Vidutiniškai žmogus įkvepia 12-15 kartų per minutę. Tai yra laikoma normaliu kvėpavimu. Jeigu įkvepiama dažniau – kvėpavimas laikomas pagreitintu.

Norint sužinoti, ar žmogus kvėpuoja taisyklingai, atliekamos dvi procedūros. Viena iš jų – biofeedbackas (biologinis atsakas). Jos metu ant žmogaus uždedami jutikliai, kurie registruoja žmogaus fiziologinius signalus.

Žmogui pateikiamas kognityvinis arba emocinis stresorius bei stebima, kurios fiziologinės sistemos reaguoja ir kaip greitai visa tai galima atstatyti į normalią būseną. Kita – neurofeedbackas (neurologinis atsakas). Šios procedūros metu sensoriai dedami ant žmogaus kaukolės ir yra fiksuojami elektriniai signalai, kurie, naudojant techniką, paverčiami į duomenis.

Anot „IPS klinikos“ medicinos psichologės Rasos Kaušakytės, išmokti diafragminio kvėpavimo yra naudinga ne tik sveikiems žmonėms, bet ir turintiems nerimo sutrikimų, patiriantiems lėtinį stresą, įtampą. Taip pat tiems, kuriuos užklumpa panikos priepuoliai.

„Kuo toks kvėpavimas yra gerai sveikiems žmonėms, tai jis veikia prevenciškai – leidžia greičiau atsipalaiduoti, nuraminti save stresinėse situacijose. Neturintiems sutrikimų žmonėms tai yra gana dažnas reiškinys. Kvėpavimas naudojamas įtampos valdymui“, – teigia psichologė.

Rasa Kaušakytė

Kiekvienas esame susidūręs su situacija, kai patiriame daug streso. Tokiais atvejais širdis pradeda plakti greičiau. Žmonės tai vadina širdies permušimu. Taip atsitinka todėl, kad kvėpuojame per greitai arba per lėtai.

„Kai jau pradeda dusinti, žmogus pradeda kvėpti orą. Tai sutrikdo dujų apykaitą organizme, širdis gauna nepakankamai deguonies. Tokiu atveju gali pradėti svaigti galva“, – situaciją apibūdina medicinos psichologė.

Teisingai kvėpuoti yra išmokstama. Atlikus biofeedback ir neurofeedback procedūras žmonės gauna žinias, kaip tai daryti tinkamai: specialistai pasako, kokiu tempu kvėpuoti, primena, jog iškvėpimas turi būti ilgesnis nei įkvėpimas.

Atliekant šiuos pratimus siekiama, jog žmogus nuramintų savo kūną, jaustųsi atsipalaidavęs, bet budrus. Mokantis tinkamai kvėpuoti labai svarbu save nuolat stebėti.

Kaip tai daroma – žiūrėkite vaizdo įraše.