„Sausasis sausis“ – tai labdaros organizacijos „Alcohol Change United Kingdom” iniciatyva, skatinanti žmones metų pradžioje pamėginti vieną mėnesį negerti alkoholio, rašoma „Medical News Today“.

Nors tokį variantą siūlo Jungtinėje Karalystėje įsikūrusi organizacija, tūkstančiai žmonių visame pasaulyje kasmet prisijungia prie šios kampanijos.

Pakankamai logiška galvoti, kad 31 dieną atsisakyti alkoholio sveikatai išeis tik į naudą, mat nuolatinis alkoholio vartojimas yra esminis vėžio, kepenų, širdies ir kraujagyslių ligų rizikos faktorius, sukeliantis ir kitų problemų.

Didžiosios Britanijos Sasekso universiteto Falmeryje mokslininkų atliktas tyrimas parodė, kaip vieną mėnesį atsisakius alkoholio gali pagerėti gyvenimas. Tyrimo išvados rodo, kad šis pagerėjimas yra ilgalaikis.

Tyrimas, kuriam vadovavo daktaras Richardas de Visseris iš Sasekso universiteto, nustatė, kad 2018-aisiais „Sausojo sausio“ iniciatyvoje sudalyvavę žmonės pasižymėjo didesniu energijos kiekiu ir sveikesniu kūno svoriu. Jie taip pat jautė mažesnį poreikį gerti alkoholį netgi prabėgus keliems mėnesiams po dalyvavimo šioje kampanijoje.

Vienas mėnuo be alkoholio gali turėti teigiamos ilgalaikės įtakos sveikatai

Daktaras R. de Visseris ir jo komanda išanalizavo duomenis, surinktus iš „Sausojo sausio“ dalyvių – tam buvo atliktos trys internetinės apklausos. Iš viso 2821 žmogus, sausio pradžioje užregistravęs dalyvauti kampanijoje, pildė šias apklausas. Pirmąją vasario savaitę apklausas užpildė 1715 dalyvių, o 816 dalyvių 2018-ųjų rugpjūtį pateikė papildomų duomenų.

Mokslininkai išsiaiškino, kad mėnesį trukęs alkoholio atsisakymas tyrimo dalyviams padėjo vėliau sumažinti dienų, kuomet vartojamas alkoholis, skaičių. Šis skaičius sumažėjo nuo vidutiniškai 4,3 dienų per savaitę, kaip buvo prieš dalyvavimą „Sausojo sausio“ kampanijoje, iki vidutiniškai 3,3 dienų per savaitę po šios kampanijos.

Be to, mėnesį blaivūs išbuvę žmonės likusius metus taip pat rečiau padaugino alkoholio. Nesaikingo alkoholio vartojimo atvejų sumažėjo nuo vidutiniškai 3,4 iki 2,1 kartų per mėnesį.

„Sausojo sausio“ dalyviai taip pat mokėsi suvartoti mažiau alkoholio. Iš pradžių jie per dieną, kai gerdavo alkoholį, suvartodavo vidutiniškai po 8,6 vienetus alkoholio, o vėliau šis kiekis sumažėjo iki 7,1 vieneto.

„Paprasčiausias sprendimas mėnesį pailsėti nuo alkoholio padeda žmonėms ilgą laiką suvartoti mažiau alkoholio. Iki rugpjūčio žmonės pranešė vartojantys alkoholį viena diena per savaitę mažiau nei anksčiau“, – pažymi R. de Visseris.

„Be to, pasirodo ir aiškūs privalumai, kurių nereikia laukti ilgai: devyni iš 10 žmonių sutaupė pinigų, septyni iš 10 galėjo pasigirti geriau išsimiegantys, o trys iš penkių numetė svorio“, – pridėjo mokslininkas.

Tiesa, reikšmingų privalumų patiria ir tie, kurie alkoholio atsisako trumpesniam laikotarpiui. Žinoma, mėnuo be alkoholio būtų geriausias variantas, bet netgi trumpesnis laikotarpis gali turėti teigiamos įtakos sveikatai, sako R. de Visseris.

„Įdomu tai, kad tokiais alkoholio vartosenos pokyčiais pasižymėjo ir tie tyrimo dalyviai, kuriems nepavyko visą mėnesį susilaikyti nuo alkoholio, tiesa, šie pokyčiai jų atveju buvo kiek mažesni. Tai rodo, kad verta išbandyti „Sausojo sausio“ iššūkį – net jei ir nepavyks per visą mėnesį neišgerti nė lašo alkoholio, naudos sveikatai vis tiek bus“, – pabrėžia mokslininkas.

Ilgas privalumų sąrašas

„Sausajame sausyje“ praėjusiais metais sudalyvavę žmonės pabrėžė daugybę fizinės ir psichinės sveikatos privalumų, kuriuos jiems suteikė šis mėnuo, jau nekalbant apie „sveikesnę“ banko sąskaitą.

Kalbant konkrečiau, išskiriamos štai tokios mėnesio be alkoholio naudos:

• 93 procentai tyrimo dalyvių pasibaigus mėnesiui, kurio metu nevartojo alkoholio, sakėsi jautę pasiekę tikslą.
• 88 procentai sutaupė pinigų, kuriuos būtų išleidę gėrimams.
• 82 procentai dalyvių galėjo pasigirti sustiprėjusiu sąmoningumu vartojant alkoholį.
• 80 procentų jautėsi galintys efektyviau kontroliuoti savo alkoholio vartojimo įpročius.
• 76 procentai suprasdavo, kada ir kodėl pajunta pagundą išgerti.
• 71 procentas dalyvių suvokė, kad tam, jog būtų linksma, jiems nebūtinas alkoholis.
• 71 procentas džiaugėsi pagerėjusia miego kokybe.
• 70 procentų pranešė, kad pagerėjo bendra organizmo sveikata.
• 67 procentai jautė padidėjusį energingumą.
• 58 procentai dalyvių neteko svorio.
• 57 procentai pastebėjo pagerėjusią koncentraciją.
• 54 procentai pajuto, kad pagerėjo jų odos būklė.

„Puikiausias dalykas, susijęs su „Sausuoju sausiu“, yra tas, kad šis iššūkis iš tiesų nesisieja su pačiu sausiu. Negėrus alkoholio 31 dieną paaiškėja, jog linksmybėms, atsipalaidavimui ar bendravimui alkoholis nebūtinas“, – sako daktaras Richardas Piperis, „Alcohol Change United Kingdom” vadovas.

„Metų pradžioje išmėginus vieno mėnesio trukmės blaivybę, visus likusius metus bus lengviau priimti sprendimus dėl alkoholio vartojimo ir išvengti didesnių alkoholio kiekių nei iš tiesų norėtųsi“, – aiškina R. Piperis.

Tad nesvarbu, ar sprendimą kurį laiką vengti alkoholio priimsite jau sausį, ar kažkada vėliau šiais metais. Pamėginti pakeisti alkoholį arbata, sultimis ar vandeniu galima mėnesiui, o galima ir tik kelioms savaitėms. Pasijusite laimingesni ir sveikesni, o jūsų banko sąskaita tikrai jums padėkos.