Žmogaus organizmas vitamino B-12 negamina, tad jo reikia gauti su maistu. Šis vitaminas būtina DNR ir raudonųjų kraujo kūnelių gamybai, be to, jis palaiko darnią nervų sistemos veiklą, rašoma medicalnewstoday.com.

Vitaminas B-12 vaidina svarbų vaidmenį raudonųjų kraujo kūnelių gamybos procese. Dauguma šio vitamino deficito simptomų kyla dėl to, kad trūksta sveikų kraujo ląstelių. Organizmui reikia daug šių ląstelių, nes jos perneša deguonį į visus organus ir sistemas.

Vitamino B-12 trūkumas gali sukelti ne tik fizinės, bet ir psichinės sveikatos problemas. Šiame straipsnyje apžvelgsime 11 vitamino B-12 trūkumo sukeltų simptomų ir pasigilinsime į jų priežastis.

Ką reikėtų žinoti apie vitamino B-12 stoką

Vitamino B-12 trūksta 1,5–15 proc. žmonių. Tai gali paskatinti įvairius simptomus, kurie paveikia žmogaus fizinę ir psichinę sveikatą.

Organizmas nekaupia vitamino B-12, todėl labai svarbu reguliariai valgyti jo turinčius produktus. Suaugusiam žmogui kasdien reikia apie 2,4 mikrogramų (mcg) vitamino B-12.

Šis vitaminas yra tirpus vandenyje, jo yra gyvulinės kilmės produktuose, tokiuose kaip:

  • raudona mėsa
  • vištiena
  • kiaušiniai
  • pieno produktai
  • žuvis.


Žmonės, kurie nevalgo gyvulinės kilmės produktų, į mitybą turėtų įtraukti vegetariškus ar veganinius produktus, kuriuose yra vitamino B-12, pavyzdžiui, dribsnius su papildomai pridėtais vitaminais, augalinį pieną, duoną ir maistines mieles.

Vitamino B-12 stokos sukelti simptomai primena kitų medžiagų trūkumo ir ligų simptomus, todėl neretai žmogus jų nepastebi arba nusistatyto neteisingą diagnozę.

Todėl labai svarbu žinoti visus ženklus – tai gali padeda nustatyti šio vitamino stoką ir gauti tinkamą gydymą.

Toliau pateiksime pagrindinius vitamino B-12 stokos simptomus ir išnagrinėsime jų priežastis.

1. Dilgčiojimas kojose ar rankose

Kai organizme trūksta vitamino B-12, rankose ir kojose gali būti juntamas dilgčiojimas, tarsi kas badytų adatėlėmis. Taip yra todėl, kad šis vitaminas labai svarbus nervų sistemai, ir jo trūkumas paskatina nervų laidumo problemas arba nervų pažeidimus.

Nervų sistemoje vitaminas B-12 padeda gaminti medžiagą, vadinamą mielinu. Mielinas yra danga, kuri apsaugo nervus ir padeda jiems perduoti pojūčius.

Žmonių, kuriems trūksta vitamino B-12, organizme nesigamina užtektinai mielino, o be šios dangos nervai lieka neapsaugoti ir gali būti pažeisti.

Ši problema dažniausiai pasireiškia galūnių nervuose, kurie vadinami periferiniais nervais. Būtent periferinių nervų pažeidimai ir sukelia dilgčiojimo jausmą rankose ir kojose.

2. Vaikščiojimo sunkumai

Su laiku periferinių nervų pažeidimai, kuriuos sukelia vitamino B-12 trūkumas, gali komplikuotis į judėjimo funkcijos problemas. Kai galūnės nutirpusios, žmogui sunku vaikščioti be pagalbos. Taip pat gali pasireikšti raumenų silpnumas ir refleksų susilpnėjimas.

3. Išbalusi oda

Išbalusi arba pageltusi oda, vadinamoji gelta, gali būti vitamino B-12 trūkumo požymis.

Gelta išsivysto, kai organizmas nesugeba pagaminti užtektinai raudonųjų kraujo kūnelių. Raudonieji kraujo kūneliai, cirkuliuojantys po oda, suteikia jai sveiką atspalvį, o kai šių ląstelių trūksta, oda atrodo išblyškusi. Vitaminas B-12 vaidina svarbų vaidmenį raudonųjų kraujo kūnelių gamybos procese. Šio vitamino stoka gali sukelti raudonųjų kraujo kūnelių trūkumą arba megaloblastinę anemiją, kuri siejama su gelta.

Šio tipo anemija taip pat susilpnina raudonuosius kraujo kūnelius, tad organizme jie daug greičiau suskaidomi. Kai kepenyse šios ląstelės suyra, išsiskiria bilirubinas – rusva substancija, kuri ir suteikia odai gelsvą atspalvį, būdingą geltai.

4. Nuovargis

Kai dėl vitamino B-12 stokos išsivysto megaloblastinė anemija, žmogus gali nuolat jausti nuovargį. Nuovargį sukelia deguonies stoka organizme, nes jame per mažai raudonųjų kraujo kūnelių, kurie perneša deguonį.

5. Padažnėjęs širdies ritmas

Padažnėjęs širdies ritmas taip pat gali būti vienas iš vitamino B-12 stokos simptomų. Širdis greičiau daužytis pradeda siekdama kompensuoti sumažėjusių raudonųjų kūnelių kiekį kraujyje. Išsivysčius anemijai, širdis patiria didesnį spaudimą, turi greičiau susitraukinėti ir varinėti didesnį kiekį kraujo. Taip organizmas siekia užtikrinti, kad organizme cirkuliuotų užtektinai deguonies ir kad jis pasiektų visus organus bei kūno sistemas.

