsakymą, gali nedelsdamas siųsti pacientę detalesniam ištyrimui į NVI.

Toms moterims, kurios pagal amžių nepatenka į valstybės finansuojamą profilaktinę programą – yra jaunesnės arba vyresnės – rekomenduojamos kitos profilaktinės priemonės, su kuriomis supažindina šeimos gydytojas. Viena iš jų – krūtų savityra. Jeigu ją atliekant moteris užsičiuopia neaiškius darinius krūtyje, patariame nedelsiant kreiptis į šeimos gydytoją ar ginekologą“, - aiškino ji.

Svarbu pabrėžti, kad straipsnio „herojė“ yra jaunesnė nei 50-ies, todėl jai minėta tvarka ir palengvinimai negalioja.

Mamografija

Ragina rinktis tokią įstaigą, kur nėra eilių

DELFI susisiekus su Valstybinės ligonių kasos atstovais, buvo pateiktas toks atsakymas:

„Pirmiausia primename, kad pagal Atrankinės mamografinės patikros dėl krūties vėžio prevencinę programą, kuri Lietuvoje vykdoma nuo 2005 m., kas 2 metus dėl krūties vėžio gali pasitikrinti moterys nuo 50 iki 70 m. Kasmet daugėja pagal programą atliekamų mamografijos paslaugų skaičius“, - teigiama atsakyme.

2016 m. programinę mamogramų atlikimo paslaugą teikė šios ASPĮ:

Alytaus apsk.
VšĮ Alytaus apskrities S. Kudirkos ligoninė
UAB "Alytaus Medea klinika"
VšĮ Druskininkų ligoninė
Kauno apsk.
Lietuvos sveikatos mokslų universiteto ligoninė Kauno klinikos
Uždaroji akcinė bendrovė "Bendrosios medicinos praktika"
Viešoji įstaiga Kauno Dainavos poliklinika
Viešoji įstaiga Kauno Šilainių poliklinika
Viešoji įstaiga Jonavos ligoninė
Viešoji įstaiga Kėdainių ligoninė
Viešoji įstaiga Kauno Šančių poliklinika
VšĮ Kauno miesto Kalniečių poliklinika
Uždaroji akcinė bendrovė "VAKK"
Klaipėdos apsk.
UAB "Salvijos" medicinos centras
Všį Respublikinė Klaipėdos ligoninė
UAB "Šilutės MCT"
Marijampolės apsk.
Marijampolės ligoninė
Panevėžio apsk.
VšĮ Respublikinė Panevėžio ligoninė
UAB "Affidea Lietuva"
VšĮ Rokiškio rajono ligoninė
Šiaulių apsk.
Viešoji įstaiga Respublikinė Šiaulių ligoninė
Tauragės apsk.
UAB "Medicum centrum"
VšĮ Tauragės ligoninė
Telšių apsk.
UAB "Žemaitijos diagnostikos centras"
VšĮ Regioninė Telšių ligoninė
Utenos apsk.
Viešoji įstaiga Utenos ligoninė
Viešoji įstaiga Visagino ligoninė
Vilniaus apsk.
Nacionalinis vėžio institutas
VšĮ CENTRO POLIKLINIKA
VšĮ Antakalnio poliklinika
VšĮ Šeškinės poliklinika
VšĮ Ukmergės ligoninė
UAB "SK IMPEKS MEDICINOS DIAGNOSTIKOS CENTRAS"

Svarbu žinoti, kad pacientės gali pasirinkti gydymo įstaigą, kur šios paslaugos būtų suteiktos ir iš anksto užsiregistruoti. Visada yra galimybė pasirinkti, kur laukimo eilė yra trumpesnė.

Laukimo eiles pagal konkrečias gydymo įstaigas galima rasti Teritorinių ligonių kasų svetainėse.

„Minėtose svetainėse galima matyti eiles pagal specialistus. Taigi, mamogramas atlieka radiologai. Kai kuriose gydymo įstaigose eilių pas šį specialistą visiškai nėra. Jeigu tokia yra, primename, kad visada yra galimybė pasirinkti, kur laukimo eilė yra trumpesnė. Taip pat primename, kad pacientų registravimo į sveikatos priežiūros paslaugų laukimo eiles tvarka yra reglamentuota teisės aktu, kuriame 6 p. nustatyta, kad pacientui kreipiantis, asmens sveikatos priežiūros įstaiga privalo užregistruoti visus pacientus jų kreipimosi į asmens sveikatos priežiūros įstaigą metu; taip pat numatyta, kad sveikatos priežiūros įstaiga turi „pacientus registruoti popieriniame arba elektroniniame asmens sveikatos priežiūros paslaugų laukimo registracijos žurnale (toliau – žurnalas) arba elektroninėje registracijos sistemoje nuolat, neribojant registravimosi terminų“. Jei gydymo įstaigoje pacientų registravimui paskirtas žmogus paciento neregistruoja, tuomet pacientui reikia kreiptis į įstaigos administraciją“, - rašoma atsakyme.