Laisvųjų radikalų sankaupos gali sukelti oksidacinį stresą, kuris padidina vėžio, širdies ligų ir kitų lėtinių negalavimų bei sveikatos problemų riziką.

Antioksidantų yra daugelyje sveikų maisto produktų. Reguliariai juos vartojant, antioksidantų kiekis organizme padidės ir apsisaugosite nuo oksidacinio streso sukeliamų pažeidimų.

Šiame straipsnyje pateiksime keletą sveikiausių maisto produktų, kuriuos galima valgyti norint gauti daugiau antioksidantų.

1. Mėlynės

Mėlynėse daug maistingųjų medžiagų, tačiau mažai kalorijų. 2017 m. atlikto tyrimo rezultatai parodė, kad mėlynėse gausu antioksidantų.

Mėlynės ar šilauogės?
Foto: DELFI

Ištyrus šias uogas paaiškėjo, jog jos pasižymi teigiamu poveikiu sveikatai. Pavyzdžiui, gyvūnų tyrimų apžvalgos autoriai padarė išvadą, kad mėlynėse esantys antioksidantai gali padėti gydant neurologinius sutrikimus, įskaitant sukeliamus senėjimo.

2016 m. apžvalgoje buvo tiriami antocianinai, kurių natūraliai randama mėlynėse ir kituose augaluose. Antocianinai priklauso chemikalų grupei, pasižyminčiai antioksidaciniu ir priešuždegiminiu poveikiu.

Būtent jie yra atsakingi už ryškias įvairių vaisių ir daržovių spalvas.

Apžvalgos metu buvo nustatyta, kad antocianinai gali padėti išvengti mažo tankio lipoproteinų, arba blogojo cholesterolio, sankaupų ir sumažina širdies ligų riziką bei kraujo spaudimą.

2. Juodasis šokoladas

Kokybiško juodojo šokolado sudėtyje yra daug maistingųjų medžiagų ir antioksidantų. Mokslininkai juodąjį šokoladą sieja su įvairia potencialia nauda sveikatai, įskaitant:

  • mažesnę širdies ligų riziką;
  • uždegimų malšinimą;
  • mažesnę aukšto kraujo spaudimo tikimybę;
  • didesnį gerojo cholesterolio kiekį organizme.

Foto: Shutterstock

10 tyrimų, kuriuose dalyvavo beveik 300 žmonių, apžvalgos metu paaiškėjo, kad juodasis šokoladas padeda sumažinti tiek viršutinį, tiek apatinį kraujo spaudimą.

Tiesa, apžvalgos autoriai pastebėjo, jog reikia tolesnių tyrimų, siekiant nustatyti, kiek žmonėms reikėtų suvalgyti juodojo šokolado, kad gautų minėtąją naudą, ir ištirti šio skanėsto poveikį kitiems medžiagų apykaitos procesams.

3. Artišokai

Artišokuose yra daug maistingųjų medžiagų ir antioksidantų. Tyrimų rezultatai rodo, kad šios daržovės gali padėti sumažinti cholesterolio kiekį ir pagerinti žarnyno sveikatą.

Vieno tyrimo, analizavusio ilgalaikį artišokų poveikį, rezultatai parodė, kad šios daržovės yra naudingos žarnynui, kepenims ir širdžiai.

Kito tyrimo metu buvo nustatyta, jog artišokuose esantys chemikalai pasižymi antioksidaciniu poveikiu mažo tankio lipoproteinams (bent jau atliekant laboratorinius bandymus). Taigi, reguliariai valgant artišokus gali sumažėti rizika susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis bei kitais negalavimais.

Artišokų paruošimo būdas daro įtaką jų antioksidaciniam poveikiui. Vieno tyrimo metu buvo nagrinėjamas antioksidantų kiekis virtuose, keptuose ir garuose virtuose artišokuose.

Tyrimo rezultatai parodė, kad išvirus artišokus garuose, antioksidantų veiksmingumas sustiprėjo 15 kartų, išvirus vandenyje – aštuonis.

Mokslininkai mano, kad verdant vandenyje ir garuose suardomos ląstelių sienelės, todėl antioksidantai greičiau pradeda veikti.

4. Pekaninės karijos

Šiuose riešutuose yra daug gerųjų riebalų, mineralų ir antioksidantų.
Vieno tyrimo rezultatai parodė, kad organizmas geba pasisavinti antioksidantus iš pekaninių karijų.

Atliekant šį tyrimą taip pat nustatyta, jog valgant žalias pekanines karijas, kraujyje sumažėja oksiduotų mažo tankio lipoproteinų kiekis, taigi, šie riešutai padeda išvengti ir širdies ligų.

5. Braškės

Braškėse yra daug antioksidantų, vitaminų ir mineralų. Už savo raudoną spalvą braškės turi dėkoti antocianinams, kurie pasižymi antioksidacinėmis savybėmis.

2016 m. apžvalgos metu paaiškėjo, kad, vartojant papildus su antocianinais, kraujyje sumažėjo mažo tankio lipoproteinų, galinčių sukelti širdies ir kraujagyslių ligas, kiekis.

Žalias braškes galima valgyti kaip užkandį arba su salotomis ar kitais patiekalais.

Nors braškių dedama į kai kuriuos kepinius, jie retai kada būna naudingi sveikatai ir nėra geras pasirinkimas svorio bandantiems numesti žmonėms.

6. Raudonieji kopūstai
Raudonuosiuose kopūstuose yra daug maistingųjų medžiagų, vitaminų A, C ir K bei keletas antioksidantų.

Foto: Shutterstock


Kaip ir braškėse bei raudonuosiuose lapiniuose kopūstuose, raudonuosiuose kopūstuose yra antocianinų. Šie antioksidantai ne tik nudažo daržovę raudona spalva, bet ir gerina širdies sveikatą, apsaugo nuo vėžio ir mažina uždegimą.

Vieno tyrimo autorių teigimu, antocianinai pasižymi šiomis teigiamomis savybėmis:

  • malšina uždegimą;
  • apsaugo nuo vėžio;
  • padeda suvaldyti diabetą;
  • padeda reguliuoti kūno svorį;
  • apsaugo nuo širdies ligų.
  • Tačiau reikia daugiau tyrimų, norint tiksliai nustatyti raudonųjų kopūstų poveikį sveikatai. Šias daržoves galima valgyti su salotomis arba virtas.