Kai kurie tyrimai rodo, kad laikantis šarminės dietos gali pagerėti inkstų ligomis sergančių žmonių sveikata. Vis dėlto, tai nepasiekiama pakeitus kraujo pH. Iš tikrųjų šarminės dieta skatina valgyti daugiau vaisių ir daržovių, mažiau perdirbtų mėsos ir riebaus pieno produktų. Dėl šios priežasties šarminė mityba gali pagerinti sveikatą. Keletas tyrimų taip pat parodė, kad nerūgščių maisto produktų vartojimas gerina sveikatą, nors kraujo pH tai nedidina.

Šiame straipsnyje aptarsime su šarmine dieta siejamus teiginius, pasiaiškinsime, jie teisingi ar ne, ir pasidomėsime, kaip šarminės mitybos maisto produktai gali pagerinti sveikatą.

Ar ji veikia?

Daugelis žmonių pagrindinę šarminės dietos naudą suvokia klaidingai. Šarminė dieta skatina klaidingą idėją, kad laikantis šio mitybos modelio galima pakeisti kraujo pH. Tai netiesa, o dideli kraujo pH pokyčiai gali būti net pavojingi gyvybei.

Šia dieta galima pakeisti šlapimo ir seilių pH. Tačiau kai pasikeičia šių skysčių pH, kraujo pH išlieka toks pats. Šarmingumas reiškia, kad kažkieno pH viršija 7. Žmogaus organizmas natūraliai yra šiek tiek šarminis, mat kraujo pH yra maždaug 7,4. Skrandis yra rūgštingas, o tai leidžia virškinti maistą. Seilių ir šlapimo pH kinta priklausomai nuo mitybos, medžiagų apykaitos ir kitų veiksnių.

Kai kurie tyrimai rodo, kad vėžio ląstelės auga greičiau rūgščioje aplinkoje. Remdamiesi šiuo tyrimu, šarminės mitybos šalininkai teigia, kad aukštas kraujo pH gali užkirsti kelią vėžiui. Tačiau šarmingumo ir vėžio tyrimai paprastai atliekami naudojant vėžio ląsteles Petri lėkštelėje, bet ne žmogaus organizme.

Maistas, kurį valgo šios dietos besilaikantys žmonės, kai kuriems gali padėti palaikyti sveiką kūno svorį. Tai gali padėti išvengti su svoriu susijusių sveikatos problemų, tokių kaip diabetas.

Šarminės dietos tyrimas

Nėra tyrimų, rodančių, kad šarminė dieta gali padidinti kraujo pH. Tačiau kai kurie tyrimai rodo, kad šarminė mityba gali pagerinti sveikatą, tačiau ne tokiu būdu, kaip tvirtina jos rėmėjai. Laikantis šarminės mitybos, naudojama mažiau riebios mėsos ir perdirbtų jos produktų, taip pat ji skatina valgyti daugiau vaisių ir daržovių. Tai suteikia daug naudos sveikatai.

Štai keletas privalumų, apie kuriuos gali kalbėti šarminių dietų rėmėjai, ir moksliniai tyrimai, kurie juos pagrindžia arba paneigia:

Svorio metimo skatinimas

Daugelis strategijų gali padėti žmonėms numesti svorio. Vis dėlto, svorio kritimą lemia tai, kad žmogus sudegina daugiau kalorijų, nei suvartoja. Mažiau riebalų ir kalorijų turintys mitybos planai gali paskatinti svorio metimą, tačiau tik tada, kai žmogus lieka fiziškai aktyvus ir valgo įvairų sveiką maistą.

Šarminė dieta paprastai turi mažai kalorijų, todėl ji gali padėti žmonėms numesti svorio.

Inkstų sveikatos gerinimas

Šlapimo pH didinimas gali pagerinti kai kurių žmonių sveikatą. Kaip rodo 2017 metais atliktas tyrimas, įprasta Jungtinėse Amerikos Valstijose vyraujanti žmonių mityba yra labai rūgštinga. Tai gali tapti iššūkiu inkstams. Inkstų ligomis sergantiems žmonėms mažesnio rūgštingumo mityba gali palengvinti simptomus ar net sulėtinti ligos eigą.

Daugumai žmonių, sergančių lėtine inkstų liga, nėra jokio reikalo laikytis specifinės šarminės dietos. Vietoj to, pakanka paprasčiausiai sumažinti baltymų, pavyzdžiui pieno, mėsos ir sūrio, vartojimą – tai gali padėti.

Vėžinių susirgimų užkardymas

Kai kurie šio mitybos plano šalininkai tvirtina, kad ji gali sustabdyti vėžį ar sustiprinti chemoterapijos poveikį. Deja, nėra jokių mokslinių įrodymų, patvirtinančių šiuos teiginius.

Vis dėlto, 2010 metais atliktas tyrimas rodo, kad sumažinus mėsos vartojimą ir valgant daugiau vaisių, daržovių ir pilno grūdo produktų, galima užkardyti vėžinius susirgimus. Tyrimo metu buvo nagrinėjami 2010 metų Europos vėžio ir mitybos perspektyvinių tyrimų duomenys. Nustatyta, kad vitamino C, vitamino A, ląstelienos vartojimas bei Viduržemio jūros regiono mitybos pasirinkimas gali sumažinti vėžio riziką.

Amerikos vėžio draugija rekomenduoja panašų, bet ne identišką šarminei dietai, mitybos planą. Ši draugija ragina vengti perdirbto maisto, gaiviųjų gėrimų ir daugelio riebių maisto produktų. Vietoj to, kur kas daugiau naudos duoda daug vaisių, daržovių ir pilno grūdo produktų turinti mityba.

