Pirmoji jo mados NFT kolekcija Lietuvoje, mados namų transformacija į virtualų pasaulį ir mados ateitis apskritai – tai tik keletas temų, kurios sukasi garsaus lietuvių dizainerio Roberto Kalinkino galvoje. Dabar jo mados namai ruošiasi dideliems pokyčiams, o apie juos ir vis dažniau girdimą metaversą pasakoja pats dizaineris.

Kas yra „The Rebels” ir kokia šios kolekcijos vizija?

„The Rebels” yra 10101 NFT kolekcija, įamžinsianti mano kovą už kūrybos, žodžio laisvę ir padėsianti pagrindą „House of Kalinkin” mados namų transformacijai iš fizinio į skaitmeninį mados prekės ženklą. „The Rebels” kolekcijos pagrindas yra legendinė Robert Kalinkin „jėzaus marijos” reklama, kurią mums teko ginti Europos Žmogaus Teisių Teisme. Šią bylą prieš Lietuvą mes laimėjome 2018 metais ir nuo to laiko galvojome, koks būtų geriausias būdas įprasminti šią kovą už laisvę. Atsakymas atsirado savaime – decentralizuota „blockchain” technologija įgalino kūrėjus kurti unikalius meno kūrinius, kurių nuosavybės teisė yra lengvai patikrinama ir praktiškai nesuklastojama.

Pačią NFT kolekciją originalios reklamos pagrindu piešė būtent tos reklamos autorė ir kūrybos vadovė Ernesta Valantiejūtė bei jos sesuo Adriana. Tad visą šį pasiruošimo laiką mane lydėjo „dejavu” jausmas – tarsi ratas išties jau būtų apsisukęs.

„House of Kalinkin” NFT

Kas yra NFT?

NFT (Non-fungible Token) – unikalus skaitmeninio turinio vienetas, sukurtas „blockchain” technologijos pagrindu. Panašu į kriptovaliutą, tačiau pastaroji yra pakeičiama identišku vienetu. Pavyzdžiui, 1 euras = 1 euras, nesvarbu, kad pakeisi monetą, o NFT yra unikalus ir nepakeičiamas, nes antras toks neegzistuoja - kaip, tarkime, du to paties autoriaus kūriniai.

NFT turi įprogramuotą unikalumą ir nuosavybės faktą liudijantį sertifikatą, kuris egzistuoja decentralizuotoje erdvėje, taigi, praktiškai negali būti suklastotas, ir būtent dėl šios priežasties 2021-aisiais NFT taip išpopuliarėjo. Žmonės visame pasaulyje pradėjo masiškai pirkti ir kolekcionuoti skaitmeninį meną NFT pavidalu. 2021-ųjų kovo 11 dieną menininko Beeple NFT kūrinys „5000 days” Christies aukcione buvo parduotas už 69 milijonus dolerių ir pavertė Beeple vienu iš TOP 3 vertingiausių gyvų menininkų pernakt.

NFT kolekcijas šiais metais išleido ir žymiausi pasaulio mados namai, ir prekės ženklai: „Dolce&Gabbana”, „Nike”, „Adidas”, „Givenchy”, „Coach”, „Burberry” ir kt. Tai tik pradžia – 2022-aisiais pamatysime tikrąją skaitmeninės mados aušrą.

Kaip bus galima įsigyti tavo NFT kolekciją?

Sausio 12 dieną specialiame puslapyje therebels.io pradėsime 10101 vienetų unikalių NFT pardavimą – juos įsigyti galės visi norintys. Kiekvienas šis NFT bus savininko VIP bilietas į mūsų kuriamus virtualios mados namus – riboto leidimo kolekcijas, virtualius mados šou, išskirtines fizines kolekcijas, „pop-up” galerijas visame pasaulyje ir t.t.

