Riebus pienas – „išteisintas“

„Iš tiesų, jei žmogus nėra alergiškas ir toleruoja pieną, jį gerti tikrai galima. Kai pažiūrime Pasaulio sveikatos organizacijos ar kitų šalių mitybos rekomendacijas, visada pamatome, jog pieno produktus rekomenduojama valgyti beveik kiekvieną dieną“, – pasakojo profesorius.

Pasak R. Stuko, atlikti tyrimai parodė, kad apie 30 proc. Lietuvos gyventojų netoleruoja pieno dėl to, kad jų organizme nėra fermento laktazės, kuris skaldo pieną į cukrų ir laktozę, arba to fermento aktyvumas yra sumažėjęs. Tokiu atveju žmogus pats pajunta, kad jam pieną gerti netinka – atsiranda pilvo pūtimas, viduriavimas. Tačiau gali būti, kad rauginto pieno produktus jie gali toleruoti.

Foto: Adobe Stock

„Tikriausiai dauguma esame matę parduotuvėse pieną be laktozės. Jo skonis šiek tiek saldesnis nei įprasto pieno, nes laktozė jame jau yra suskaidyta. Tam, kas laktozės netoleruoja, šis produktas tikrai tinkamas. Pieną mes vertiname kaip baltymų šaltinį. Jame daug kalcio, kuris yra reikalingas kaulams ir dantims, ypač vaikams, kurių dantukai auga, kaulai taip pat“, – kalbėjo R. Stukas.

Labai vertingi yra ir pieno riebalai. Anot VU medicinos fakulteto dėstytojo, daugelį metų girdėjome, kad reikia gerti kuo liesesnį pieną. Lietuviai suvartoja nemažai riebalų, bet dabar maitintis sveikai tampa savotiškas privalumas, kiekvienas save gerbiantis žmogus tą stengiasi daryti ir riboti riebalų suvartojimą. Jei paros maisto racione riebalų yra nedaug, profesorius patikina, kad tikrai galime gerti ir riebesnį pieną.

„Pieno riebalai yra biologiškai labai vertingi. Juose yra ištirpę riebaluose tirpių vitaminų, kurių mums labai reikia – vitamino A, D. Šie vitaminai iš pieno lengvai įsisavinami bei suteikia gerą skonį, toks pienas skanesnis nei liesas. Tačiau jei žmogus pieną geria kiekvieną dieną ir gana daug, jo mityboje gausu riebalų, jau reikėtų į tai atkreipti dėmesį. Vis dėlto siūlyčiau išimti iš raciono tuos menkaverčius riebalus, kurių žmogus ir taip gauna su kitais maisto produktais. Kaip ir minėjau, pieno riebalai yra vertingi, tik kaip ir visko, jų reikia su saiku“, – sakė R. Stukas.

prof. Rimantas Stukas

Netoleruojant saldaus pieno, išeitimi gali būti raugintas

Rauginti pieno produktai taip pat mūsų organizmui yra vertingi ir netgi lengviau virškinami. Jie padeda palaikyti mūsų žarnyne gyvenančių bakterijų gyvybingumą, palengvina virškinimo procesus. Šie produktai gaminami labai skirtingai: pavyzdžiui kefyras, jogurtas ir rūgpienis gaminami ne taip pat. Todėl, jei žmogus mėgsta, labai pravartu vieną dieną vartoti vienokį, o kitą jau kitokį produktą.

„Šie produktai mažina puvimo galimybę. Jei į skrandį patenka saldus pienas, skrandyje jis yra sutraukiamas tokiais tarsi tvirtais dribsniais. Kai geriame raugintą pieną, panašius dribsnius matome jau pačiame produkte, tačiau jie puresni, švelnesni, o skrandyje dar labiau nebebūna sutraukiami. Būtent dėl to juos lengviau suskaldyti ir suvirškinti, jie būna geriau įsisavinami“, – pasakojo profesorius.

Foto: Adobe Stock

Tiek paprasto, tiek rauginto pieno produktai yra puikus visaverčių baltymų šaltinis. Jie savo sudėtyje turi visas aminorūgštis, jos visos mums reikalingos. Baltymas reikalingas žuvusių ląstelių atsinaujinimui, taip pat ir imuninių ląstelių statybai. Jei yra baltyminis nevisavertiškumas, žmogus negauna pakankamai baltymų ir visų aminorūgščių, gali susilpnėti ir imuninė sistema.

„Ypač vyresniems žmonėms reikia atkreipti dėmesį į tai, kad jų fermentų aktyvumas su amžiumi būna sumažėjęs. Kartais žmogus, visą gyvenimą gėręs saldų pieną, gali pradėti skųstis, kad jam saldaus pieno nebevirškina. Tokiu atveju reikėtų rinktis raugintą pieną, nuo kurio jie tikrai nesijaus blogai, bet gaus reikalingų aminorūgščių“, – apibendrino prof. R. Stukas.

Kviečiame žiūrėti visą DELFI laidą „Sveikatos receptas“: