Iki šiol žmonės daug ginčijasi dėl to, kuo šios dietos skiriasi, ir tokie „debatai“ davė mažai naudos. Labiau vertėtų pakalbėti apie tai, kas visas šias dietas sieja. Labai tikėtina, kad šie universalūs principai leis pasiekti puikių rezultatų, net jei likusi jūsų dietos dalis gerokai skirsis.

Tiesa yra ta, kad visos dietos – ir jau minėtos, ir kitos, kurių tikslas yra ilgalaikė sveikata, – turi šešis bendrus bruožus, dėl kurių jos ir leidžia pasiektų gerų rezultatų. Štai jie:

1. Cukrus

Pridėtinis cukrus yra pati blogiausia frazė laikantis bet kokios dietos. Reikalas tas, kad beveik visi žmonės cukraus suvartoja per daug. Per didelis cukraus kiekis apkrauna kepenis, kurios yra priverstos cukrų versti riebalais. Dalis tų riebalų patenka į kraujotaką ir didina trigliceridų koncentraciją. Tačiau dalis riebalų lieka pačiose kepenyse.

Manoma, kad cukrus yra viena pagrindinių nealkoholinės suriebėjusių kepenų ligos priežastis. Be to, cukrus yra siejamas su daugeliu kitų ligų, įskaitant ir tas, kurios pasaulyje nusineša daugiausia gyvybių. Tai nutukimas, antrojo tipo diabetas ir širdies ligos.

Cukrus – tai „tuščios“ kalorijos, nes jis suteikia daug energijos beveik be jokios maistinės vertės. Beveik visi sutaria, kad pridėtinis cukrus yra blogai. Dėl šios priežastis dauguma sėkmingų dietų numato, kad būtina pirmiausia atsisakyti pridėtinio cukraus.

2. Perdirbti angliavandeniai

Antru itin nesveiku produktu laikomi perdirbti angliavandeniai. Daugeliu atvejų tai yra grūdai, iš kurių buvo pašalintos visos naudingos medžiagos. Vienas pagrindinių tokių produktų yra kvietiniai miltai, kurių Vakarų šalyse suvartojama itin daug.

Grūdų perdirbimo metu pašalinamos sėlenos ir endospermas, kurie iš esmės ir yra naudingiausios ir maistingiausios grūdo dalys. Dėl to grūduose daugiausia lieka krakmolas ir gliukozės molekulių grandinės.

Perdirbtas krakmolas suteikia daug energijos be beveik jokios naudos (tuščios kalorijos). Jis sukelia staigų cukraus kiekio padidėjimą kraujyje, po kurio, kai cukraus kiekis krenta, labai norisi valgyti ir žmogus po kelių valandų persivalgo.

Moksliniuose tyrimuose perdirbtų angliavandenių vartojimas siejamas su daugybe medžiagų apykaitos ligomis, įskaitant nutukimą, antrojo tipo diabetu ir širdies ligomis.

Nors laikantis kai kurių dietų, pavyzdžiui paleo ir mažo angliavandenių kiekio dietos, nurodoma visai atsisakyti grūdų, apskritai visos sėkmingos dietos nurodo mažiau suvartoti perdirbtų grūdų ir pakeisti juos visadaliais grūdais.

3. Rafinuoti augaliniai aliejai

Į žmogaus mitybą rafinuoti augaliniai aliejai pateko visai neseniai. Dar prieš šimtą metų mes paprasčiausiai neturėjome rafinavimui būtinų technologijų. Tokiems aliejams priskiriamas sojų aliejus, rapsų aliejus, kukurūzų aliejus, medvilnės aliejus ir keli kiti.

Esama nemažai problemų, susijusių su šiais aliejais. Pagrindinė jų yra ta, kad jų sudėtyje yra didelis kiekis polinesočiųjų omega-6 riebiųjų rūgščių, kurių žmonės ir taip suvartoja per daug.

Esama įrodymų, kad linoleno rūgštis – pagrindinė augalinių aliejų sudėtyje esanti omega-6 riebioji rūgštis – patenka į organizmo riebalų ląsteles.

Ji taip pat patenka į didelio tankio lipoproteinus, dėl ko jie labiau oksiduojasi, kas yra pagrindinis širdies ligų išsivystymo proceso žingsnis.

Tokie aliejai taip pat siejami su endotelio disfukcija, kas yra pirmas žingsnis link širdies ligos išsivystymo.

Galutinai vis dar nesutariama, ar tokie aliejai apsaugo nuo širdies ligų, ar jas sukelia. Kai kurios stebėjimo studijos rodo, kad jie apsaugo nuo širdies ligų, tačiau dauguma kontroliuojamų tyrimų leidžia teigti, kad jie kenkia.

Taip pat yra ir stebėjimo studijų, siejančių tokio augalinio aliejaus vartojimą su vėžiu.

Tokio aliejaus gamybos metu pašalinamos beveik visos naudingosios medžiagos. Todėl kaip r cukrus bei perdirbti grūdai, rafinuoti aliejai taip pat priskiriami prie tuščių kalorijų.

4. Transriebalai

Beveik visi sutaria, kad transriebalai yra nesveika. Tokie riebalai paprastai gaminami hidrinant augalinius aliejus, dėl ko jų konsistencija tampa stabili ir tokie aliejai gali ilgai stovėti parduotuvių lentynose.

Daugybės mokslinių tyrimų išvadose sakoma, kad transriebalai organizme sukelia uždegimą ir yra siejami su širdies ligomis.

Transriebalai yra itin toksiški, nenatūralus ir visiškai nenaudingi žmogaus organizmui.

5. Daržovės ir ląsteliena

Laikantis kokios nors dietos dažnai atsisakoma vieno ar kito produkto – gyvulinės kilmės produktų, angliavandenių ar grūdų. Tačiau laikantis visų dietų patariama valgyti daug daržovių. Visi sutaria, kad daržoves valgyti yra sveika, ir moksliniai tyrimai tai patvirtina. Ne vienas jų pripažino, kad valdant daug daržovių mažėja ligų rizika.

Daržovėse yra gausu antioksidantų, daugybės maistinių medžiagų ir ląstelienos, kuri padeda atsikratyti nereikalingų kilogramų ir palaikyti gerą žarnyno mikrofolorą.

Laikantis daugumos dietų taip pat patariama valgyti daug vaisių.

6. Dėmesys skiriamas maistui, o ne kalorijoms

Kalbant apie visas šias dietas būtina atkreipti dėmesį į viena įdomų faktą, jog nekalbama apie kalorijų ribojimą. Priešingai, dėmesys kreipiamas į sveiką subalansuotą mitybą. Žinoma, kalorijos yra svarbios norint kontroliuoti savo svorį, tačiau vien tik kalorijų ribojimas retai bus efektyvus ilgalaikis sprendimas.

Žmogus turi ne siekti atsikratyti svorio ar riboti kalorijų, o tinkamai maitinti savo kūną, kad jis būtų sveikas.