Tarptautinė imunomitybos draugija šių metų kovo mėnesį parengė specialias rekomendacijas, kaip koronaviruso akivaizdoje sustiprinti imunitetą, organizmą stiprinančia dieta. Patariama įvairi subalansuota mityba, kurioje būtų gausu spalvotų vaisių ir daržovių, nes tai antioksidantų šaltinis.

Pasak Antakalnio poliklinikos gydytojos dietologės Editos Saukaitytės-Butvilės, imuninės sistemos funkciją palaiko su maistu gaunami antioksidantai ir kitos maistinės medžiagos.

Minėtame pranešime senyviems žmonėms taip pat patariama padidinti vitamino E (nuo įprastai rekomenduojamų 134 mg iki 800 mg/d, ), cinko (nuo 30 mg iki 220 mg/d), vitamino C (nuo 200 mg iki 2 g/d) ir vitamino D (nuo 400 TV iki 4000 TV/d). „Ypatingą dėmesį reiktų skirti vitaminui D, kadangi jo šiuo metų laiku trūkumas yra didžiausias, ir jį papildomai vartoti turėtų ne tik senyvo amžiaus, bet ir jaunesni asmenys“,– sakė dietologė.

Tačiau pareiškime pabrėžiama, kad šiuo metu nėra įrodymų, kad tokie antioksidantų kiekiai tikrai gali apsaugoti nuo koronaviruso infekcijos arba sumažinti jos poveikį apsirgus. „Šios rekomendacijos remiasi turimomis žiniomis apie antioksidantų įtaką imuninei sistemai apskritai“,– patikslino ji.

Apsisaugoti nuo viruso padės higiena

Europos maisto saugos tarnyba teigia, kad šiuo metu nėra duomenų, kad koronavirusas galėtų plisti ar būti perduodamas per maistą. „Tačiau siekiant apsisaugoti nuo visų viruso plitimų galimybių rekomenduojama griežtai laikytis asmens ir maisto ruošimo higienos – plauti rankas, vaisius, daržoves, vengti sąveikos tarp termiškai apdoroto ir žalio maisto siekiant išvengti galimo kryžminio užteršimo. Virusai jautrūs karščiui, todėl infekcijos riziką galimą sumažinti maistą termiškai apdorojant“,– įspėjo gydytoja ir pridūrė, jog koronavirusas ant sausų paviršių išlieka nuo kelių valandų iki kelių dienų. Todėl esą svarbi paviršių higiena, dezinfekcija, vėlgi reiktų vengti galimos kryžminės taršos.

Patariama turėti maisto atsargų dviems, keturioms savaitėms. „Nereikia maisto prisipirkti pusei metų į priekį nusiaubiant visą parduotuvę. Reiktų galvoti ir apie aplinkinius asmenis“, – prašė išlaikyti sveiką protą E. Saukaitytė.

Atsargoms – konservuoti, sausi gaminiai

Atsargoms, anot dietologės, labiausiai tinka sausi, konservuoti, šaldyti gaminiai, kuriuos galima lengvai paruošti: kruopos (grikiai, ryžiai, bolivinė balanda, avižos ir kt.), makaronai. „Kruopas derėtų laikyti sandariuose stiklainiuose ar kituose induose“,– pažymėjo E. Saukaitytė.

Pasak jos, lęšiai, įvairios pupelės, žirniai, avinžirniai yra puikus augalinės kilmės baltymų šaltinis, kurį galima plačiai panaudoti nuo garnyro iki pagrindinio patiekalo ar užtepėlės pusryčiams. Ankštiniai gali būti ir džiovinti, ir konservuoti.

Šaldytos daržovės, uogos ir vaisiai yra geras pasirinkimas apsiperkant ilgesniam laikui. Prisipirkus daug šviežių daržovių ir vaisių kyla rizika, kad bus nespėta suvalgyti iki jų sugedimo, ir teks išmesti. Dietologė pastebėjo, jog šaldytos daržovės ir vaisiai išlaiko beveik visus vitaminus, yra puikus antioksidantų šaltinis. Tačiau perspėjo, jog konservuotos daržovės dažniausiai daromos su nemažu kiekiu druskos, acto, jų maistinė vertė ženkliai mažesnė, todėl tai neturėtų būti pagrindinis daržovių šaltinis.

Naudinga žinoti, kad šaldiklyje galima laikyti ne tik šaldytas daržoves, vaisius, mėsą ir žuvį, bet ir jogurtą, sūrį, duoną.

Riešutai, džiovinti vaisiai, netgi juodas šokoladas, kuriame taip pat gausu antioksidantų, tinka užkandžiams.

„Prisipirkus daug šviežių daržovių ir vaisių kyla rizika, kad bus nespėta suvalgyti iki jų sugedimo, ir teks išmesti“


Į parduotuvę – su sąrašu

Dietologė ragino einant apsipirkti būtinai susidaryti reikalingų produktų sąrašą, peržiūrėti turimas atsargas, pagalvoti ką gaminsite artimiausiomis dienomis, stengtis išlaikyti sau įprastą mitybos režimą. „Mityba turi būti įvairi, ne vien grikiai ar makaronai, kas vyrauja dažno pirkėjo pirkinių krepšelyje. Valgydami vien grikius niekaip negausime visų reikalingų medžiagų. Mityba šiuo metu turėtų būti ypač turtinga antioksidantais, kurių gausu visų spalvų daržovėse, uogose, ir vaisiuose“,– sakė E. Saukaitytė.

Taip pat ji patarė vengti papildomų užkandžiavimų. Noras užkandžiauti esą gali atsirasti iš nuobodumo ir neturėjimo ką veikti. „Susidarykite darbų, malonių veiklų sąrašą ir jį peržiūrėkite apėmus nuoboduliui ar norui užkandžiauti. Turėkite sveikų užkandžių – vaisių, riešutų, juodo šokolado“,– rekomendavo specialistė.

Foto: Zuma Press / Scanpix


Puikus metas išbandyti naujus skonius

Geriausia, anot dietologės, būtų suplanuoti, ką gaminsite ateinančias dvi-tris dienas, užsirašyti maisto planą. Pagal turimų produktų atsargas paieškoti receptų, – dabar esą puikus laikas atrasti ir išbandyti naujus skonius ir derinius. „Šiuo metu rekomenduojama nepradėti jokių dietų ar ženklių mitybos pokyčių, kadangi tai susilpnins imunitetą“,– aiškino ji.

Kaip sakė E. Saukaitytė, antioksidantų galima rasti daugelyje maisto produktų, jų gausu daržovėse ir vaisiuose. Dėl vertingų savybių verta įtraukti į savo dienos racioną kuo daugiau maisto produktų, turinčių antioksidantų.

Antioksidantų šaltiniai: įvairios pupelės, vaisiai (obuoliai, slyvos, trešnės, citrusiniai ir kiti ryškių spalvų vaisiai), uogos (braškės, spanguolės, mėlynės, avietės, gervuogės), riešutai (graikiniai, migdolai, bertoletijos, daržovės (artišokai, lapiniai kopūstai, brokoliai, burokėliai, špinatai, saldžiosios bulvės, moliūgai, morkos, paprikos,prieskoniai (ypač ciberžolė ir imbieras).