Vanduo yra labai svarbus žmogaus organizmui, jis dalyvauja daugelyje organizmo funkcijų. Vandens trūkumas pasireiškia labai greitai, simptomai atsiranda jau esant 1 procento vandens deficitui. Pirmieji simptomai, kurie pasireiškia, kai organizmui trūksta vandens: sutrikęs mąstymas, nuotaikų kaita, stiprus troškulio jausmas ir sausumas burnoje, nuovargis, galvos svaigimas, galvos skausmas, mažiau šlapinamasi, – pasakojo gydytoja rezidentė.

Geriamasis vanduo
Foto: Shutterstock

– Dehidratacijai tęsiantis, gresia pavojus kraujotakos, kvėpavimo ir termoreguliacinės sistemos veiklai. Žmonės, kurių organizmas ilgą laiką negauna pakankamo kiekio vandens, dažniau serga šlapimo takų infekcijomis, jiems sunkiau susikaupti, didesnė tikimybė išsivystyti inkstų funkcijos nepakankamumui bei lėčiau gyja žaizdos.“

Kiek vandens reikėtų išgerti?

Antakalnio poliklinikos gydytoja pastebi, kad naujosios mitybos piramidės apačioje yra nurodytos 8 stiklinės vandens (tai vidutinis privalomas skysčių per parą suvartojimo kiekis).

Į šį skysčių kiekį turėtume įskaičiuoti ir vandenį, kurį gauname su maistu, sako I. Gailiūtė.

„Visgi organizmui reikalingo vandens kiekis labai svyruoja priklausomai nuo mūsų amžiaus, lyties, fizinio aktyvumo, aplinkos temperatūros“, – akcentuoja šeimos medicinos rezidentė.

Vaikai nuo 4 iki 8 metų turėtų suvartoti 1,1-1,3 litro vandens

8-13 metų mergaitės turėtų suvartoti apie 1,5 l, to paties amžiaus berniukai – apie 1,7 l vandens per parą.

Foto: Vida Press

8 vandens stiklinių per dieną taisyklė galioja sveikiems suaugusiems žmonėms. Nors ši taisyklė ir nėra pagrįsta moksliškai, tai – labiau orientacinis organizmui reikalingo vandens kiekis, sako I. Gailiūtė.

„Svarbu suprasti, jog šis skysčių kiekis gali būti per didelis žmonėms, turintiems skydliaukės funkcijos sutrikimų, sergantiems inkstų, kepenų, širdies ligomis, vartojantiems vandenį organizme sulaikančius vaistus (nesteroidinius vaistus nuo uždegimo, antidepresantus)“, – pataria medikė.

Šeimos medicinos rezidentė sako, kad daugumai žmonių nereikia sąmoningai galvoti apie organizmui reikalingą vandens kiekį, kadangi mechanizmai, veikiantys mūsų smegenyse, viską sutvarko labai efektyviai.

„Svarbiausia yra klausyti savo kūno ir neignoruoti kylančio troškulio pojūčio – šį signalą smegenys mums siunčia ne veltui, kadangi vanduo yra būtinas visiems gyviems organizmams, norintiems išgyventi. Kai organizmui trūksta vandens, mes iškart jaučiame troškulį, – sako gydytoja rezidentė.

– Nėra auksinės taisyklės, apibrėžiančios, kiek vandens turėtume išgerti. Organizmui reikalingo vandens kiekis yra individualus, todėl kilus dvejonėms, kiek vandens reikėtų suvartoti būtent Jums, svarbu pasitarti su savo šeimos gydytoju.“