Iš žiedinių kopūstų galima pagaminti dešimtis įdomių patiekalų, jie padeda išsaugoti dailias kūno linijas ir pasirūpina, kad gautumėte nemenką dozę vitaminų, rašoma tinklaraštyje „Bulletproof“.

Žiediniuose kopūstuose nedaug angliavandenių, tačiau gausu vitamino C, kalio, kalcio ir ląstelienos. Be to, šiose daržovėse nemažai ir vitamino K1, sulforafano, gliukozinolatų, karotenoidų ir indolo-3-karbinolio. Dabar apie kiekvieną iš jų išsamiau.

Vitaminas C

Vitaminas C žmogaus organizmui būtinas kolageno ir jungiamojo audinio gamybai. Be to, vitaminas C atsakingas už stiprią imuninę sistemą, jis veiksmingai užkerta kelią laisvųjų radikalų daromai žalai.

Vitaminui C pavojingas karštis, todėl, kepant ar verdant žiedinius kopūstus, šis vitaminas žūsta. To galima išvengti gaminant žiedinius kopūstus žemesnėje temperatūroje ar valgant termiškai neapdorotus.

Sulforafanas

Sulforafanas – medžiaga, dėl kurios jūsų virtuvėje, gaminant tokias daržoves kaip brokoliai ir žiediniai kopūstai, pasklinda specifinis aromatas. Šis junginys pasižymi stipriomis priešuždegiminėmis ir priešvėžinėmis savybėmis. Be to, jis padeda iš ląstelių pašalinti toksinus.

Gliukozinolatai ir indolo-3-karbinolis

Kaip ir sulforafanai, gliukozinolatai – sieros turintys junginiai, suteikiantys savotišką aromatą.

Gliukozinolatai, gaminant maistą, virškinant ir kramtant, suyra – iš jų formuojasi įvairūs biologiškai aktyvūs junginiai. Tyrimai atskleidė, kad šie junginiai, ypač indolo-3-karbinolis, užkerta kelią vėžio vystymuisi – bent jau tokias išvadas padarė mokslininkai, atlikę tyrimą su pelėmis ir žiurkėmis.

Gliukozinolatai taip pat apsaugo ląsteles nuo DNR pažeidimų ir pasižymi priešuždegiminiu poveikiu.

Kartais pasigirsta nuogąstavimų, kad gliukozinolatai gali sutrikdyti skydliaukės funkciją – didžiausia grėsmė kyla žmonėms, kurių organizmui trūksta jodo ir turintiems autoimuninių problemų. Jeigu tarsi patenkate į šią kategoriją, specialistai pataria valgyti termiškai apdorotus žiedinius kopūstus.

Vitaminas K1

Žiediniuose kopūstuose nemažai vitamino K1. Mūsų organizme esančios žarnyno bakterijos pačios gamina šį vitaminą, K1 perdirbamas į K2, tačiau įsisavinimo procesas ne itin veiksmingas. Dėl šios priežasties šį vitaminą paprasčiau gauti iš maisto. Vienas iš jo šaltinių – jau minėtieji žiediniai kopūstai.

Kaip paruošti žiedinius kopūstus

Dauguma žiediniuose kopūstuose esančių maistingųjų medžiagų ir vitaminų žūsta šias daržoves netinkamai laikant ar gaminant. Mitybos ekspertai išsiaiškino, kaip apdoroti žiedinius kopūstus, kad jie neprarastų išskirtinio skonio ir jose slypinčios naudos:

1) Kelias minutes apdoroti žiedinius kopūstus garuose;
2) Kepti žemoje temperatūroje orkaitėje;
3) Virti;
4) Troškinti;