Linų sėmenyse esančios maisto medžiagos gali padėti sumažinti diabeto, vėžio ir širdies ligų riziką. Dėl šios priežasties linų sėmenys kartais laikomi maisto produktu, vartojamu siekiant pagerinti sveikatos būklę.

Linai yra viena seniausių pluoštinių kultūrų pasaulyje. Linus augino senovės Egipte ir Kinijoje. Azijoje linai tūkstančius metų buvo svarbi ajurvedinės medicinos dalis.

Šiandien linų sėmenis galima vartoti sėklų, aliejaus, miltelių, tablečių, kapsulių ir miltų pavidalu. Jie gali būti vartojami kaip maisto papildas siekiant užkirsti kelią vidurių užkietėjimui, diabetui, per dideliam cholesterolio kiekiui, vėžiui ir kitoms problemoms.

Visgi ne visais atvejais šio papildo vartojimas pagrįstas tyrimais.

Svarbiausi faktai apie linų sėmenis

Linų sėmenys jau seniai laikomi sveikatai vertingu produktu.

Linų sėmenyse yra skaidulų, sveikųjų riebalų, baltymų, įvairių mineralų ir vitaminų.

Šios maisto medžiagos gali apsaugoti nuo vėžio, diabeto ir širdies bei kraujagyslių ligų.

Vartojant susmulkintus linų sėmenis, organizmas efektyviau įsisavina maisto medžiagas.

Linų sėmenų nauda

Linų sėmenys nuo senovės vartojami kaip maistas ir vaistas. Tačiau ką apie juos nustatė tyrimai?

Teigiami ir gydomieji linų sėmenų vartojimo privalumai kol kas nėra iki galo žinomi. Egzistuoja mažai iš aukštos kokybės tyrimų gautų išvadų, patvirtinančių linų sėmenų naudą.

Kaip bebūtų, linų sėmenyse yra maistinių medžiagų, padedančių išvengti daugybės sveikatos problemų.

Pagalba norint išvengti vėžio, cholesterolio kiekio ir kraujospūdžio sumažinimas, apsauga nuo radiacijos – tokie yra galimi linų sėmenų privalumai.

Vėžio prevencija

Linų sėmenyse yra Omega-3 riebalų rūgščių, kurios, kaip manoma, trukdo vėžinėms ląstelėms augti ir užkerta kelią jų vystymuisi. Aliejų, kuriuose yra Omega-3 riebalų rūgščių, vartojimas gali padėti apsisaugoti nuo įvairių tipų vėžio.

Linų sėmenyse taip pat yra lignanų, kurie turi antiangiogeninių savybių – stabdo naujų, paprastai žalingų, kraujagyslių susidarymą ir navikų augimą. Linų sėmenyse lignanų yra apie aštuonis šimtus kartų daugiau nei kituose produktuose.

Mutavusios ląstelės
Foto: Shutterstock

Linų sėmenyse esantys lignanai gali padėti apsisaugoti nuo įvairių vėžio tipų, ypač jei yra vartojami nuolat kaip sveikos mitybos ir gyvenimo būdo papildas.

2008-aisiais paskelbtas tyrimas, kuriame dalyvavo 161 vyras, parodė, kad linų sėmenų vartojimas stabdė prostatos vėžio navikų augimą, ypač tais atvejais, kai vyrų mityboje buvo mažai riebalų.

Buvo atlikta keletas krūties vėžio prevencijos tyrimų. Vienas didelės apimties tyrimas parodė, jog linų sėmenimis papildyta mityba mažina krūties vėžio riziką.

Cholesterolio mažinimas ir širdies būklės gerinimas

Linų sėmenyse esančios skaidulos, fitosteroliai ir Omega-3 riebalų rūgštys gali padėti pagerinti širdies būklę. Lignanai gali padėti apsisaugoti nuo širdies ir kraujagyslių ir kitų lėtinių ligų.
Fitosteroliai yra molekulės, kurių struktūra panaši į cholesterolio molekulių, tačiau jie padeda užkirsti kelią cholesterolio įsisavinimui žarnyne. Valgant maistą, kuriame yra šių maisto medžiagų, organizme gali sumažėti mažo tankio lipoproteinų (MTL), kitaip dar vadinamų „bloguoju cholesteroliu“.

