Laidoje „Sveikai su Vaida Kurpiene“ dietistė paaiškino, kodėl nereikėtų sojos produktų bijoti dėl genetiškai modifikuotų organizmų. Pirmiausia, pasak V. Kurpienės, reikėtų žinoti, kad lietuviai nėra linkę pirkti produktų su genetiškai modifikuotais organizmais – GMO. Tad ir Lietuvos parduotuvėse jų daug tikrai nerasite.

Deja, tačiau pasaulyje tikrai yra daug genetiškai modifikuotos sojos. Lietuvoje ji, kaip ir kukurūzai, naudojami gyvūnų pašarams, bet ne žmonių maistui. Be to, jei produkte yra 0,9 proc. genetiškai modifikuotų ingredientų, tai turi būti parašyta ant pakuotės. O jei norite būti visiškai ramūs, įsigykite ekologiškus produktus, nes juose negali būti jokių GMO.

Dar vienas gąsdinantis mitas apie sojos produktus – tai fitoestrogenų arba augalinių moteriškų hormonų kiekis. Iš tiesų, sojos produktuose tikrai yra fitoestrogenų. Bet tam, kad viršytume leidžiamą jų kiekį, reikėtų kasdien valgyti po kelis šimtus gramų tofu ir gerti kelis litrus sojos pieno.

Vaida Kurpienė
Foto: Rita Gudė

Be to, fitoestrogenų yra ir kituose, daug dažniau mūsų vartojamuose produktuose. Pavyzdžiui, litre alaus yra beveik 200 mikrogramų fitoestrogenų. Na, o litre sojos pieno jų yra 6,5 karto mažiau. 200 g pakuotėje sojos sūrio tofu yra 5 kartus mažiau fitoestrogenų nei litre alaus. Tad prieš pakeldami bokalą – labai gerai pagalvokite.

„Be to, fitoestrogenai gali būti ir naudingi. Pavyzdžiui, moterims, kurios vyresnės nei 40 metų, fitoestrogenai padeda palaikyti jaunystę, atitolinti klimakterinį laikotarpį ar lengviau jį išgyventi bei palaikyti stangresnę odą. Tad sojos produktų nereikėtų vengti. Fitoestrogenų turi ir morkos, granatai, kalendra, sezamo, linų sėmenų sėklos, ryžiai, avižos, špinatai“, – sakė V. Kurpienė.

Vienas iš mums neįprastų, tačiau labai naudingų rytietiškų produktų, yra miso. Tai fermentuotas produktas iš sojos pupelių ir grūdų. Pasak V. Kurpienės, jame labai daug B grupės vitaminų, yra folio rūgšties, vitamino K, E ir įvairių mineralų, daug gerųjų bakterijų, be to, jis skatina mūsų žarnyne B12 gamybą.

Miso būna įvairių skonių, tai priklauso nuo fermentacijos trukmės. Rudas miso dažniausiai būna fermentuotas ilgiau. Į baltą miso neretai būna įdėta ryžių. Miso vertingiausias tada, kai yra nepasterizuotas, nes taip išlieka daugiausiai gyvųjų bakterijų.

Miso
Foto: Shutterstock

Kiek dažniau naudojamas ir labiau žinomas produktas iš rytų yra sojų padažas.

Tradiciniame sojos padaže yra tik 4 ingredientai – vanduo, soja, kviečiai ir druska. Sojos padažo fermentacija vyksta mėnesį. Jei norima pagaminti pigų padažą, naudojami įvairūs cheminiai priedai ir šis laikas yra sutrumpinamas.

„Tad jei norite sužinoti, ar sojos padažas fermentuotas natūraliai, verskite kitą pusę ir žiūrėkite, ar tikrai yra tik 4 sudėtinės dalys. Tiesa, kai kuriuose sojos padažuose gali būti ir daugiau ingredientų, bet tada dažniausiai būna prieskoniai ir tikrai suprasite, kas ten parašyta. Taip pat tokiame padaže gali būti pridėtinio cukraus, neretai jis naudojamas sushi gamybai ir patiekimui“, – laidoje sakė V. Kurpienė.

Sojų padažas gali būti naudojamas ne tik rytietiškiems patiekalams, bet ir pagardinti košėms. Pavyzdžiui, grikiams. Arba morkų salotoms – sumaišome tarkuotas morkas, agurkus, pabarstome sezamo sėklomis, užpilame šiek tiek sojos padažo, galima jį sumaišyti su vandeniu.

3 receptai su tofu, miso ir sojos padažu

Laidoje „Sveikai su Vaida Kurpiene“ svečiavosi ir virtuvės šefas Jonas Jonušas. Kaip pasakojo vyras, jo šaldytuve visada yra sojos padažo bei miso.

