Akių mankštą kviečiame žiūrėti vaizdo įraše

Perštėjimas, niežėjimas, ašarojimas – dėl tos pačios priežasties

Antakalnio poliklinikos akių priežiūros specialistė Vaida Kačergienė papasakojo, jog mankšta itin prasminga ir naudinga tiems, kurie kasdien dirba biuruose – prie kompiuterių ekranų ir į juos ilgą laiką žiūri vienodu nekintančiu atstumu, nes tokiu atveju akių raumenys yra nuolat įtempti.

Taip pat neretai akių nuovargį jaučia juvelyrai, laikrodininkai, mezgėjai, manikiūro meistrės, kosmetologės – žmonės, kurie dirba su smulkiomis detalėmis ir savo žvilgsnį koncentruoja į labai artimą objektą.

„Tokius darbus dirbantiems žmonėms, labai svarbu atsitraukti nuo kompiuterio ir padaryti 5 minučių mankštą bent kas valandą“, – sakė V. Kačergienė.

Pasak pašnekovės, pavargus akims žmogus dažniausiai skundžiasi akių skausmu, perštėjimu, net savotišku kaitimu, niežėjimu, padidėja ašarojimas arba atvirkščiai – jaučiamas sausumas, akyje tarsi įstrigęs svetimkūnis. Negana to, gali sutrikti regėjimas, žmogus gali jausti mirgėjimą akyse, dvejinimąsi. Visi šie pojūčiai rodo, kad darbo metu būtina padaryti pertrauką.

Išsausėjusios akys
Foto: Shutterstock

„Kuo objektas arčiau mūsų akių, tuo labiau jis vargina. Todėl žiūrėti į televizorių mažiau kenksminga nei žiūrėti į kompiuterio ekraną, kuris yra 50 cm nuo mūsų akių. Taip pat reikia nepamiršti, kad ir mėlyna šviesa, sklindanti nuo kompiuterio, telefono ar televizoriaus ekrano, irgi kenkia akims, dienos rėžimui, miegui. Kad tai kenktų mažiau, reikėtų įsigyti akinius su mėlynos šviesos filtru“, – kalbėjo akių priežiūros specialistė.

Ar didelis kompiuterio ekranas akis vargina mažiau nei nedidelis?

„Viskas priklauso nuo keleto veiksnių. Jei mažame ekrane bus naudojamos mažos raidės ar simboliai, akis, be abejonės, bus labiau įsitempusi. Ir atvirkščiai – jei šriftas bus pakankamai didelis, akis pavargs mažiau. Ekrano dydis nelemia tiek daug, kiek jo atstumas nuo akių ir objektų dydis, į kuriuos žiūrime“, – pasakojo V. Kačergienė.

Įprastai ekraną darbo vietoje turėtume laikyti per ištiestą ranką, maždaug 50-70 cm nuo akių. Kuo didesnis ekranas – tuo didesnis atstumas turi būti nuo mūsų. Akies viršutinis kraštas turėtų būti tokiame pat aukštyje, kaip ekrano viršus. Tokiu atveju akis bus šiek tiek užmerkta. Maksimaliai atverta akis greičiau sausėja, todėl greičiau jaučiamas diskomfortas.

Išsausėjusios akys
Foto: Shutterstock

Rizikuojame akių ligomis

Akių priežiūros specialistė sako, jog ilgai dirbant įtempus akis, visi jų raumenys būna taip pat smarkiai įsitempę. Dėl šios priežasties juos reikia atpalaiduoti – būtent tai ir padeda padaryti mankšta.

„Kai koks nors objektas, į kurį nukreiptas mūsų žvilgsnis, yra laikomas visai nedideliu atstumu nuo akių, itin įsitempia tiesieji raumenys, taip pat ir krumplyno raumenys. Jie daro įtaką akies vidinio lęšiuko išgaubimui, dėl kurio gebame gerai matyti. Daug dirbant šiam lęšiukui pakenkiama, todėl pakėlus akis nuo kompiuterio ekrano ir pažvelgus į tolį, neretai vaizdas būna susiliejęs. Kai kurie žmonės tokiais atvejais skundžiasi, kad po darbo negali vairuoti automobilio – taip nutinka būtent tada, kai yra pertempti krumplyno raumenys. Šias dvi raumenų grupes atpalaiduoti galime pasinaudojant paprastais akių mankštos pratimais“, – sako V. Kačergienė.

Be to, priduria specialistė, labai svarbu dirbant nepamiršti mirksėti – tai padidina akies drėgnumą. Akiai išsausėjus, ji pradeda perštėti, džiūti, padidėja infekcijų rizika, jaučiamas diskomfortas.

Jei akis itin pavargusi, išvardinti simptomai jaučiami jau ilgą laiką ir mirksėjimas nepadeda, vargina perštėjimas, darbo vieta yra sausa, pučia kondicionieriai ar šildytuvai, verta nueiti į vaistinę ir įsigyti dirbtinių ašarų, pataria V. Kačergienė.

Vaida Kačergienė
Foto: DELFI / Robertas Narmontas

„Nedarant akių mankštos mes greitai pavargsime, raumenys bus pertempti, refrakcijos ydos ims greičiau progresuoti. Pavyzdžiui, jei žmogus skundžiasi trumparegyste, nuolat jaučiant akių nuovargį, tikėtina, kad ši liga progresuos“, – įspėja pašnekovė.

Net turint normalią regą, tačiau nuolat varginant akis ir nesiimant jokių veiksmų, galima tapti toliaregiu arba trumparegiu. Jei žmogui jau virš 40, pasak specialistės, galima paspartinti su vyresniu amžiumi dažnai pasireiškiančios toliaregystės atsiradimą, todėl gali anksčiau prireikti skaitymo akinių.

Dėl šių priežasčių mankštos pratimai yra puiki priemonė padedanti atsipalaiduoti akims, taip pat išsaugoti akių sveikatą.

„Žinoma, reikia nepamiršti ir sveikos mitybos, taisyklingo darbo, gero poilsio, fizinio aktyvumo. Vis dėlto kartais girdime pacientus sakant, kad mankštinant akis galima išgydyti trumparegystę. Reikia suprasti, kad pratimai negydo jokių refrakcinių ydų, todėl, jei specialistai paskyrė jums akinius, juos ir reikia nešioti“, – priminė V. Kačergienė.