6. Dusulys

Dėl vitamino B-12 stokos išsivysčius anemijai, pacientas gali jausti, kad trūksta oro. Dusulys taip pat siejamas su raudonųjų kraujo kūnelių trūkumu ir padažnėjusiu širdies ritmu.

Jei dusulys labai stiprus, nedelsdami susisiekite gydytoju!

7. Burnos ertmės problemos

Vitamino B-12 trūkumas paveikia burnos ertmės būklę ir gali paskatinti tokius sutrikimus, kaip:

glositas – tai liežuvio uždegimas, kai liežuvis ištinsta, parausta, tampa lygus
burnos opos
deginimo jausmas burnoje.

Šie simptomai pasireiškia todėl, kad sumažėjus raudonųjų kraujo kūnelių gamybai liežuvį pasiekia mažiau deguonies.

8. Kognityviniai sutrikimai (sunku mąstyti, protauti)

Vitamino B-12 stoka gali paskatinti kognityvinius sutrikimus, kai sunku protauti, mąstyti, gali sutrikti atmintis.

Viename tyrime vitamino B-12 stoka netgi buvo siejama su padidėjusia Alzheimerio ligos, kraujagyslinės demencijos ir Parkinsono ligos rizika.

Kognityviniai sutrikimai kyla todėl, kad smegenis pasiekia mažiau deguonies.

9. Dirglumas

Vitamino B12 trūkumas gali paveikti nuotaiką – potencialiai sukelti dirglumą ar depresiją. Vis dėlto norint pagrįsti ryšį tarp vitamino B-12 trūkumo ir psichinės sveikatos reikėtų atlikti daugiau tyrimų.
Viena iš teorijų teigia, kad vitaminas B-12 padeda skaidyti smegenyse esančią cheminę medžiagą homocisteiną. Kai homocisteino smegenyse per daug, tai ir sukelia psichinės sveikatos problemas.

10. Pykinimas, vėmimas, viduriavimas

Vitamino B-12 stoka gali paveikti virškinimo sistemą.

Kai organizme nesigamina užtektinai raudonųjų kraujo kūnelių, žarnyno nepasiekia reikalingas kiekis deguonies, o tai gali sukelti pykinimą, vėmimą, viduriavimą.

11. Sumažėjęs apetitas, svorio mažėjimas

Sutrikus virškinimui, kai pykina, žmogus paprastai neturi apetito, todėl ilgainiui gali sumažėti kūno svoris.

Priežastys

Net jei su maistu gauname pakankamai vitamino B-12, dėl tam tikrų sveikatos sutrikimų gali sutrikti šio vitamino įsisavinimas žarnyne.

Sutrikimai, kurie trikdo vitamino B-12 įsisavinimą:

  • Krono liga
  • celiakija
  • atrofinis gastritas
  • piktybinė mažakraujystė.


Veiksniai, kurie gali paskatinti vitamino B-12 stoką:

  • vyresnis amžius (su amžiumi organizmo gebėjimas įsisavinti vitaminą B-12 mažėja)
  • vegetarinė ar veganinė mityba
  • ilgalaikis skrandžio rūgštingumą mažinančių vaistų vartojimas
  • svorio mažinimo ar kitos virškinimo sistemos operacijos (jos gali paveikti organizmo gebėjimą įsisavinti vitaminą B-12).
  • Gydymas ir prevencija
  • Dauguma žmonių negauna užtektinai vitamino B-12 su maistu, tačiau jo stokos problemą gali padėti išspręsti maisto papildai. Papildų būna receptinių r nereceptinių, vis dėlto prieš juos vartojant vertėtų pasitarti su gydytoju.


Daugumos multivitaminų sudėtyje yra vitamino B-12. Galima vartoti papildus, kurių būna įprastų tablečių formos, taip pat čiulpiamų tablečių, kurios ištirpsta po liežuviu. Būna ir vitamino B-12 injekcijų. Tinkamą šio vitamino dozę turi nustatyti gydytojas.

Pacientams, kurių organizme sutrikęs vitamino B-12 įsisavinimas, gali prireikti injekcijų.

Apie vitamino B-12 stokos prevenciją gali pakonsultuoti gydytojas, atsižvelgdamas į žmogaus mitybą ir sveikatos būklę.

Santrauka

Vitaminas B-12 organizme reikalingas užtikrinti daugybei gyvybinių funkcijų, viena iš kurių –raudonųjų kraujo kūnelių gamyba.

Vitamino B-12 stoka organizme sukelia fizinius ir psichologinius simptomus, tarp jų – nervų sistemos problemas, nuovargį ir kognityvinius sutrikimus.

Dauguma vitamino B-12 stokos simptomų pasireiškia dėl raudonųjų kraujo kūnelių trūkumo, nes organizmas negauna užtektinai deguonies. Tinkamas visų organų ir organizmo sistemų aprūpinimas deguonimi būtinas optimaliai sveikatai.

Geriausias būdas aprūpinti organizmą optimaliu vitamino B-12 ir kitų būtinų medžiagų kiekiu yra visavertė mityba. Jei su maistu reikiamo šio vitamino kiekio gauti nepavyksta, rekomenduojama vartoti maisto produktus, į kuriuos papildomai pridėta šio vitamino, arba maisto papildus.

Daugeliu atveju vitamino B-12 stoka yra pagydoma, tačiau jei šio vitamino organizme trūko ilgą laiką, gali pasireikšti ilgalaikis poveikis, pavyzdžiui, nervų pažeidimas.

Labai svarbu laiku diagnozuoti vitamino B-12 trūkumą ir laiku pradėti tinkamą gydymą.