„Tofu mėgstu mažiau ir niekada neturiu šaldytuve, nebent kažką sugalvoju su juo gaminti“, – sakė J. Jonušas.

tofu
Foto: Shutterstock

Tuo metu V. Kurpienė sakė, kad jos namuose visada yra tofu.

„Kai mano dukra buvo 2 metų, buvo palikta su aukle. Grįžus namo auklė sakė, kad „ji visą dieną kažko prašo, kas tas fu? Rodo į šaldytuvą ir sako, kad duočiau tą fu!“, – juokingą prisiminimą apie dukros mėgstamą tofu pasakojo V. Kurpienė.

Šį kartą iš sojos, miso ir tofu J. Jonušas nusprendė parodyti 3 patiekalus: karamelizuotus svogūnus su soja, glazūruotus baklažanus su miso veganišką pyragą su tofu.

Baklažanas su miso

Reikės:

- 1 baklažano;
- Sezamų arba alyvuogių aliejaus;
- Česnako;
- Miso hatcho.

Gaminimas:

Baklažanas supjaustomas juostelėmis, apšlakstomas sezamų ar alyvuogių aliejumi, uždedami pjaustyti česnako gabaliukai. Jie įdedami kepti 180 laipsnių temperatūroje.

Miso hatcho sumaišomas su vandeniu – vienam baklažanui prireiks kiek mažiau nei pusės stiklinės vandens ir arbatinio šaukštelio miso. Taip bus padaroma glazūra.

Šiek tiek pakepę baklažanai išimami iš orkaitės, patepami miso glazūra ir vėl įdedami į orkaitę, kad apskrustų.

Baklažanai ištraukiami, ant jų galima uždėti dar truputį miso pastos. Galima juos supjaustyti dar smulkiau ir uždėti ant ryžių ar kitų daržovių. Taip pat galima atšaldyti ir uždėti ant salotų, sriubų.

Baklažanai su miso
Foto: Shutterstock

Glazūruoti svogūnai

Reikės:

- Raudonojo svogūno;
- Ghi sviesto;
- Sojos padažo.

Raudonas svogūnas supjaustomas juostelėmis. Įkaitiname keptuvę, kuri patepama ghi sviestu, sudedami svogūnai. Kadangi svogūnai patys savyje turi cukraus, kepant jie gali karamelizuotis. Svogūnai kepami aukštoje temperatūroje, kad iš išorės apskrustų, bet viduje liktų minkšti. Po kelių minučių sumažinama temperatūrą ir pilamas sojos padažas. Labai svarbu svogūnų nesudeginti, kad nepasigamintų kancerogenai. Kai svogūnai šiek tiek apskrunda, pilame sojų padažą, kepame minutę ir išjungiame. Tokius svogūnus galima dėti į grikių košę, ant apdorotos lašišos.

Desertas su tofu

Reikės:

- 300 g šilkinio tofu;
- Riešutų sviesto;
- Suspaustų avižų;
- 100 g juodojo šokolado.

Gaminimas:

„Aš jį dažnai naudoju padažams, dedu į blynus, jei pritrūkau kiaušinių, labai skanu į viso grūdo tortiliją pridėti daug daržovių, sumaišyti tofu su įvairiais prieskoniais ir suvynioti. Tai sveikas greitas maistas“, – sakė V. Kurpienė.

Soja
Foto: Shutterstock

Pyrago pagrindą galima daryti iš suspaustų avižų. Taip pat reikės juodojo šokolado su daug kakavos, riešutų sviesto be pridėtinio cukraus ir palmių aliejaus bei minkšto tofu, kuris turi šiek tiek vandens. Jį nupilame.

Pirma padaromas pagrindas – avižos suspaudžiamos su riešutų sviestu ir užšaldomos. Riešutų sviesto dedama tiek, kad suliptų masė.

Juodas šokoladas ištirpinamas. Į tofu dedamas ištirpęs šokoladas, keli šaukštai riešutų sviesto.

Ant pagrindo uždedame tofu, sumaišytą su šokoladu ir riešutų sviestu, dedame į šaldytuvą, kad sustingtų. Kai sustingsta, galima skanauti.

„Jei žmogus ilgą laiką valgo labai saldų maistą, kuriame daug cukrų, jo receptoriai praranda jautrumą ir jam reikia dar daugiau cukraus, kad pajaustų malonumą. Tokiems žmonėms šis pyragas nebus saldus. O tų, kurie vartoja mažiau cukrų, skonio receptoriai yra jautresni. Taip pat yra su druska, aštriais prieskoniais“, – laidos pabaigoje sakė dietistė.