Kiek sunkiau fiziškai aktyviems žmonėms, turintiems reguliarias sporto treniruotes ir šioje srityje siekiantiems konkrečių rezultatų. Atrodo, bent trumpam sustosi, ir prarasi prakaitu įgytą fizinę formą.

Tačiau ar tikslinga sportuoti peršalus, net jei neguli lovoje?

Iš sporto medicinos gydytojos perspektyvos: gydytis, o ne sportuoti

Sporto klinikos „Kuršiai“ gydytoja dr. Alma Kajėnienė šiuo klausimu yra gana griežtos nuomonės: peršalus reikia gydytis, o ne sportuoti.

Visų pirma, peršalimas yra ūmus infekcinis susirgimas, todėl sportininką būtina izoliuoti. Jis neturėtų lankytis sporto klubuose, salėse ir kitose viešose vietose ir platinti infekcijos. Antra, kaip teigia ilgametę patirtį sukaupusi sporto medicinos gydytoja, moksliškai įrodyta, jog peršalus sumažėja raumenų jėga ir ištvermė, maksimalus deguonies suvartojimas, pablogėja judesių koordinacija, keičiasi fermentų aktyvumas ir metabolizmas, sutrinka termoreguliacija, netenkama daug skysčių ir mineralų. Sportiniai rezultatai būna blogesni dar 2–4 dienas praėjus simptomams. Praktika rodo, kad ištvermės sporto atstovai net 2-3 kartus dažniau nebaigia distancijos. Trečia, padidėja komplikacijų ir staigios mirties rizika.

Gydytoja atkreipia dėmesį į vieną pavojingiausių peršalimo ligų komplikacijų – miokarditą, širdies raumens uždegimą. Anksti šią ligą diagnozuoti gana sudėtinga, mat simptomai gali būti švelnūs arba visai jų nebūti, tačiau pasekmės gali būti labai liūdnos. Be to, miokarditas yra viena iš jaunų žmonių staigios mirties priežasčių sporto metu.

Širdis
Foto: Shutterstock

Į treniruotes – palengva

Kada geriausia grįžti į įprastą treniruočių ritmą? Sporto medicinos gydytoja dr. A. Kajėnienė rekomenduoja pradėti lengvas treniruotes tik praėjus keletui dienų po visų ligos simptomų išnykimo.

Poilsio terminas priklauso nuo buvusios ligos sunkumo. Jeigu treniruojantis pakilo temperatūra, vėl atsirado peršalimo simptomų, užsitęsė kosulys ar fizinio krūvio metu kyla kvėpavimo problemų, būtina nedelsiant nutraukti treniruotes ir pasikonsultuoti su gydytoju. Pabrėžiama, jog po tokios pertraukos labai svarbu stebėti fizinio krūvio toleranciją ir aktyvumą didinti iš lėto, palaipsniui. Jeigu žmogus jaučia, kad nepakankamai atsigavo po ligos, verčiau paimti dar vieną papildomą poilsio dieną.

Iš trenerio perspektyvos: organizmo reikia klausytis

Sporto klube „Impuls“ pilateso ir funkcines treniruotes vedanti trenerė Inga Mačiulytė visgi pastebi: pastaruoju metu žmonės darosi sąmoningesni ir sergantys klubuose pasirodo rečiau. Tiesa, anksčiau būdavo visko. Tokiam peršalusiam stropuoliui trenerė visada pataria palikti salę.

„Tai ne tas laikas, kada reikia sportuoti. Jeigu organizmas liepia pailsėti, reikia jo ir klausyti. Pasaulis nuo to nesugrius“, – patikina. Ir netrukus priduria: svarbu žiūrėti ne tik savęs, bet ir žmonių, kurie yra bendroje erdvėje. Jų atžvilgiu neteisinga skleisti virusą ir platinti ligą.

Foto: Shutterstock

Organizmo stiprinimas – be pertraukų

Norint apsisaugoti nuo peršalimų, trenerė pataria stiprinti organizmą reguliariai. Tai reiškia – nuolat.

„Pastebėjau, kad žmonės stiprina organizmą tam tikrais periodais. Tai nesvetima ir mano aplinkoje. Būna, tam kartui paskanauji spanguolių iš turgaus, pageri vitaminų, o kitą kartą jau pamiršti. Manau, kad svarbu nuolat save prižiūrėti, nevengti omega-3, natūralaus vitamino C. Ir, žinoma, reguliariai sportuoti. Stengtis nedaryti ilgų pertraukų, daugiau pabūti gamtoje, gryname ore.“

Beje, būtent gamtos ramybė ir tyla nuolat su žmonėmis dirbančiai trenerei yra geriausias energijos šaltinis ir tuo pačiu poilsis.

„Mūsų protai nuolat verda, todėl naudinga rasti būdų jam nurimti, kad neperdegtume,“ – priduria I. Mačiulytė.