Širdies ligų gydymas ir prevencija

Jungtinėse Amerikos Valstijose pagrindinė mirties priežastis – širdies ligos. Prie to labiausiai prisideda tokie gyvenimo būdo veiksniai kaip prasta mityba ir mažas fizinis aktyvumas.

Šarminė mityba gali natūraliai padidinti augimo hormono kiekį, tačiau tyrimai tėra preliminarūs ir negalutiniai. Tyrimas rodo, kad augimo hormonas palaiko kūno struktūrą ir sumažina širdies ligų rizikos veiksnius.

Šarminė dieta taip pat turi mažai riebalų ir kalorijų, kas natūraliai skatina sveiką kūno svorį ir mažina širdies ligų rizikos veiksnius. Šis mitybos planas taip pat riboja arba net eliminuoja raudoną ir perdirbtą mėsą – taip iš mitybos pašalinamas pagrindinis širdies ligas sukeliantis veiksnys.

Augimo hormono lygio gerinimas

Geresnė širdies sveikata yra tik vienas iš galimų didesnio augimo hormono kiekio privalumų. Augimo hormono kiekio gerinimas taip pat gali paskatinti smegenų veiklą, ypač atmintį ir supratimą. Esama įrodymų, kad augimo hormonas gerina bendrą gyvenimo kokybę.

Tačiau įrodymai, siejantys šarminę dietą su augimo hormono kiekio padidėjimu, yra menki. Kai kurie tyrimai parodė, kad labai rūgštinės aplinkos koregavimas specifiniais papildais (tokiais kaip bikarbonatas) gali paskatinti šarmingumą, tačiau tai nebūtinai reiškia, kad šarminė dieta turi panašią naudą.

Nugaros skausmų mažinimas

Negausūs tyrimai rodo, kad į mitybą įtraukus papildus su šarminiais mineralais, gali sumažėti nugaros skausmo simptomai. Šis tyrimas nebūtinai tiesiogiai tiria šarminės dietos naudą, todėl nėra iki galo aišku, ar šarminiai maisto produktai galėtų padėti įveikti lėtinį skausmą.

Osteoporozės prevencija

Osteoporozė yra pagrindinis kaulų lūžių rizikos veiksnys, ypač vyresnio amžiaus žmonėms ir moterims. Kai kurie šios dietos šalininkai teigia, kad ji sumažina su šlapimu prarandamą kalcio kiekį, ir kad tai savo ruožtu sumažina osteoporozės riziką. Tačiau jokie moksliniai įrodymai nepatvirtina šio teiginio.

Tai reiškia, kad valgant daugiau vaisių ir daržovių gali pagerėti kaulų sveikata. Šarminė dieta numato daug tokių maisto produktų. Juose taip pat yra mažai baltymų, kurie palaiko kaulų ir raumenų sveikatą. Todėl mažai tikėtina, kad šarminė mityba gali užkirsti kelią osteoporozei. Ypač mažai baltymų turinčios šarminės dietos taip pat gali būti osteoporozės rizikos veiksnys. Geresnė strategija yra valgyti daugiau liesų baltymų, vaisių ir daržovių.

Raumenų sveikatos skatinimas

Žmonės su amžiumi linkę prarasti raumenų masę. Tai didina žmogaus kritimo ir lūžių riziką, taip pat gali prisidėti prie silpnumo ir lėtinio skausmo. 2013 metais atliktas tyrimas pateikė preliminarius įrodymus, kad šarminė mityba gali pagerinti raumenų sveikatą. Mokslininkai ištyrė 2689 moteris ir nustatė, kad tarp tų, kurios laikėsi šarminės dietos, buvo pastebėtas nedidelis, bet reikšmingas raumenų masės padidėjimas.

Šarminės mitybos produktai

Tie, kuriuos domina šarminis mitybos planas, turėtų valgyti daugiau nerūgščių produktu. Tai yra:

vaisiai;
daržovės;
sėklos;
ankštiniai augalai, pavyzdžiui, lęšiai;
tofu.

Lęšiai, tofu ir kai kurios sėklos yra puikus baltymų šaltinis, tačiau svarbu šių produktų valgyti pakankamai, kad būtų kompensuota eliminuota mėsa ir pieno produktai.

Šarminį mitybos planą išbandyti nusprendę žmonės turėtų vengti rūgščių maisto produktų, o tai:

pieno produktai, pavyzdžiui, sūris ir pienas;
perdirbti maisto produktai;
žuvis;
kava;
alkoholis;
gazuotas vanduo.

Reziumė

Maisto produktų įvairove pasižyminti mityba yra pats sveikiausias variantas. Žmonės turėtų rinktis mitybos planą, kuris apima įvairius baltymus, grūdus, vaisius, daržoves, vitaminus ir mineralus.

Pašalinus bet kurią vieną maisto grupę ar maisto rūšį iš mitybos, rizikuojate pakenkti sveikatai. Labai mažai baltymų turinti šarminė mityba gali padėti numesti svorio. Tačiau taip pat gali padidinti kitų problemų, pavyzdžiui, silpnų kaulų ir raumenų, riziką.

Žmonės, norintys išbandyti šarminę dietą, turėtų užtikrinti, kad valgo pakankamai baltymų. Tie, kurie, laikydamiesi šarminės mitybos plano, valgo pakankamai baltymų, gali ją saugiai išbandyti.

Nors šarminė mityba iš tikrųjų kraujo pH nepakeičia, ji gali paskatinti valgyti įvairius sveikus maisto produktus, pagerinti bendrą sveikatą. Žmonės, turintys rimtų sveikatos problemų arba susidūrę su mitybos sutrikimais, prieš pradėdami laikytis šio mitybos plano, turėtų pasitarti su gydytoju.