Kepenys skaido riebalus, amino rūgštis, vitaminus ir mineralus į medžiagas, kurias organizmas gali įsisavinti, rašoma doctormurray.com.

Organas gamina svarbius ląstelių struktūrinius komponentus, įskaitant ląstelių membranų junginius (fosfolipidus) ir cholesterolį. Kepenys taip pat gamina lipoproteinus, kurie išnešioja cholesterolį po visą organizmą.

Kepenys gamina daugybę svarbių kraujo plazmos baltymų, kurie dalyvauja kraujo krešėjimo procese ir yra esminė hemoglobino sudedamoji dalis.

Šis organas vykdo aminorūgščių sintezę ir paverčia jas į šlapalą, kurį kraujas nuneša į inkstus ir jis pašalinamas kartu su šlapimu.

Kepenyse kaupiasi vitaminai ir mineralai, įskaitant geležį ir vitaminą B12.

Kepenys naikina senas raudonųjų kraujo kūnelių ląsteles ir perdirba jų sudedamąsias dalis.

Kepenų darbų sąrašas atrodo išties rimtas, nors dar nepaminėtas jų esminis vaidmuo detoksikacijos procese. Kepenys pasirūpina nuodingais junginiais, susidarančiais įprastų biocheminių reakcijų metu, taip pat tais, kuriuos žmogaus organizmas praryja, sugeria ar įkvepia.

Kepenys atsakingos už kraujo filtravimą ir toksinių bei hormonų pertekliaus pašalinimą. Jos pakeičia toksinų cheminę struktūrą, kad šie tirptų vandenyje ir galėtų būti išskiriami į šlapalą. Dauguma pavojingiausių toksinų tirpsta riebaluose, o tai reiškia, kad jie greičiausiai nugula ląstelėse ir lieka ten, keldami pavojų.

Kepenys taip pat išskiria tulžį, kuri surenka atliekas.

Kokia detoksikacijos reikšmė gerai savijautai?

Atsakymas į šį klausimą paprastas: milžiniška. Detoksikacija išeikvoja daugiau nei 80 procentų energijos, kurią organizmas skiria naujų molekulių gamybai. Kitaip tariant, dauguma molekulių, kurias organizmas sintetina kasdien, yra skirtos tam, kad būtų atsikratyta atliekų molekulių. Galite pastebėti ryšį tarp kepenų veikos ir energijos lygio: jei jūsų kepenys yra pernelyg apkrautos, greičiausiai kankina energijos stoka, kadangi dar daugiau kūno energijos turi būti skiriama detoksikacijai. Todėl kitiems kūno procesams lieka labai mažai energijos. Padėdami savo kepenims, įgysite daugiau energijos.

Kas geriausiai padeda kepenims?

Venkite didelio streso, nerūkykite, saikingai mėgaukitės alkoholiu arba iš viso jo atsisakykite, venkite kofeino, darykite viską, kad apsisaugotumėte nuo pavojingų cheminių medžiagų, ypač tirpiklių ir pesticidų.

Svarbiausios mitybos gairės sklandžiai kepenų veiklai palaikyti sutampa su tomis, kurios skirtos palaikyti gerai sveikatos būklei: reikėtų vengti sočiųjų riebalų, rafinuoto cukraus ir alkoholio, kasdien išgerti mažiausiai pusantro litro vandens ir valgyti daug daržovių bei ankštinių augalų, mat šie pasižymi dideliu skaidulų ir maistingųjų medžiagų kiekiu.

Kai kurie maisto produktai yra itin vertingi, nes juose yra maisto medžiagų, kurių organizmui reikia gaminant ir suaktyvinant daugybę enzimų, dalyvaujančių įvairiuose detoksikacijos proceso etapuose. Šie maisto produktai yra:

česnakai, ankštiniai augalai, svogūnai, kiaušiniai ir kiti produktai, kuriuose gausu sieros;

vandenyje tirpstančių skaidulų šaltiniai – kriaušės, obuoliai, ankštiniai augalai, avižų sėlenos;

brokoliai, Briuselio kopūstai ir kopūstai;

artišokai, burokėliai, morkos, kiaulpienių lapai ir daugybė žalumynų bei prieskonių, ypač ciberžolė, cinamonas ir saldymedis;

tokie žalėsiai kaip kviečių ir miežių želmenų sultys ar maistingieji dumbliai – chlorelė ir spirulina.