Nemenkas skaičius produktų ilgai negenda laikomi šaldiklyje, šaldytuve ar net spintelėse, tačiau svarbiausia, kad iš jų gaminami patiekalai yra išties maistingi ir sveiki. Kokie gi tai produktai?

1. Sausi ir konservuoti lęšiai bei pupelės

Pupelės ir lęšiai (arba kitos ankštinės kultūros) yra vieni sveikiausių maisto produktų. Negana to, sausi (tik išdžiovinti ir niekaip neapdoroti) ir konservuoti lęšiai bei pupelės išsiskiria ganėtinai ilgu galiojimo terminu, taigi, jų pravartu turėti maisto sandėliuke.

Laikomos kambario (20 laipsnių) temperatūroje konservuotos pupelės gali išstovėti 2–5 metus, o sausos – 10 metų ar net ilgiau. Ilgą šių produktų galiojimo terminą lemia tai, kad jų sudėtyje nėra mikrobų dauginimąsi skatinančios drėgmės, rašoma portale „Healthline“.

Be to, kad yra ilgai negendantys, sausi ir konservuoti lęšiai bei pupelės yra labai maistingi: juose daug ląstelienos, magnio, B grupės vitaminų ir geležies.

Turint pupelių (raudonųjų, juodųjų ar kt.), avinžirnių arba lęšių pavyks pasigaminti gardžių sriubų, karių arba salotų.

2. Riešutai, sėklos ir jų sviestas

Riešutuose ir sėklose yra galybė maistingų elementų, įskaitant sveikuosius riebalus, baltymus, skaidulas ir vitaminus bei mineralus.

Riešutai
Foto: Organizacijos nuotr.

Kai kurių rūšių riešutus ir sėklas galima laikyti kambario temperatūroje. Tinkami vartoti jie išlieka 1–4 mėnesius, todėl turėti šių produktų atsargų be galo pravartu.

Ilgai negenda ir natūralus riešutų arba sėklų sviestas ir jis tikrai sveikesnis už daugelį riebalais ir cukrumi papildytų alternatyvų.

Riešutais ir sėklomis galima gardinti avižinę košę, jogurtą, granolą, salotas. Tai puikus tirštųjų kokteilių ir padažų priedas. Riešutais ir sėklomis apibarstytos uogos arba vaisiai – gardus ir sveikas užkandis.

3. Kruopos

Tokie patiekalai kaip tam tikrų rūšių salotos, vadinamieji Budos dubenėliai, plovo tipo troškiniai ir kt. tiesiog neįsivaizduojami be grūdinių kultūrų.

Kvietinių (speltų), burnočių kruopas, ruduosius ryžius, bulgurą, avižų kruopas ir bolivinių balandų sėklas galima mėnesius, o kartais net metus laikyti kambario temperatūroje, todėl jų patariama užsipirkti atsargai.

Įvairios kruopos – vertingas skaidulų ir mikroelementų, tokių kaip B grupės vitaminai, manganas ir magnis, šaltinis. Jų vartojimas veikia kaip papildoma prevencija nuo širdies ligų ir kai kurių rūšių vėžio.

4. Šaldyti vaisiai ir daržovės

Daugelį šviežių daržovių (ypač lapinių žalumynų tokių kaip špinatai), vaisių ir uogų būtina suvartoti greitai, tačiau užšaldyti jie išsilaiko gana ilgai.

Net lyginant su šviežiais produktais, šaldyti vaisiai ir daržovės laikomi puikiu naudingų medžiagų šaltiniu.

Šaldytas daržoves galima puikiausiai panaudoti gaminant sriubas ir troškinius bei plakant tirštuosius koktelius. Šaldytos uogos naudojamos panašiai kaip šviežios: jomis galima gardinti avižinę košę, tirštuosius kokteilius, kepinius ir jogurtinius ledus.

5. Medus ir klevų sirupas

Visi bent kartkartėmis įsigeidžiame ko nors saldaus. Laimei, netgi tai, kas saldu, gali būti sveika. Kaip tik tokie produktai yra medus ir klevų sirupas.