Pats NFT pirkimo procesas iš tiesų yra labai paprastas. Viskas, ko reikia, – tai susikurti „Metamask.io” piniginę ir joje turėti Eterio (ETH) valiutos. Vieno „The Rebels” NFT kaina – 0.0701 eterio, šiandienos verte - apie 225 Eur. Augant visos kolekcijos vertei, šio NFT vertė lengvai gali pakilti net keletą kartų, o kiekvieną NFT taip pat galima parduoti antrinėje rinkoje – šiuo metu pagrindinis žaidėjas yra „Opensea.io”. Tad jei kolekcijai sekasi gerai, dideli šansas yra NFT parduoti pelningai.

Ką savininkui duoda „The Rebels” NFT turėjimas?

Kiekvienam savininkui jis atvers duris į mūsų kuriamą skaitmeninės mados pasaulį. NFT turėtojas galės ne tik naudotis mūsų kūriniais, bet taip pat ir prisidėti kuriant kolekcijas – balsuoti, kas pateks į galutines kolekcijų versijas, siūlyti savo dizainus ir gauti premijas už sėkmingus modelius. Tai taps atskiru pasauliu su savo ekonomika, verte ir pasiūla.

Planuojame bent keletą virtualių mados šou per metus, įvairias kolaboracijas su pasauliniais prekių ženklais, riboto leidimo kolekcijas – „The Rebels” NFT bus bilietas į visa tai. Savotiška nuosavybės teisė į dalį mūsų kuriamo skaitmeninio mados pasaulio.

„House of Kalinkin” NFT

Ar jau žinai, kaip atrodys tavo mados namų transformacija iš fizinio į virtualų pasaulį?

Per 10 metų „Robert Kalinkin” mados namai išgyveno ne vieną pokytį, tačiau šis žingsnis yra bene didžiausias, kokį esu padaręs. Tai sudėtingų procesų virtinė, truksianti ne vienerius metus. Galutinis tikslas yra tapti globaliu virtualios mados prekės ženklu, atpažįstamu tiek fiziniame, tiek virtualiame pasaulyje. Įsivaizduokite – mada jūsų mėgstamiausių žaidimų personažams, dizainas jūsų asmenybės avatarams virtualiuose pasauliuose – darbo susitikimams, vakarėliams, visuotinai atpažįstami skaitmeninės prabangos elementai, atskira ekonomika virtualaus pasaulio butikuose ir t.t.Virtualūs mados šou man atvers galimybes kurti unikalius fantastinius pasaulius, kuriuos galės patirti kiekvienas.

Turi viziją, kaip atrodys „Robert Kalinkin” mados namai po 5 metų?

Manau, būsime antroje transformacijos fazėje ir būsime hibridas, veikiantis tarp dviejų pasaulių – fizinio ir virtualaus. Neabejoju, kad ir toliau egzistuos mūsų fizinės kolekcijos, tačiau komandą pildys programuotojai, 3D skulptoriai, animatoriai, skaitmeninio meno kūrėjai. Stengsimės kurti stulbinančią patirtį virtualioje realybėje, nes, neslėpkime, man patinka „mega wow” efektas ir ši sritis atriša man rankas taip, kaip iki šiol net nedrįsau svajoti.

Kokia yra „Metaverse” pasaulio ateitis?

Neišvengiama ir paveiksianti mūsų visų gyvenimus. Šiuo metu žmonės arba nežino apie „Metaverse” egzistavimą, arba mano, kad tai fikcija, nes nesupranta šio reiškinio. Tačiau primenu, kad vos prieš 10 metų didžioji pasaulio dalis nežinojo, kas yra „Facebook“ arba „Instagram”, nebuvo „SpaceX” ir kitų tuo metu futuristinėmis laikytų kompanijų, kurių dėka visų gyvenimai pasikeitė kardinaliai. Nuo darbo iki pramogų ir pagrindinių naujienų šaltinių – visa tai telpa jūsų IG (o dabar jau ir „Tiktok”) juostoje. Tad „Metaverse” jau iš dalies čia – tik labai ankstyvoje stadijoje.

Kokias tendencijas matai skaitmeninėje madoje?