2010-aisiais Ajovos universiteto Mitybos ir sveikatingumo centro mokslininkai analizavo cholesterolio kiekio poveikį vyrams, kurie suvartodavo mažiausiai po tris valgomuosius šaukštus linų sėmenų per dieną. Šiuose sėmenyse buvo mažiausiai 150 miligramų lignanų. Po trijų mėnesių vyrams cholesterolio lygis sumažėjo beveik 10 procentų. Tačiau moterims tokio paties poveikio nebuvo.

Ajovos universiteto tyrimui vadovavusi profesorė Suzanne Hendrich teigė, kad skirtumas galėjo atsirasti dėl to, jog vyrų organizme yra didesnis testosteronų kiekis nei moterų.

2008-aisiais atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 55 JAV gimusios moterys, jau išgyvenusios menopauzę, parodė, kad, kasdien suvartojus po 30 gramų linų sėmenų, „blogojo cholesterolio“ kiekis sumažėjo iki 10 procentų.

Manoma, jog skaidulos padeda sumažinti cholesterolio kiekį ir širdies bei kraujagyslių ligų riziką. Linų sėmenyse yra tiek tirpių, tiek netirpių skaidulų. Pasak „Mayo Clinic“, tirpdamos skaidulos sukuria želė pavidalo medžiagą, padedančią sumažinti cholesterolio ir gliukozės kiekį.

Amerikos širdies asociacija (AHA) rekomenduoja į sveiką mitybą įtraukti daugiau skaidulų. Vienas iš skaidulų privalumų yra tas, kad jos padeda greičiau pajausti sotumą, todėl mažėja persivalgymo tikimybė.

Cholesterolis

Omega-3 riebalų rūgštys, kurių paprastai būna riebioje žuvyje, siejamos su širdies ir kraujagyslių ligų rizikos sumažinimu. Kai kurie mokslininkai teigia, kad linų sėmenys dėl juose esančių Omega-3 riebalų rūgščių gali būti puiki alternatyva žuviai.

Ar linų sėmenys gali padėti išvengti karščio bangų?

2005-aisiais atliktas tyrimas, kuriame dalyvavo 30 moterų, parodė, jog per dieną suvartojant po 40 gramų linų sėmenų, moterims, kurioms menopauzės metu nėra taikoma pakaitinė hormonų terapija, gali sumažėti karščio bangų dažnumas ir intensyvumas.

Žurnale „Menopause“ paskelbtas tyrimas, analizavęs 188 moteris, parodė, kad kasdien suvartojant po 40 gramų linų sėmenų, kuriuose yra keturi šimtai miligramų lignanų, padėjo maždaug per pusę sumažinti karščio bangų simptomus.

Tačiau placebą vartojusios moterys taip pat pajuto karščio bangų sumažėjimą, tad buvo neaišku, ar poveikį nulėmė linų sėmenys. Tyrimo metu susmulkintų linų sėmenų buvo užbarstoma ant košių, jogurto ar įmaišoma į gėrimą.

Buvo tikimasi, kad linų sėmenys galėtų tapti alternatyvia ar papildoma gydymo priemone kovojant su karščio bangomis, tačiau mokslininkai padarė išvadą, jog tyrimu „nepavyko pateikti įrodymų, kad linų sėmenų vartojimas labiau nei placebas sumažina karščio bangas“.

Įtaka cukraus kiekiui kraujyje

Lignanai ir kiti fitoestrogenai, kaip manoma, dėl savo priešuždegiminio poveikio padeda sumažinti tokių lėtinių ligų kaip diabetas riziką.

