Atšaukus vakarėlius, vestuves, meno renginius, išnyko ir proginių drabužių bei prašmatnaus įvaizdžio poreikis. Nors eleganciją propagavę dizaineriai jau kurį laiką įžymybes puošė sportiniais kostiumais ir šlepetėmis, pandemija taip papuošė daugumą. Jau nestebina nuomonė, kad sportiniai kostiumai gali tapti „legaliais“ ne tik dirbant iš namų, kaip kadaise darbui biure „legalizavosi“ džinsai. Dėl to formaliam darbui orientuoti produktai – kaip ir didžiuliai atviri biurai – tikėtinai bus ne tokie aktualūs.

Tačiau teiginiai, jog pandemijos metu mada ir mados verslas „sustojo“ – siauroko požiūrio išdava. Taip, taupė ir mados industrijos atstovai, ir vartotojai. Tačiau suklestėjo virtualūs ar pusiau virtualūs madų pristatymai, nuotolinės fotosesijos, o daugybė lėtai slinkusių skaitmeninių projektų šaute iššovė į rinką.

Technologijų pažanga ir jos iššūkiai tik spartės

Būsimus pirkinius jau galima pasimatuoti virtualiai. Būtent taip naujus akinius man neseniai „primatavo“ kolega advokatas, radęs apps`ą internete. Tik nemažai verslų, skubėdami pas klientus naujais būdais ir naujomis priemonėmis, nesuspėjo lygiai taip pat greitai išspręsti teisinių iššūkių. Čia galioja principas geriau vėliau negu niekada – reikalavimai asmens duomenų apsaugai, kreipiantis į vartotojus naujienlaiškiais, būtinybė gerbti intelektinę nuosavybę nuotolinės fotosesijos atveju ar pareiga fiksuoti sutartinius įsipareigojimus – niekur nedingo. Kaip tik reikalauja dar atidesnio dėmesio.

Klientai tikėtinai ir toliau pageidaus dar daugiau patogumo – intuityvesnės apsipirkimo patirties, greitesnio pristatymo, betarpiškesnio patarimo – todėl e-komercijos tobulėjimas nesustos ir įgaus dar nematytas formas. Dėl to kūrybiniai, verslo ir teisiniai iššūkiai taps tik dar įdomesni. O pokyčių tempas – nesulėtės.



Jovita Gabnienė, asmeninio archyvo nuotr.

Mada taps požiūriu į aplinką, o verslas – vertybių atspindžiu

Vartotojams pristabdžius įprastą rutiną įvyko ne tik spintų, bet ir požiūrio į mados vartojimą revizija. Nors iki „zero waste“ mums dar toli, vartotojai ne tik rekordiškai dažnai lankė tekstilės rūšiavimo konteinerius, bet ir susimąstė dėl savo pirkimo įpročių ekologijos prasme.

Klientai vis dažniau dėmesį atkreipia ne vien į prekę, o į jos gamintoją – kokį gyvenimo būdą jis propaguoja, kaip save pateikia socialinėje erdvėje, kaip jis pateikia savo produktą visuomenei. Ar daro tai, ką skelbia? Dėl to sėkmingam verslui jau neužtenka turėti gerą idėją. Reikia ją išgyventi ir paversti savo gyvenimo būdu. Kitaip tariant, verslams ateina laikas pergalvoti ne tik produktus, bet ir visą verslo strategiją, savo socialinį vaidmenį visuomenėje.

Tvarumas pagaliau demistifikuojamas. Miglotos tvarumo iniciatyvos tampa realesnėmis. Daugėja švietėjiškų projektų ir verslo pokyčių, kuriais mados industrija stengiasi prisitaikyti prie aiškaus poreikio gyventi tvariau. Tačiau tvarumo specialistais vis dar tituluojami ir marketingo tikslais veikiančios žvaigždės, ir techninis personalas, dirbantis su valymo įrengimais. Reikės ir tų, ir tų prisidėjimo, tačiau turėtų daugėti skaidrumo ir aiškumo sąvokose, tam kad būtų išvengta klaidinančios reklamos bei netikrų žinučių.