Kadangi skaitmeninė mada neprivalo paklusti jokiems žemėje galiojantiems fizikos dėsniams, ji gali būti absoliučiai bet kokia. Čia nėra ribos tarp realybės ir fantazijos. Tarkime lengvųjų vakarinių gaminių kirpimai ir audinių pasirinkimai 3D simuliacijose yra itin plevėsuojantys ir tarsi sklando nesvarumo būsenoje. Dizainerių ir kūrėjų galvose gimsta vis daugiau išradingų tekstilių: žėrinčių, mirguliuojančių ar keičiančių spalvas. Rūbai eksponuojami ant skaidrių modelių, patys atgyja, suteikia drabužiui dar neregėtas dimensijas.

Tai, ką matome dabar, yra labai ankstyva stadija ir daugiausiai – bandymas atkartoti tai, ką jau turime realiame pasaulyje. Tačiau ateityje pradėsime matyti gaminius iš neegzistuojančių audinių, kaip, pavyzdžiui, savo pirmojoje NFT kolekcijoje padarė „Dolce&Gabbana“, jų modeliai buvo puošti brangakmeniais, kurių net nėra mūsų saulės sistemoje.

Man kaip kūrėjui tai yra pandoros skrynia – staiga neprivalai paisyti taisyklių, audinių pločių, gravitacijos dėsnio. Kolekcijas gali pristatyti bet kurioje galaktikos vietoje ar kitoje dimensijoje.

„Robert Kalinkin” nuo pat pradžios skyrė daug dėmesio ir resursų siekdami palikti kuo mažesnį atspaudą šioje žemėje pasaulinės taršos klausimu. Mada yra viena iš daugiausiai žalos darančių industrijų dėl tekstilės pramonėje naudojamų chemikalų, dėl greitosios mados, žaliavų šaltinių, žmonių išnaudojimo ir kitų procesų.

Mes visada stengiamės išnaudoti viską, ką patys sukuriame, nuo visų audinių atraižų iki pakuočių perdirbimo ir siekiame kuo tvaresnio veiklos modelio. Pasukus į skaitmeninę madą taršos efektas tikrai sumenks, nes vieninteliai reikalingi resursai čia yra žmogaus talentas ir elektra. O, tikiu, kad per keliasdešimt metų elektra bus 100 proc. atsinaujinantis išteklis.

Kokius modelius planuoji savo pirmajai skaitmeninei kolekcijai?

Pradedu nuo gatvės mados kolekcijos, kuri bus kuriama kartu su selektyviais fiziniais vienetais – žmonės turės galimybę užsisakyti arba virtualų, arba fizinį daiktą. Taip sieksime supažindinti savo klientus su virtualios mados potencialu. Vėliau suksime link unikalių „Digital Couture” gaminių. Pirmąja kolekcija sieksime parodyti, ką sugebame ir kokią patirtį aš ir komanda sukaupėme per tiek metų darbo gamindami tiek dėvimus (ready-to-wear), tiek scenai ar raudonajam kilimui sukurtus išskirtinius modelius.

Kada pasirodys ši kolekcija?

Tikiuosi, kad iki šių metų pabaigos. Tai nėra tik gražūs paveiksliukai – darbo kuriant tokias kolekcijas yra beprotiškai daug, procesai vis dar sudėtingi, o technologijos keičiasi supergreitai. Vieno skaitmeninio „couture” gaminio kūrimas gali trukti tiek pat, kiek fizinio – nuo kelių savaičių iki mėnesių.

Kas laukia įprastos mados industrijos – ar ji kažkada taps nebeaktuali?

Tiesą pasakius, net negalvoju apie tai – šiuo metu koncentruojuosi tik į ateitį. Žmonės visada turės poreikį apsirengti, na, bent jau kol fizinis kūnas egzistuoja. Tačiau gali būti, kad vertės, prabangos, kolekcinių dalykų suvokimas pasikeis iš esmės. „Hermes” rankinė nebebus priklausymo 1% visuomenės sluoksniui įrodymas – galimai įrodymu taps virtualūs sportbačiai arba vienetinė holograma. Arba kažkas, ko dar apskritai neįsivaizduojame.