Daugelis žmonių, sutrikus virškinimui, patiria šiuos simptomus: pilvo pūtimą, dujų kaupimąsi, vidurių užkietėjimą, diarėją, pykinimą, vėmimą, padidėjusį rūgštingumą, rašoma medicalnewstoday.com.
Šiame straipsnyje aptariami virškinimo sistemai naudingi maisto produktai, taip pat patariama, kokio maisto geriau vengti.

Virškinimo sistemai naudingi maisto produktai

Vos sukramtytas maistas nuryjamas, prasideda virškinimo procesas. Maistas virškinamas, palaipsniui juda virškinimo sistema, kuri skaido jį į mažesnes daleles.

Įvairūs maisto produktai gali paspartinti virškinimą vienu ar kitu virškinimo proceso etapu. Pavyzdžiui, vieni produktai aktyvina virškinimą skrandyje, kiti – žarnyne.

Apskritai visai virškinimo sistemai būtina ląsteliena. Jei žmogus nėra pratęs valgyti ląstelienos, išmintingiausia pamažu didinti vartojamos ląstelienos kiekį, pradėti nuo tirpios ląstelienos, pvz., nuo avižinės košės, obuolių ir bananų.

Patartina pridėti po vieną ląstelienos porciją kas 4–5 dienas. Per greitai padidinus ląstelienos kiekį, gali sutrikti virškinimas.

Labai svarbu gerti užtektinai vandens, nes jis susijungia su ląsteliena ir prideda tūrio išmatoms.

Virškinimą aktyvina šie maisto produktai:

Maistas, kuriame yra imbiero

Imbieras mažina pilvo pūtina, padeda nuo kitokių virškinimo sutrikimų.
Džiovintos imbiero šaknies milteliais galima pagardinti įvairius patiekalus, o užplikius verdančiu vandeniu imbiero šaknies griežinėlius, gaunama gardi arbata.

Patiekalams gardinti rinkitės kokybiškus imbiero miltelius, o arbatai pirkite gražiai atrodančias, nesupelijusias imbiero šaknis.

Imbieras
Foto: Shutterstock

Nesotieji riebalai

Nesotieji riebalai padeda organizmui įsisavinti vitaminus, susijungia su ląsteliena ir skatina žarnyno veiklą, gerina tuštinimąsi.

Alyvuogių aliejus – puikus nesočiųjų riebalų šaltinis.

Riebalų patartina vartoti saikingai. Pavyzdžiui, suaugusiam žmogui, kuris kasdien suvartoja 2 000 kalorijų, per dieną reikėtų suvalgyti ne daugiau nei 77 g riebalų.

Daržovės su odele, su žieve

Daržovėse gausu ląstelienos, kuri – virškinimui labai svarbi maistinga medžiaga. Ląsteliena stimuliuoja žarnas ir spartina tuštinimosi procesą.

Daugelio daržovių žievelėje yra daug ląstelienos, todėl geriausia jas valgyti su žievele. Daug ląstelienos yra bulvių lupenose, pupelių, pupų žievelėje.

Vaisiai

Dauguma vaisių taip pat pasižymi dideliu ląstelienos kiekiu, turi vitaminų, mineralų, naudingų virškinimui, pvz., vitamino C, kalio.

Nevalytų, viso grūdo miltų produktai

Viso grūdo miltų gaminiai turi daug ląstelienos, taigi gerina virškinimą. Be to, tokie produktai lėtai virškinimai, taigi išvengiama staigaus cukraus lygio kraujyje padidėjimo.

Vertingi ne tik viso grūdo miltų gaminiai, bet ir nevalytos kruopos – laukiniai ryžiai, bolivinė balanda.

Jogurtas

Daugelyje jogurtų yra probiotikų. Probiotikai – gyvos bakterijos ir mielės, kurios labai naudingos virškinimo sistemai.

Kefyras

Kefyras – raugintas pieno produktas, kuriame yra probiotikų. Kaip minėta, probiotikai naudingi virškinimo sistemai, žarnynui.

Foto: Shutterstock

Žalios lapinės daržovės

Žaliose lapinėse daržovėse – didelis kiekis maistingų medžiagų, kurios aktyvina virškinimo procesą.

Kaip rašoma straipsnyje leidinyje „Nature Chemical Biology“, šiose daržovėse yra ir sulfokinovozės – vadinamojo ilgalaikio cukraus, kuris naudingas gerosioms žarnyno bakterijoms.

Kokių maisto produktų patartina vengti

Daugelį maisto produktų galima valgyti saikingai, vis tik kai kurie virškinimui kenkia.

Kai kurie gėrimai, produktai gali skelti pilvo pūtimą, diarėją, padidinti rūgštingumą: gėrimai su dirbtiniais saldikliais, gazuoti gėrimai, cukraus daug turintys gėrimai, perdirbti angliavandeniai, pvz., baltų miltų gaminiai, alkoholis, pienas arba baltasis šokoladas, daug prisotintųjų riebalų turintys produktai, pvz., sūris, grietinėlė, kava ir kiti kofeino turintys gėrimai, labai aštrus maistas, pvz., troškiniai ir pan., riebus maistas, pvz., pica.

Netinkami įpročiai irgi daro žalą virškinimui. Negerai labai greitai valgyti arba vos pavalgius atsigulti.

Dideles maisto porcijas organizmui sunkiau suvirškinti, daliai žmonių tai gali tapti rimta problema. Todėl norint paspartinti virškinimą, geriau valgyti mažomis porcijomis, suvalgyti kelis nedideles porcijas, o ne vieną didelę.

Apskritai žmonių virškinimas skiriasi. Pavyzdžiui, vieni žmonės turi alergijų, netoleruoja vieno ar kito produkto, kiti su tokiomis problemomis nesusiduria.

Siekdami padėti virškinimo sutrikimų turintiems žmonėms, medikai dažnai pataria rašyti viską, ką suvalgote. Toks mitybos dienoraštis padeda nustatyti, kokie maisto produktai, gėrimai dirgina virškinimo sistemą.

Apibendrinant galima teigti, kad dauguma virškinimą aktyvinančių maisto produktų turi daug maistingų medžiagų, kaip antai, ląstelienos. Ląstelienos gausu daržovėse, viso grūdo miltų gaminiuose, nevalytuose ryžiuose.

Žmonėms, kurių virškinimo sistema jautresnė, patartina valgyti mažomis porcijomis, vartoti užtektinai ląstelienos, vengti produktų, kuriuos jų organizmas sunkiai virškina.

Jei stengiatės valgyti sveikai, o virškinimas negerėja, patartina kreiptis į gydytoją. Neretai virškinimo sutrikimą gali skelti kokia nors liga, pvz., dirgliosios žarnos sindromas.