Gatvės mada, stilius

Tikroji prabanga – dėmesys

Mados industrijoje ypatingą vietą visuomet užėmė prabangos prekės, simbolizuojančios išskirtinumą ir kokybę. Būtent prabangos industrija pandemijos metu rinkosi neskubėti su pokyčiais. Išlaukti. Parduodant prabangią juvelyriką – neretai kuriami ir prisiminimai. Nors nuotaka renkasi žiedą, jo primatavimui gali atsinešti ir 3 vestuvines sukneles.

Būtent šio prabangos elemento – dėmesio, patirties ir kuriamų prisiminimų – svarbu nenuvertinti. Dėmesys perkant nekenkia ekologijai, nesikerta su etiško darbo principais ir nėra negatyvaus vartotojiškumo pavyzdys. Patirtis – bendravimo kultūra, graži aplinka ir devynis kartus pamatuotas sprendimas – nekuria pertekliaus. O prisiminimai neužima vietos spintoje. Dėl to būtent dėmesys ir patirtis tikėtinai bus ypatingai svarbūs po-pandeminiame pasaulyje.

Kai pasipuošim – kur eisim?

Prognozuojant mados ir kitų pramogų industrijų ateitį verta turėti mintyje žmonių, kaip socialių būtybių, prigimtį. Todėl klausimas – kai pagaliau pasipuošim, tai kur eisim? – tiesiog tvyro ore.

Nors mados renginiai – tiek dėl sveikatos apsaugos, finansinių ir ekologinių sumetimų keliasi į virtualią erdvę, svarbu nenuvertinti socialinio kontakto poreikio. Pasikeitus rutinai pamatėme, kad daugybė įprastų veiksmų ir reiškinių buvo nebūtini. Tačiau ilgesį sukėlė noras pramogauti, socializuotis ir save išreikšti išoriškai.

Įvertinus žmonių norą gyvai bendrauti – teigti, kad gyvai vykstančios mados savaitės ar kiti renginiai nutrūks – kol kas neverta. Nuotoliniai madų šou, tikėtinai taps paraleliai vykstančiais reiškiniais, greta retesnių bet ypatingesnių gyvų renginių. O tobulėjanti e-prekyba bus derinama su labiau sofistikuotu gyvu aptarnavimu.

„Louis Vuitton“ mados namų kolekcijos pristatymas vyko šių metų kovo 3 d., vieną paskutinių dienų iki pandemijos. Šių mados namų kūrybos direktorius Nicolas Ghesquiere savo interviu po pusės metų 2020 m. rugsėjo 7 d. patvirtino, kad gyvas šou yra didžiulė mados gyvenimo ir profesinės motyvacijos dalis. Tačiau su prognozėmis turime būti atsargūs. Istorinės pamokos byloje, kad asmeninis ryšys gali būti ir pervertintas.

Madai giminingoje filmų industrijoje lyderiavęs video nuomos milžinas „Blockbuster 2000“ atsisakė įsigyti „Netflix“ argumentuodamas, kad jų sėkmės priežastis yra asmeninis ryšys ir tikimybė, kad „besimatuodamas“ filmą žmogus netikėtai susitiks kaimyną ar seniai matytą draugą ir dėl to nuomos punktai išliks. „Blockbuster“ nebėra. Dabar industrijos milžinas „Netflix“.

Netflix

Ši patirtis, kartu su pandemijos pamokomis rodo, kad nulemti, ar tam tikrą patirtį vartotojai laikys būtina, ar ne gali technologinės naujovės, apie kurias dar nežinome. Dėl to verta atidžiai stebėti, kokias naujoves diegia jūsų konkurentai ir kaip, tai gali įtakoti nepajudinamu atrodžiusį verslo modelį.

Tačiau mados sferoje dirbantys žmonės – nepaprastai kūrybiški. Todėl neabejoju, kad mados industrija, kiti pramogų verslai, pasiūlys ne tiek naujus siluetus ar spalvas – o naujas erdves, progas ir reiškinius, kuriuose bus galima įgyvendinti socializacijos, saviraiškos ir kūrybos poreikius.

Pramogų ir mados verslas klestės – tikėkimės atsakingesnis, galimai lokalesnis, su mažiau pertekliaus, daugiau dėmesio ekologijai, bendravimui bei prasmės. Dėka šios nelemtos situacijos.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (3)