Medus
Foto: Pixabay

Pavyzdžiui, natūralus medus pasižymi antimikrobinėmis ir priešuždegiminėmis savybėmis, taip pat dideliu antioksidantų kiekiu. Antioksidantų gausu ir klevų sirupe. Jame taip pat yra tokių maisto medžiagų kaip magnio, kalio ir mangano.

Tiek medus, tiek klevų sirupas sutirština saldžių ir pikantiškų patiekalų skonį. Vis dėlto šių saldiklių derėtų nepadauginti, kadangi pernelyg didelis cukraus kiekis vis viena kenkia organizmui, kad ir kokie bebūtų to cukraus šaltiniai.

6. Obuolių actas

Obuolių actas – labai įvairiai, be to, ne vien tik maistui panaudojamas produktas: kartais jis gali atstoti universalų valiklį. Žinoma, tai ir galybės receptų ingredientas – juk acto pilame į pagardus, salotų užpilus ir t. t.

Būtina užsiminti ir apie obuolių acto naudą sveikatai. Kaip rodo tyrimai, šis produktas pasižymi priešuždegiminėmis, antioksidacinėmis savybėmis, padeda užkirsti kelią diabetui ir prisideda prie širdies funkcijos gerinimo.

7. Sveikieji riebalai

Kai kurių rūšių riebalus, kaip antai kokosų, alyvuogių aliejų ir lydytą sviestą („ghee“), galima net metus ar ilgiau laikyti kambario temperatūroje (žinoma, viską lemia rūšis). Štai kodėl šių produktų verta įsigyti didesniais kiekiais, kad netikėtai nepristigtumėte sveikųjų riebalų šaltinių.

Minėtų rūšių aliejus ir sviestas ne tiktai gerina patiekalų skonį, bet taip pat skatina su maistu gaunamų riebaluose tirpių vitaminų, mineralų ir antioksidantų pasisavinimą.

8. Fermentuoti produktai

Fermentuoti produktai, tokie kaip rauginti kopūstai, kimčiai ir marinuoti agurkėliai, yra ne tiktai skanūs bei daug kur tinkantys, bet ir ganėtinai sveiki. Remiantis tyrimų rezultatais, jie gerina virškinimą, be to, gali slopinti uždegimus ir mažinti kraujo cukraus lygį.

Rauginti kopūstai
Foto: Shutterstock

Negana to, fermentuoti produktai ilgai išstovi nesugedę, todėl jų galima užsipirkti nė keik nesibaiminant, kad nesuspėjus suvartoti teks išmesti. Minėtina, kad raugintus kopūstus ir marinuotus agurkus net 18 mėnesių galima laikyti kambario temperatūroje.

Šiuos aštraus skonio delikatesus galima valgyti ir vienus, ir kaip garnyrą, taip pat jais gardinti salotas arba naudoti gaminant tam tikrus patiekalus.

9. Prieskoniai ir džiovintos žolelės

Kad maistas nebūtų prėskas, jam turi nestigti prieskonių, nes kaip tik jie, taip pat įvairios džiovintos žolelės padeda atsiskleisti produktų skoniui ir jį paryškina.

Gera žinia ir ta, kad prieskoniai ir džiovintos prieskoninės žolelės teikia įvairiopą naudą sveikatai.

Tarkim, ciberžolės, Kajeno paprikos, cinamonas, imbieras, raudonėliai ir kuminas turi ne vieną naudingą savybę – padeda slopinti uždegiminius procesus ir mažina kai kurių ligų riziką.

10. Česnakai ir svogūnai

Česnakai ir svogūnai – esminiai daugelio patiekalų ingredientai. Juos vertina tiek namų šeimininkės, tiek ir virėjai profesionalai, be to, ne tik dėl skonio, bet ir dėl universalumo bei ilgo galiojimo termino.

Ir vieni, ir kiti turi sveikatą stiprinančių savybių, todėl reguliariai vartojami gali sumažinti įvairių ligų, tokių kaip kai kurių rūšių vėžys, pažinimo procesų silpnėjimas, širdies ligos ir diabetas, riziką.

11. Ilgai negendantys švieži vaisiai ir daržovės

Nors daugelis šviežių vaisių ir daržovių net laikomos šaldytuve sugenda gana greitai, tikrai yra tokių, kurias pavyksta išlaikyti daug ilgiau.

