Stengtis vengti svorio svyravimų

Biomedicinos mokslų daktaras, sveikos mitybos ir gyvensenos specialistas Artūras Sujeta pasakoja, kad svorio per greitai mesti nereikėtų.

„Iki vasaros liko gana mažai laiko, tačiau numesti tam tikrą kiekį kūno svorio tikrai galima. Dažniausiai sveikas svorio metimas laikomas tada, kai per savaitę numetama pusę procento nuo bendros kūno masės“, – sakė dr. A. Sujeta.

Pasak pašnekovo, tyrimai rodo, kad žmogaus svoris per metus neretai svyruoja tarp papildomų 4–5 kilogramų. Tačiau tai ilgainiui gali turėti neigiamų pasekmių raumenų būklei, atsistatymo procesams, nuotaikų svyravimams, imuninės sistemos pokyčiams ir panašiai.

„Tad geriausia, kad svoris būtų stabilus, ir žmogui nereikėtų likus mėnesiui, dėl kokių nors specifinių grožio kulto tikslų, mesti svorį“, – kalbėjo pašnekovas.

Artūras Sujeta

Tad pagrindinis tikslas turėtų būti ne numesti 5 kg iki vasaros, o išvengti svorio svyravimų, kai žiemą papildomus kilogramus priaugame, o pavasarį ir vasarą vėl juos metame.

Nesiimkite drastiškų dietų – nepadės

Specialistas įspėja: jei svoris bus pradedamas mesti labai greitai ir drastiškai, gali nukentėti imuninė sistema, žmogus gali susirgti, ypač pavasarį.

„O atsigulti į lovą visai savaitei tikriausiai niekas nenorėtų. Kitas svarbus dalykas, atsisakyti tam tikrų maisto grupių, valgyti tik labai griežtai, tarkime, grikius, yra tikrai blogai. Nebus gaunamos reikalingos maistinės medžiagos, kentės organizmas ir imunitetas“, – sakė dr. A. Sujeta.

Nereikėtų atsisakyti ir angliavandenių – juos reikėtų vartoti tolygiai paskirsčius per dieną.

Foto: Shutterstock

„Reikia nepamiršti gerti pakankamai vandens. Nepulti į ekstremalias dietas, tokias kaip sulčių, vaisių ar įvairias detoksikacijos dietas, jos tikrai nepadeda. Trumpuoju laikotarpiu kūno masė gali sumažėti, bet tada įvyksta jo–jo efektas ir svoris grįžta atgal. Tyrimai rodo, kad staiga numetus svorio, jis priaugamas taip pat labai staiga, kai tik vėl pradedama daugiau valgyti“, – patarė specialistas.

Jei žmogus vieną dieną nusprendžia labai rimtai susiimti ir nebevalgyti jokio nesveiko maisto, saldumynų, pradėti daug sportuoti – tai taip pat nėra tinkamiausias būdas pradėti sveiką gyvenseną. Specialistas paaiškina, kodėl.

„Didėja rizika, kad žmogus susirgs, sutriks jo imuninės sistemos veikla, nes tai bus didelis šokas organizmui. Reikia prisiminti, kad ir sportas, fizinis krūvis, kol nėra adaptacijos, yra stresas organizmui. Jis gali pasireikšti įvairiomis formomis, pavyzdžiui, galime tapti imlūs virusams“, – sakė dr. A. Sujeta.

Sveikas ir nesveikas maistas
Foto: Shutterstock

Visgi, jei prieš tai žmogus nesportavo, o dabar pradėjo sportuoti du kartus per savaitę ir laisvalaikiu dar eina pasivaikščioti lauke – tai bus tik į naudą. Pašnekovas primena, kad mitybą galima keisti gana greitai, bet itin svarbu neišmesti maisto grupių iš savo raciono. Visą mitybą reikėtų sudėlioti į 5 valgymus, neišmesti iš raciono daržovių, vaisių, uogų, vartoti liesą žuvį, paukštieną, avokadus.

Labai svarbu ne tik numesti nereikalingą svorį, bet ir turėti raumenų. Sportuojantys, fiziškai aktyvūs žmonės iš savo raumenų gauna natūralius vaistus – miokinus, kurie slopina uždegimus.

Dr. A. Sujeta pateikė 7 taisykles, kaip be griežtų dietų sveikai numesti svorio

1. Pradėkite daugiau judėti, sportuoti. Jei sportuoti negalite, eikite pasivaikščioti bent 3–4 kartus per savaitę bent po valandą.

Foto: DELFI / Josvydas Elinskas

2. Valgykite iki 90 proc. sotumo. Tai reiškia, kad dar pora kąsnių tilptų, bet nuo jų susilaikykite.

3. Nebijokite vaisių, daržovių, angliavandenių turinčio maisto, bet protingai juos paskirstykite prie kiekvieno valgymo. Jų ypač reikia po sporto.

4. Vartokite kuo daugiau baltymų turinčių produktų, tai yra paukštiena, žuvis, kiaušiniai. Jie duos didesnį sotumo jausmą.

5. Venkite gazuotų, saldžių gėrimų. Vien tik jų atsisakymas per metus gali „sutaupyti“ 5–6 kg svorio, tada svorio galbūt nereikės mesti išvis.

Foto: Shutterstock

6. Išsimiegokite, skirkite laiko poilsiui. Kasdien reikia bent 6–7 valandų miego. Tai sumažins kortizolio, streso hormono lygį, lengviau kontroliuosite dienos ritmą, galėsite produktyviau dirbti.

7. Nesivadovaukite greitomis dietomis, nes tai tik sukels nusivylimą ir duos jo–jo efektą.