Becukriai gėrimai gali pridaryti daugiau žalos

Kaip pasakojo dr. A. Sujeta, naujausi tyrimai rodo, kad saldikliai, kurie naudojami gėrimuose, maiste, tokie kaip aspartamas, stevija, sukralozė, nesukelia onkologinių ligų. Visgi, grėsmė yra ne tik onkologinės ligos.

Visų pirma, didelis saldiklių vartojimas gali pakenkti žarnyno mikroflorai. Gėrimai, kurie turi saldiklių, bet neturi cukraus, gali padidinti alkio jausmą. Taip bus suvalgoma daugiau maisto nei įprastai.

„Tarkime, jei valgote kebabą ir geriate kolą zero, tai suvalgysite dar daugiau kebabo, o nuo to geriau nebus“, – kalbėjo pašnekovas.

Apskritai visi saldūs gėrimai didina refliuksą, skrandžio rūgštingumą dėl didelio CO2 kiekio. Tuo metu becukriai gėrimai gali padėti tiems, kurie serga diabetu, nes dirbtiniai saldikliai nepakelia insulino lygio kraujyje.

Artūras Sujeta

Pats cukrus turi daug kalorijų, o didelis kalorijų kiekis yra pagrindinė nutukimo priežastis. Be to, cukrus pakelia insulino lygį, o per didelis cukraus kiekis gali paskatinti 2 tipo diabeto riziką.

Svarbiausia mažinti saldumynų kiekį

Visgi, net ir augalinės kilmės saldikliai dažniausiai nėra iš tiesų augalinės kilmės. Pavyzdžiui, stevija.

„Žinome, kad ji gaunama iš augalo, tačiau pramoniniu būdu gaminamas stevijos sirupas niekuo nesiskiria nuo aspartamo, kuris laikomas pavojingu“, – sakė pašnekovas.

Tačiau kai kuriais atvejais saldikliai gali labiau pakenkti nei padėti. Štai vienas iš naujausių tyrimų, pasak mitybos specialisto, rodo, kad kai kuriais atvejais, kai su cukrumi naudojamas saldiklis sukralozė, kurio gausu gėrimuose ir kepiniuose, gliukozė organizme pakyla staigiau ir išsiskiria daugiau insulino.

Foto: Shutterstock

„Tai nėra gerai, nes smegenys taip pat apkraunami. Tada žmogus dar labiau padidina rizika turėti 2 tipo cukrinį diabetą, kai vartoja ir nevertingą saldiklį, ir cukrų kartu. Dažnai žmonės nežino, kokių skirtingų saldiklių, skirtingų angliavandenių yra maiste ir vartojant labai daug saldiklių gali prasidėti virškinimo sutrikimai, alerginės reakcijos. Maisto kontrolės tarnybos Europoje nustato leistinas suvartoti normas saldiklių per dieną ir jų viršyti tikrai negalima, nes gali atsirasti liūdnos pasekmės“, – sakė pašnekovas.

Pasak pašnekovo, natūralius saldiklius kartais vartoti tikrai geriau nei paprastą cukrų, tačiau svarbiausia taisyklė yra apskritai mažinti saldumynų kiekį.

Jei bus vartojama mažiau saldumynų, ar jie bus pasaldinti cukrumi, ar saldikliais, blogo poveikio organizmui tai neturės. Mat svarbiausia nesuvalgyti jų daugiau nei reikėtų.

Stevija
Foto: Shutterstock

Rudasis cukrus už baltąjį turi nedaug pranašumų

Kaip geresnis pasirinkimas vietoje balto cukraus kartais įvardinamas rudasis cukrus. Tačiau ir jis nėra panacėja.

„Rudas ir baltas cukrus labai mažai kuo skiriasi. Lyginant šaukštelį rudo ir balto cukraus, abu turės labai panašų kiekį kalorijų, rudasis cukrus gali turėti 1,5 kalorijos mažiau, bet tai labai nedidelis skirtumas.

Saldikliai
Foto: Shutterstock

Rudasis cukrus gaminamas maišant melasą su baltuoju cukrumi, tai jų struktūra labai panaši. Rudajame cukruje gali būti šiek tiek daugiau geležies, kalio, kalcio, visų kitų elementų kiekis yra niekinis. Rudasis cukrus yra iš esmės tas pats baltasis cukrus su prieskoniu“, – išvadą pateikė dr. A. Sujeta.

O ką daryti, jei saldumynų labai norisi?

Pasak pašnekovo, šiek tiek saldumynų tikrai nieko blogo nepadarys, ypač juodas šokoladas, vaisiai.

„Bet lygiai taip pat patarčiau domėtis alternatyvomis. Yra saldiklių, kurie turi daug mažiau cukraus, pavyzdžiui, ksilitolis, tai beržų cukrus. Jame 40 proc. mažiau kalorijų nei paprastame cukruje.

Tikrai nieko baisaus, jei turėsite šaldytuve kolos ar kitų saldžių gėrimų, tačiau reikia riboti šių gėrimų vartojimą taip pat, kaip ribojate ir cukraus vartojimą“, – sakė pašnekovas.