Obuoliai
Foto: Shutterstock

Derėtų paminėti saldžiąsias bulves, kvapiuosius moliūgus, obuolius, burokus, kopūstus, aguročius, griežčius, granatus, morkas ir citrusinius vaisius. Pateiktame sąraše – tiktai nedaugelis gana ilgai – kelias savaites ar ilgiau – stovėti galinčių vaisių ir daržovių pavyzdžių. Tiesa, vienus geriau laikyti šaldytuve, tačiau kiti puikiausiai jaučiasi ir ant spintelės.

12. Šaldyta žuvis, paukštiena ir kitokia mėsa

Niekaip neapdorota, žalia žuvis, paukštiena ir kitokia mėsa, žinia, sugenda labai greitai, tačiau užšaldžius, šiuos produktus laikyti galima kur kas ilgiau, tik, aišku, atitinkamoje temperatūroje.

Pavyzdžiui, vištieną ir kitokią mėsą užšaldytą galima laikyti iki metų (–17 laipsnių temperatūroje), o žuvį – kad ir menkę – iki 5 mėnesių.

Turint pakankamas šaldytos žuvies, paukštienos ir kitokios mėsos atsargas, galima bet kada pasigaminti tokių patiekalų, kurių didžiausias pranašumas – baltymų kiekis.

13. Sveikieji pagardai

Šlakelis aštraus padažo arba šaukštelis tahinio suteikia kai kuriems patiekalams pikantiškumo. Vis dėlto rinktis patariama tokius priedus, kurie yra sveiki, ir būtent jų atsargomis derėtų pasirūpinti, o nuo tokių, kuriuose gausu cukraus ir kurie ypač intensyviai perdirbti, patartina susilaikyti.

Tahinis (sezamų pasta), salsa (aštrus padažas), kokosų padažas, balzaminis actas, kokosų sviestas, garstyčios, maistinės mielės, sojų padažas ir natūralus medus yra tik keletas įvairiems patiekalams gardinti skirtų produktų, kurie ne tik pagyvina skonį, bet ir yra ganėtinai naudingi.

14. Kiaušiniai

Patiekalus su kiaušiniais galima valgyti ir pusryčiams, ir pietums, ir vakarienei. Šiuose produktuose ypač daug baltymų, be to, yra beveik visų organizmui būtinų vitaminų ir mineralų – kaip tik todėl kiaušiniai neretai vadinami gamtos mums padovanotais multivitaminais.

Kiaušiniai
Foto: Shutterstock

Kiaušiniai nepriskiriami ypač ilgai negendantiems produktams, bet laikomi šaldytuve jie net ir po 5 savaičių dar yra tinkami vartoti.

Turint kiaušinių pavyks gana greitai pasigaminti omletą su daržovėmis. Keptus kiaušinius galima valgyti su koše arba salotomis.

Jei tik įmanoma, reikėtų rinktis ekologiškus kiaušinius, nes jie ne tik maistingesni, bet ir padėti atsakingai auginamų vištų.

15. Riebus jogurtas

Jogurtą galima vartoti labai įvairiai, tačiau jo turi būti šaldytuve, kad jaustumėtės visiškai apsirūpinę maistu. Jogurtą galima valgyti su uogomis, dėti jo į tirštuosius kokteilius, įkrėsti į daržovių patiekalus, tirštinti juo padažus ir trintas sriubas.

Nors linkstama manyti, kad reikia rinktis neriebų arba liesą jogurtą, būtent riebus jogurtas yra daug maistingesnis ir teikia daugiau naudos sveikatai.

Riebaus jogurto vartojimas sustiprina apsaugą nuo širdies ligų ir net neleidžia kauptis riebalams pilvo srityje. Ši aplinkybė, kaip žinia, siejama su kai kurių ligų, įskaitant diabetą, pasireiškimu.

Daugelio rūšių jogurtas įdėtas į šaldytuvą net 3 savaites išsilaiko nesugedęs. Jogurtą galima vartoti net pasibaigus jo galiojimo terminui, jei tik jo vaizdas, kvapas ir skonis nekelia nė menkiausių įtarimų.