Apie geležies svarbą mūsų organizmui, skirtingą jos įsisavinamą ir kodėl žaliavalgiai bei veganai turėtų susirūpinti dėl su maistu gaunamos geležies – interviu su prof. dr. R. Stuku, Vilniaus universiteto Medicinos fakulteto Visuomenės sveikatos katedros vedėju.

Kuo geležis yra svarbi mūsų organizmui?

– Niekas nediskutuoja, nes seniai moksliškai įrodyta, jog geležis svarbi mūsų kraujo gamybai. Ji dalyvauja raudonųjų kraujo kūnelių eritrocitų gamyboje. Yra sudedamoji deguonį pernešančio hemoglobino dalis.

Tačiau kaip ir bet koks kitas elementas, geležis dalyvauja ir kitose organizmo funkcijose. Įeina į daugelio fermentų sudėtį, svarbi neurologiniams procesams. Geležis kaupiasi kaulų čiulpuose, blužnyje, kepenyse.

Kokie požymiai signalizuoja, jog mūsų organizme geležies trūkumas?

– Kadangi hemoglobinas perneša deguonį į smegenis, gali išsivystyti mažakraujystė. Žmogus gali jausti bendrą silpnumą, dusulį, galvos svaigimą, sumažėja darbingumas, sunku susikaupti. Neretai tampa sunku dirbti įprastą protinį darbą, nes jaučiamas nuolatinis nuovargis.

Iš kur gaunama daugiausia geležies?

– Geležis, galima sakyti, yra dviejų rūšių – heminė ir neheminė. Heminė geležis gaunama iš gyvulinės kilmės produktų, t. y. iš mėsos, žuvies, kiaušinių. Neheminė geležis gaunama iš augalinės kilmės produktų. Kartais augaluose, jei pasižiūrėtume į cheminę sudėtį, galime pamatyti – juose gausu geležies. Tačiau neheminė geležis, kuri yra augaluose, įsisavinama visai kitokiu būdu, nei heminė geležis, kuri yra gyvulinės kilmės produktuose. Dėl šios priežasties ji įsisavinama blogiau.

Skaičiuojama, jog tris ar net daugiau kartų prasčiau, nei geležis gaunama iš gyvulinės kilmės produktų. Tai reiškia, jog jei žmogus valgo augalinį maistą, jis geležies gauna, tačiau labai mažą kiekį. Nepaisant to, jog augaluose geležies gausu – ji visai kito valentingumo.

Todėl pavyzdžiui vegetarai, kurie valgo žuvį ir kiaušinius, gauna reikiamą geležies kiekį ir neturi jokių problemų. O štai veganams arba žaliavalgiams atsiranda rizika.

Ar tai reiškia, jog net jei valgai daug augalinės kilmės produktų, kuriuose yra geležies, galimas geležies trūkumas organizme?

– Organizme yra tam tikros geležies atsargos. Jei mes negauname pakankamai geležies su maistu, tuomet organizmas naudoja sukauptą atsargose feritiną. Būtent jis ir yra organizmo geležies atsargos. Ir jei būtų daromas geležies kiekio kraujyje tyrimas, tai net ir negaudamas su maistu geležies, rezultatas galėtų parodyti, jog viskas gerai – geležies kiekies kraujyje pakankamas. Tačiau taip yra todėl, jog tiek, kiek organizmui reikia, jis pasiima iš atsargų (feritino).

Šios geležies atsargos visiškai neišsenka, jos yra nors ir po nedaug, tačiau papildomos. Todėl jei žmogus su maistu geležies gauna labai mažai, tai organizmas ir toliau funkcionuoja, kol nenutinka kokia nors nelaimė, pavyzdžiui avarija ar neplaninė operacija, kurios metu netenkama daug kraujo, tuomet organizmas gali žūti. Perpilti didelio kiekio kraujo negalima, o dėl geležies atsargų stygiau organizme iškyla rizika.

Jei žmogus nepatenka į tokias situacijas, kuriose galėtų netekti daug kraujo, jis gali ramiai nugyventi visą gyvenimą.

Ar geležies papildų vartojimas atstoja geležį, kurį gautume su maistu?

– Jei žmogus yra žaliavalgis ar veganas ir negauna geležies su gyvuliniu maistu, jam yra rekomenduojama vartoti geležies preparatus, kurie papildo atsargas. Nors kaip sakoma, maisto papildas nėra maisto pakaitalas, bet kalbant apie tokią situaciją, geležies atsargas papildyti svarbu. Taigi, jei žaliavalgiai, vegetarai ar kiti, su maistu suvartojantys nepakankamai geležies, vartos papildus – viskas bus gerai.

Kokių medžiagų turėtume vengti, kai vartojame geležies turinčius produktus ar papildus?

– Yra produktų, kurie slopina geležies pasisavinimą. Pavyzdžiui kava ir arbatžolių arbata. Jei žmogus geria daug tokios arbatos, geležies įsisavinimas gali būti slopinamas. Taip pat tokie produktai kaip špinatai, rūgštynės, soja. O yra produktai, kurie įsisavinimą pagerina, pavyzdžiui vitaminas C, kurių gausu citrusiniuose vaisiuose. Aišku, tai daugiau teorija, nes praktiškai žmonės valgo įvairų maistą, todėl taip pasakyti, jog dėl šių produktų geležis neįsisavins – netiesa. Tačiau jei vartojate geležies papildus, dvi valandas prieš vartojimą ir dvi valandas po, reikėtų tų produktų, kurie slopina įsisavinimą, vengti.