2013-aisiais paskelbto nedidelės apimties tyrimo metu mokslininkai 12 savaičių 25 žmonėms kasdien duodavo nulį, 13 arba 26 gramus linų sėmenų.

Tyrimo dalyviai sirgo prediabetu. Tyrimui buvo pasirinkti nutukę ar antsvorio turintys vyrai ir menopauzę išgyvenusios moterys.

13 gramų linų sėmenų vartojusių tyrimo dalyvių gliukozės ir insulino lygis buvo mažesnis, pagerėjo jų jautrumas insulinui.

Su laboratorinėmis žiurkėmis atliktas tyrimas, paskelbtas 2016-aisiais, parodė, kad žmonėms linų sėmenyse esantys junginiai gali padėti sumažinti pirmojo tipo cukrinio diabeto atvejų ir atitolinti antrojo tipo diabeto pradžią, tačiau reikia daugiau tyrimų.

2016-aisiais mokslininkai paskelbė 99 žmones analizavusio tyrimo rezultatus. Prediabetu sergantiems tyrimo dalyviams 12 savaičių kasdien buvo skiriama 40 arba 20 gramų linų sėmenų arba nei linų sėmenų, nei placebo. Tyrimo rezultatai parodė, kad kasdien vartojant linų sėmenų miltelius prediabetu sergantiems žmonėms gali sumažėti kraujospūdis, tačiau jie neturėjo įtakos cukraus kiekiui kraujyje ar atsparumui insulinui.

Linų sėmenų įtaka diabeto simptomams išlieka neaiški.

Vidurių užkietėjimas

Linų sėmenyse gausu tiek tirpių skaidulų, kurios tirpsta vandenyje, tiek vandenyje netirpstančių skaidulų.

Netirpios skaidulos lieka virškinamajame trakte. Jos sugeria vandenį ir prideda virškinamajam traktui masės. Tai padeda pagerinti judėjimą žarnyne.

Visgi, pasak Nacionalinio papildančiosios ir integruotos sveikatos centro (NCCIH), yra mažai įrodymų, kad linų sėmenys padeda įveikti vidurių užkietėjimą. Jei linų sėmenys vartojami su nepakankamu kiekiu vandens, vidurių užkietėjimas gali dar labiau paūmėti, o galiausiai viskas gali baigtis žarnų nepraeinamumu.

Foto: Shutterstock

Per didelis linų sėmenų ar linų sėmenų aliejaus kiekis gali sukelti viduriavimą.

Kitos sveikatos problemos

Dabar NCCIH finansuoja tyrimus, kuriais siekiama išsiaiškinti, ar linų sėmenyse esančios maistinės medžiagos gali turėti teigiamos įtakos tokių sveikatos problemų kaip kiaušidžių vėžys, širdies ir kraujagyslių ligos, metabolinis sindromas, diabetas, astma ar uždegimai atveju.

Linų sėmenys jau seniai vartojami ajurvedinėje medicinoje siekiant pagerinti sveikatą, išvengti ligų, pagerinti odos būklę.

2010-aisiais paskelbtas nedidelės apimties tyrimas parodė, kad linų sėmenų vartojimas gali sumažinti odos jautrumą, šiurkštumą ir padėti ją sudrėkinti.

Apsauga nuo radiacijos

Tyrimai parodė, jog linų sėmenyse esantys lignanai gali padėti apsisaugoti nuo radiacijos. Mokslininkai pelėms, turinčioms radiacijos sukeltų plaučių problemų, davė linų sėmenyse esančių lignanų.

Pelės, suvartojusios iš linų sėmenų išgautų junginių, pasižymėjo retesniais uždegimais, susižeidimais ir fibrozės atvejais bei išgyvendavo dažniau nei tos, kurioms šių junginių nebuvo duodama.

Mokslininkai mano, kad ateityje iš linų sėmenų gaunami lignanai gali pasitarnauti gydant dėl atsitiktinių radiacijos dozių ar radioterapijos atsiradusias plaučių problemas.