Pašnekovas atkreipia dėmesį, kad šiais laikais saikas yra labai dažnai pamirštamas. Persivalgius galima tikėtis skrandžio skausmo, pykinimo, sunkumo jausmo, kitokio pobūdžio skausmų ar net vėmimo. Be to, kai skrandis pilnas, miegas bus ne toks geras, o ryte gali kankinti refliuksas. Žinoma, viskas labai priklauso ir nuo patiekalų sudėties bei kiekio.

Gana dažnai prieš šventinę vakarienę žmonės sugalvoja visą dieną nevalgyti, neva taip vakare daugiau maisto tilps, o ir kalorijų per dieną bus mažiau suvartota. Pasak dr. A. Sujetos, tai nėra itin klaidingas mąstymas, tačiau taip gali įvykti dar didesnis persivalgymas.

„Jei žmogus susilaiko nuo maisto vieną ar dvi dienas prieš šventę, tai visai racionalu. Kita vertus, jei žmonės tai daro nesąmoningai, o vakare yra labai labai išalkę, natūralu, kad tai gali pakenkti, nes skrandis nėra beribis maišas. Gali atsirasti pilvo skausmai, galima net apsinuodyti tam tikrais maisto produktais. Pavyzdžiui, retai kuris atlaikytų silkę su pienu. Jei bus daug skirtingų produktų, bus blogai su virškinamuoju traktu“, – sakė pašnekovas.

Nors tikslių skaičiavimų nėra, tačiau manoma, jog vidutiniškai suaugusiems žmonėms nėra sudėtinga papildomai išgerti ir suvalgyti 50, 100 ar net 150 procentų didesnį kalorijų skaičių. Ypač, jei vartojamas riebus maistas ir alkoholis. Pastarasis taip pat yra labai kaloringas. Pavyzdžiui, 150-175 ml taurė vyno turi 120-200 kcal.

Patarė, kaip apsisaugoti nuo nemalonių pojūčių

Dr. A. Sujeta patarė, kaip savo šventinį stalą paversti sveikesniu bei kaip nepersivalgyti.

Pasak pašnekovo, svarbiausia yra lėtai kramtyti ir po vieno patiekalo daryti pertraukas, maistu pasimėgauti, mat kai kurie sotumą pajaučia tik po kurio laiko. Taip suvalgysite mažiau nei tada, jei valgysite vieną patiekalą po kito. Ant stalo vertėtų pasidėti vandens, kad nepamirštumėte atsigerti.

Artūras Sujeta

Perkant ingredientus maistui ar jau paruoštus produktus, reikėtų atsižvelgti į tai, kad ten būtų kuo mažiau dirbtinių saldiklių, priedų, dažiklių, kad maistas būtų kuo natūralesnis. Pavyzdžiui, vietoje batono rinktinės pilno grūdo ar juodą duoną.

„Gaminant maistą galite panaudoti balkšvąjį gyslotį, kuris turi daugiau maistinių skaidulų, jos suteikia didesnį sotumo jausmą, gerina žarnyno veiklą. Aišku, vandens, vandens ir dar kartą vandens. Mažiau saldžių gazuotų gėrimų, jie tikrai nėra geras pasirinkimas, mažiau rafinuoto cukraus. Išvengus padažų, ypač turinčių daug transriebalų, tai yra pomidorų padažo ir majonezo, sutaupysime nemažai kalorijų ir padėsime sau“, – sakė dr. A. Sujeta.

Pašnekovas pataria vengti itin riebių patiekalų, ypač tokių, kuriuose yra majonezas ir kiti padažai, turintys transriebalų.

Tarp kalorijų gavimo reikėtų išlaikyti 2-3 valandų tarpus. Per šį laiką insulinas, tai yra stabilizuojantis, mažinantis gliukozės koncentraciją kraujyje hormonas, sugeba stabilizuoti mūsų cukraus lygi. Pasivaikščiojimas ir aktyvus laisvalaikis tarp valgymo taip pat labai padėtų.

Kartais žmonės bijo valgyti vaisius, jei jau yra suvalgę kito maisto, neva vaisiai skrandyje pradės pūti. Visgi, pasak pašnekovo, jei vaisiai nevalgomi pirmi, jie tikrai nepūva skrandyje.

„Aišku, nepatarčiau iš pradžių valgyti vaisių, tada mėsos, tada pieno produktų, tada dar kokios žuvies su pupelėmis. Daug baltymų turintis maistas yra sunkiai virškinamas, jis gali pabloginti skrandžio veiklą, sukelti įvairių nepatogumų. Toks maistas gali apsunkinti miegą, kitą dieną žmogus jausis prasčiau, pasireikš refliuksas. Bet drausti valgyti vaisius – tikrai neverta.

Skrandžio vėžys
Foto: Shutterstock

Maistas pūtų daug greičiau, jei išvis nevalgytume vaisių ir daržovių, nes juose esančios medžiagos, skaidulos, pagerina žarnyno peristaltiką ir sumažina puvimo procesus, padeda pašalinti maistą iš žarnyno“, – kalbėjo mitybos specialistas.

Jei šventės metu pasijautėte apsunkęs, gali išgelbėti vanduo ir pasivaikščiojimas. Yra žinoma, kad 10 minučių pasivaikščiojimas ne tik pagerina protinę veiklą, bet ir padeda geriau virškinti. Visgi, tik iki tam tikros ribos. Jei prasidėjo pilvo, skrandžio skausmai, pasivaikščiojimas nebepadės, tačiau gali padėti virškinimo fermentai ar angliukas, taip pat vaistai, kontroliuojantys skrandžio rūgštis.

Beje, po kelių iš eilės dienų linksmybių staigiai grįžti į aktyvų sportą nepatariama, pirmas dienas geriau sportuoti lengviau. Jei vartojote alkoholį, sportuoti mitybos specialistas pataria praėjus bent 48 valandoms.

„Tai racionalu ne tik dėl dehidratacijos bet ir dėl raumeninio audinio atsistatymo, kuris gali būti prastesnis po piktnaudžiavimo alkoholiu“, – sakė dr. A. Sujeta.