Kelia mintis apie ruošimąsi kanapių legalizavimui

Anot psichoterapeutės Nijolės Goštautaitės, apklausų duomenimis, praėjusį mėnesį kanapes Lietuvoje vartojo 0,7 proc. gyventojų. Palyginimui, Italijoje ir Ispanijoje tokių gyventojų yra apie 7 proc. Taigi skirtumas Lietuvos naudai tikrai didelis. Todėl specialistę labai nustebino, kad Lietuvoje atsirado energetinis gėrimas, kuris savo pavadinimu tarsi reklamuoja šį narkotiką.

„Yra pakankamai mokslinių tyrimų, kad kanapių vartojimas padidina šizofrenijos ir psichozinių sutrikimų riziką. JAV kanapės – dažniausiai vartojamas nelegalus narkotikas šizofrenija sergančiųjų tarpe. Kanapes vartoti psichozę patyrę individai pradeda kelis metus prieš pirmąjį sutrikimo epizodą. Gausėja ir mokslo įrodymų, kad kanapių vartojimas paauglystėje yra nepriklausomas psichozės ir šizofrenijos rizikos veiksnys ir kad yra stiprus ryšys tarp kanapių vartojimo paplitimo ir dažnesnio polinkio į šizofreniją visuomenėje“, - vardijo N. Goštautaitė.

Taigi vienas svarbiausių kanapių žalos asmeniui ir visuomenei aspektų, anot psichoterapeutės, yra didesnė psichozinių psichikos sutrikimų, kurie dažniausiai tęsiasi visą gyvenimą, rizika. Dėl psichozės kečiantys žmonės gana dažnai gydosi psichiatrijos ligoninėse ir skyriuose, jiems visą gyvenimą skiriami brangiai kainuojantys vaistai.

„Nepaisant šių žinomų faktų, gėrimai, pavadinti „Cannabis“, pardavinėjami prekybos centruose tiesiog prie kasų, pro kurias praeina visi. Kažkas apsižiūrėjo, kad Lietuvoje mažėja alkoholio vartojimas, todėl nusprendė pareklamuoti pasaulyje populiariausią nelegalų narkotiką, dėl kurio legalizavimo nuolatos diskutuojama pasaulyje, Europoje ir Lietuvoje? Gal rengiamasi įstatymais nevaržomai prekybai?“ - ironizavo pašnekovė.

Gudrus reklaminis triukas

Anot Nacionalinės alkoholio ir tabako kontrolės koalicijos prezidento Aurelijaus Verygos, gėrimo gamintojai pasinaudojo tuo pačiu reklaminiu triuku, kaip giros, kurioje „alkoholio ne daugiau 1,2 proc.“ Iš tiesų to alkoholio ten praktiškai nėra ir nuo šios giros pasigerti neįmanoma, bet tarp jaunimo ji išpopuliarėjo.

„Šiuo atveju gamintojai gudriai pasinaudojo jaunimo nuostatomis kanapių atžvilgiu. Ar tai gali paskatinti kanapių vartojimo kultūrą? Manau, kad taip. Prisimenant diskusijas apie kanapių rūkymo legalizavimą, kaip yra Olandijoje, tokių visokių prekių, kaip kepurės, lipdukai ar gėrimai, platinimas paruoštų potencialius vartotojus, nes didžiajai daliai žmonių kanapės nebesiasocijuotų su kažkuo, kas yra žalinga jų sveikatai. Atvirkščiai, atsirastų asociacija, kad tai įprastas, normalus, visuomenei pažįstamas dalykas, kuris nekelia jokios grėsmė“, - teigė A. Veryga.

Anot A. Verygos, vargu, ar gėrimo gamintojai sau kėlė tokį tikslą. Tačiau naudotis kanapių įvaizdžių, kad gėrimą pastebėtų kuo daugiau jaunuolių, nėra moralu.

„Visgi nereikėtų leisti tokių reklaminių triukų. Juk taip pat sėkmingai pritraukti vartotojus galima ir kitokiu įvaizdžiu“, - įsitikinęs pašnekovas.

Kaip teigė prekybos centrų tinklo „Maxima“ atstovė spaudai Renata Saulytė, gėrimu pradėta prekiauti kovo viduryje. „Tai naujas produktas rinkoje, todėl paėmėme nedidelę partiją pabandymui. Galiausiai visgi nusprendėme juo nebeprekiauti – dėl tų pačių galimų pavadinimo interpretacijų. Gali būti, kad parduotuvėse šio gėrimo dar yra, tačiau likučiai po truputį grąžinami tiekėjams.

O ir pagal pardavimus nepastebėjome, kad gėrimas sulaukė labai didelio populiarumo. Visgi Lietuvoje jau įsitvirtinę keli energetinių gėrimų prekiniai ženklai. Apskritai lietuviai į energetinius gėrimus žiūri atsargiai ir jų pardavimai pastaruoju metu mažėja“, - sakė pašnekovė.