Istoriškai mados tendencijos buvo sugalvotos tam, kad žmogus galėtų pademonstruoti – turiu atliekamų pinigų ir daug laiko. Senovėje madas diktuodavo karaliai ir karalienės, o karališkasis dvaras atitiko šiuolaikinį instagramą.

Ar tai buvo karalienė Elžbieta I su pūstomis rankovėmis, ar Marijos Antuanetės stilius, sukėlęs revoliuciją, ar karalius Liudvikas XIV, prabangios mados karalius, ar indų princesė Rani Sita Devi, įkvėpusi italų dizainerę Elsa Schiaparelli ir tapusi ketvirto dešimtmečio Paryžiaus mados ikona, mados tendenciją padiktuodavo kilmingas asmuo, paskui perimdavo elitas ir t.t.

Ar mados tendencijas diktuoja mados namai?

Trumpas atsakymas: anksčiau diktuodavo.

Įkvėpti siūlų, audinių, mados namai mados sostinėse kadaise diktuodavo, kada prasidėdavo ir baigdavosi mados tendencija, diktuodavo, ką turėtų vilkėti pasaulis. Kai atsirado internetas, informacija tapo demokratiška, taip jau nebėra.

Kas formuoja mados tendencijas?

Mados prognozuotojams dabar daro įtaką socialinė žiniasklaida, vadinamieji influenceriai su 140 mln. sekėjų, apskritai viskas – pradedant muzika, kinu, baigiant politika, subkultūromis ir gatvės stiliumi.

Pvz., 2015 m. mados tendencijas prognozuojančios kompanijos „World’s Global Style Network“ redaktorė Jaclyn Jones nuspėjo, kad stiprėjant JAV ir Kubos santykiams, išpopuliarės ryškios spalvos ir palmių motyvai.

Arba išpopuliarėję sportiniai drabužiai – tendencija net į darbą eiti su sportinėmis kelnėmis.

Prognozuojama, kad 2020 m. apie 40 proc. amerikiečių dirbs iš namų, būtent todėl didėja tikimybė, kad sportiniai drabužiai populiarės – žmonės nori patogumo, bet tuo pačiu nori išbėgti nusipirkti kavos ir nebūti palaikyti apsileidėliais.

Spalva tampa madinga panašiu principu. Kaip pranešė CNBC, institutas „Pantone“ dirba, kad kelerius metus į priekį nuspėtų tendencijas visuomenėje, kurios turės įtakos tam, kaip žmonės vertins spalvą. Pvz., ruda. Prieš 15 metų ruda galbūt siejosi su žeme, purvu, o dabar dėl kavos kultūros ir šokolado ruda yra prabangos spalva.

Štai kaip mados tendencijos atkeliauja į jūsų spintas:

-Mados tendencijų prognozuotojai, pasitelkę įvairią informaciją, spėja mados tendencijas 10 metų į priekį.

-Mados prognozuotojų prognozės ir dizainerių duomenys suderinam, tada mados namai pasiuva 30 – 120 daiktų kolekciją.

-Įvairiose parduotuvėse naujus drabužius demonstruoja manekenai, siūlomi naujų kolekcijų katalogai.

-Kolekcijos pristatomos mados šou pusmečiu anksčiau, du kartus per metus – pavasario ir vasaros bei rudens ir žiemos.

-Priklausomai nuo to, kas madinga, parduotuvės sprendžia ką ir kokiais kiekiais pirkti. Jei skundžiatės, kad populiarių prekės ženklų parduotuvėse drabužiai vienodi, taip yra todėl, kad jos vadovaujasi tų pačių prognozuotojų mados prognozėmis.

-Priklausomai nuo poreikio, prekės ženklai užsako drabužius, jie siuvami ir siunčiam į visame pasaulyje esančias tinklo parduotuves.

-Mados tendencijų prognozuotojai, influenceriai avi sunešiotus sportinius batelius už 1 425 dolerių, kurie atrodo lyg apkramtyti šuns, vilki nutįsusius per didelius nertinius, verčia jus nekęsti jus pačių savęs ir vis tiek norėti tų daiktų.