Geležies galite gauti ne tik iš mėsos

Kaip pasakojo sveikos gyvensenos ir mitybos specialistas, mokslų daktaras Artūras Sujeta, mažakraujystė dažniausiai išsivysto dėl geležies trūkumo. Moterims išsivystyti mažakraujystė gali net kelis kartus dažniau nei vyrams – taip nutinka dėl menstruacijų.

Didelę mažakraujystės riziką turi ir tie, kurie riboja savo mitybą, nevartoja mėsos ir gyvulinės kilmės produktų. Kai kuriais atvejais mažakraujystė gali atsirasti ir tiems, kurie valgo gyvulinės kilmės produktus, tačiau tiesiog nemėgsta to maisto, kuriame daug geležies. Geležies ypač dažnai trūksta ilgųjų nuotolių bėgikėms. Tokioms moterims reikia itin dažnai, bent kartą per pusmetį, atlikti kraujo tyrimus.

Mitybos specialistas vardina, kuriuose produktuose yra daugiausiai geležies. Tai burokėliai, rugiai, grikiai, ankštiniai augalai, tokie kaip lęšiai ar pupelės, raudona mėsa, žvėriena, petražolės, gražgarstės, kopūstai, ryškios žalios spalvos daržovės, kai kurie džiovinti vaisiai, pavyzdžiui, abrikosai. Šios medžiagos daug turi ir kiaulienos, veršienos kepenys, nors dabar šie produktai jau retai vartojami.

Grikiai
Foto: Shutterstock

Nedarykite klaidos prieš ir po valgio

„Gauti geležies galima ir nevalgant mėsos, tačiau reikia atsižvelgti į savo įpročius. Jei suvalgysite burokėlių salotų ir neilgai trukus išgersite kavos, geležies beveik negausite. Kavos nereikėtų gerti likus kelioms valandoms iki maisto ir kelias valandas po maisto.

Taip pat visai neblogai desertui suvalgyti citrusinį vaisių, nes jame daug vitamino C, kuris padeda pasisavinti geležį. Bet tokių taisyklių žmonės dažniausiai nesilaiko, jiems jos atrodo keistos. Jei žmogus nevalgo produktų, kuriuose daug geležies, tokių kaip burokėlių ar grikių, ir nevalgo mėsos, po kelių mėnesių geležies atsargos išsenka, sumažėja feritino ir hemoglobino lygis“, – sakė dr. A. Sujeta.

Taigi, jei organizme per mažai vitamino C, geležis bus pasisavinama daug prasčiau. Dar blogiau, jei prieš maistą ar po jo geriate kavą.

Kava, kofeinas ir miegas vienu metu gali suteikti stulbinantį budrumo efektą.
Foto: Shutterstock

„Jei po maisto dar išgeriama kavos ar arbatos, kurioje yra daug kofeino, tai geležies pasisavinimas yra praktiškai niekinis. Kofeino yra ir žaliojoje bei juodojoje arbatoje, todėl prieš ir po maisto šių gėrimų taip pat nereikėtų gerti“, – sakė pašnekovas.

Tad gali būti, kad valgote daug burokėlių, grikių ir kitų geležies turinčių produktų, bet geležies vis trūksta, nes po maisto ar prieš jį visada geriate kofeino turinčią arbatą arba kavą.

Įdomu ir tai, kad feritinas ir hemoglobinas koreliuoja su vitamino D kiekiu, be to, svarbus ir B12 kiekis. Visgi, vitamino C ir B12 trūkumas pasitaiko gana retai.

Mitybos specialistas pataria bent kartą per metus atlikti kraujo tyrimą ir pažiūrėti, ar netrūksta geležies.

„Tačiau be atliktų tyrimų profilaktiškai geležies nerekomenduoju vartoti, tai tikrai gali pakenkti“, – perspėjo dr. A. Sujeta.

Artūras Sujeta

Simptomų gali būti pačių įvairiausių

Kaip anksčiau „Delfi“ pasakojo šeimos gydytojas Valerijus Morozovas, apie mažakraujystę išduoda deguonies stokos simptomai.

„Dusina, per dažnai plaka širdis, greitai pavargstame, nebetoleruojame fizinio krūvio. Moterys dažnai skundžiasi, kad blogėja odos būklė, slenka plaukai, mėšlungis atsiranda. Taip pat kyla noras kramtyti ledą arba užšaldytas daržoves, kreidą irgi. Taip pat tai gali būti dėmesio sutrikimai, sunku jį sutelkti, sunku atlikti savo darbą. Gali būti neramių kojų sindromas, kartais burokėlių spalvos šlapimas“, – vardijo gydytojas.

Viena iš anemijos priežasčių yra nuolatinis kraujo praradimas, pavyzdžiui, menstruacijos arba vidinis kraujavimas, jei žmogus turi žarnyno problemų. Antra priežastis, pasak V. Morozovo, negauname pakankamai B12 arba folio rūgšties. Trečia, geležies gaunama pakankamai, bet neįsisavinama.

Anemija
Foto: Shutterstock

„Dažniausiai taip būna dėl įvairių ligų. Padidėjęs geležies poreikis yra nėščioms moterims, augantiems organizmams. O jei jaunuolis geria daug pieno, geležies trūkumas beveik garantuotas, nes pienas trukdo įsisavinimą. Net išsivysčiusiame pasaulyje apie 40–50 proc. moterų turi geležies trūkumą. Pusę jų turi ir mažakraujystę. Dėl lieknėjimo kulto, badavimo, įdomių mitybos pasirinkimų, maisto kokybės suprastėjimo, tas dažnis didėja. Ir ne tik tarp moterų, bet ir tarp vyrų. Kita vertus, mes senstame. Mūsų protėviai taip ilgai negyvendavo. Tad atsiranda medžiagų neįsisavinimas dėl gretutinių ligų“, – kalbėjo gydytojas.

Anemija
Foto: Shutterstock

Jei geležies trūkumas pasireiškė staigiai, tarkime, žmogus staiga nukraujavo, simptomai tikrai bus juntami. Bet, jei ši būklė tęsiasi po truputį, ilgą laiką, to galime nejausti.

„Kai pradėjau dirbti, vienas iš pacientų man skundėsi, kad anksčiau, važiuodamas į Narbuto kalną nedusdavo, o dabar dūsta. Jam buvo 70 metų. Aš iki šiol negaliu užvažiuoti į Narbuto kalną ir nesustoti. Jo hemoglobinas buvo apie 60, bent dvigubai mažesnis nei norma. Bet mažėjimas vyko dešimtmečiais, tad jis prie to priprato“, – pasakojo V. Morozovas.

Valerijus Morozovas

Kaip kovoti su mažakraujyte? Pasak gydytojo, tai tikrai įmanoma. Visų pirma, reikia atmesti piktas priežastis dėl slapto žarnyno kraujavimo, pasitarti su ginekologu, ar viskas gerai su menstruacijomis. Tada galima imtis priemonių, peržiūrėti mitybą.

„Tikrai neskatinu veganų pradėti valgyti mėsą, tikrai galima puikiai subalansuoti mitybą ir be to, tik gal reikėtų kreiptis į dietologus. Geležies preparatų yra daug, nuo pusės jus pykins. Nuo kurio tiksliai, niekas negali pasakyti. Jei nepadeda, galima galvoti apie geležies sulašinimą į veną. B12 dažniausiai skiriamas leisti į raumenis“, – patarė gydytojas.