Prekės ženklo kūrybos vadovė Rūta Mackevičiūtė DELFI atvirai papasakojo apie tai, kodėl jos kurti drabužiai yra brangesni nei kitų vietos kūrėjų ir kokias apsipirkimo strategijas pati Rūta taiko kurdama savo garderobą. Ji nevengia pataupyti pirkdama išpardavimuose, tad ir savo klientams organizuoja vos kelias dienas trunkantį didžiausią išpardavimą prekės ženklo istorijoje.

– Rūta, „Coocoomos“ su sužadėtiniu Eduardu Fedotovu vystote jau penkis metus. Ar bendras darbas ir santykiai – nesunkiai suderinami? Kas tampa didžiausiu iššūkiu bandant viską suderinti?

– Sunkiausia, turbūt, yra darbą palikti darbe, o atostogų metu tiesiog pailsėti. Per visus tuos metus mes dar neturėjome atostogų, kurių nebūtume derinę su darbais. Žinoma, kartais smagu, kai antroji pusė kartu su tavimi išgyvena visus svarbius momentus, bet ta riba yra labai slidi ir meluočiau sakydama, kad mes darbų neatsinešame į savo asmeninį gyvenimą. Vis bandome susikurti darbo ir santykių derinimo taisykles, bet jų labai sunku laikytis.

Manau, protingiausia – labai gerai pasiskirstyti vaidmenimis ir nesikišti vienas į kito darbą. Tiesa, mums ir tai vis nepavyksta. Tačiau jaučiamės, kas esame vienas kitam geriausi patarėjai, tad taip ir sukamės.

– Kaip kilo idėja sukurti savo prekės ženklą?

– Prekės ženklas atsirado netikėtai: laikas nuo laiko pasisiūdavau sau drabužių, buvau pradėjusi mokytis drabužių konstravimo. Tuomet ir susipažinau su Eduardu, kuris taip pat domėjosi drabužių gamybos verslu. Taip dalinantis mintimis gimė idėja pabandyti pasiūti laisvalaikio stiliaus drabužius ne tik sau, bet ir kitiems. Pirmoji kolekcija buvo tik sportiniai kostiumai, o vėliau drabužių bei aksesuarų asortimentas plėtėsi.

– Kodėl pasirinkote kurti būtent laisvalaikio aprangą iš aukštos kokybės audinių? Daug žmonių dar galvoja, kad į laisvalaikio aprangą neverta daug investuoti.

– Man pačiai labai patinka kasdienis, tačiau elegantiškas stilius, kuris yra labai įvairus ir leidžia kiekvienam atsiskleisti, parodyti savo individualumą, stiliaus pojūtį. Mūsų drabužių kolekcijose galima rasti labai daug „bazinio“ tipo drabužių, pavyzdžiui, kašmyro golfų, džinsų, klasikinių vilnos kelnių, kurie yra lengvai derinami su įdomesniais aksesuarais.

Mėgstu kurti kasdienius drabužius, nes žinau, kad klientas įsigijęs drabužį jį vilkės daug kartų. Todėl gamyboje labai daug dėmesio skiriu drabužio kokybei ir ilgaamžiškumui, renkuosi tik kokybiškus, natūralius audinius: kašmyrą, vilną, ekologišką medvilnę, šilką, kurie yra nekenksmingi sveikatai, leidžia mūsų kūnui laisvai kvėpuoti. Mes už atsakingą ir saikingą vartojimą.

Šiuolaikiniame pasaulyje daugeliui vartotojų jau nebesuprantama, kaip galima drabužius skalbti rankomis, bet tai yra viena iš pagrindinių taisyklių, norint išlaikyti natūralių audinių drabužius gražiais ir ilgiau juos dėvėti. Kokybiškas audinys – ne tas, kurį gali skalbti skalbimo mašinoje, bet kokioje temperatūroje, gręžti, džiovinti džiovyklėje. Toks dažniausiai yra sintetinis audinys, kuris su kokybe neturi nieko bendro, jis patogus ne dėvėti, o prižiūrėti.

– Kokių taisyklių pati laikotės, kurdama savo stilių? Į kokius drabužius investuojate, o kam nešvaistytumėte pinigų?

– Manyčiau, kad reikia investuoti į tuos vadinamus „bazinio“ tipo drabužius tai – kašmyro megztinis, paltas, klasikinės vilnos kelnės, švarkas – drabužiai, kuriuos nešiojate ne vieną sezoną ir jie visada išlieka madingi. Vasarą visada madingos suknelės, pavyzdžiui, balta – ją tikrai galite dėvėti kiekvienais metais. Taip pat labai svarbu pasirinkti kokybiškus aksesuarus – rankinę, batus.

Atsargiau siūlau žiūrėti į laikinąsias tendencijas, tokias kaip savo aukso amžių išgyvenanti logomanija ar neoninių spalvų drabužiai, kuri taip pat yra tik trumpalaikė, vieno sezono tendencija.

– Kodėl lietuviška mada kartais kainuoja brangiau, negu užsienio kūrėjų mada?

– Taip, lietuviški rūbai tikrai nėra pigūs, bet pirmiausia, vartotojas turėtų suprasti, kad pagaminti mažą kiekį gaminių kainuoja daug brangiau negu didelį kiekį. Garsūs užsienio ženklai, pvz. „Prada“, „Chanel“, „Max Mara“ tų pačių gaminių gamina dešimtis ar net šimtus tūkstančių vienetų. Tuo tarpu mažas prekės ženklas gamina vos šimtą vienetų to paties gaminio, tad kaip manote, kuriam gamintojui prekės savikaina bus mažesnė? Jeigu jau kalbame apie kainas, tai visada siūlau pirmiausia pažiūrėti į gaminio etiketę, sudėtį ir tik tada vertinti kainą. Suknelė suknelei nėra lygi.

Suprantu, kad Lietuvoje yra daug žmonių, kurie negali sau leisti įsigyti brangių drabužių, bet juk nebūtina juos pirkti iš karto, kai atsiranda nauja kolekcija. Galima pasižvalgyti per išpardavimus ir daiktus, kurie jums tikrai patiks įsigyti už pusę kainos ar net mažiau. Išpardavimus organizuoja beveik visi prekės ženklai ir mes taip pat.

Šią savaitę, iki šeštadienio, darome didžiausią išpardavimą mūsų istorijoje. Atsidarome savo naują parduotuvę Vilniaus senamiestyje, tad ta proga žmonėms norėjome pasiūlyti galimybę iš arčiau pažinti prekės ženklu, įsigyti visų ankstesnių kolekcijų kūrybą, kuri yra tendencijoms nepavaldi.

Šio išpardavimo metu kai kurie daiktai kainuos vos penktadalį savo originalios kainos, tad kas ieško, tas tikrai randa. Tik labai nedaug žmonių pasaulyje viską perka pilnomis kainomis, dauguma sutiks, kad išpardavimai yra pats geriausias metas pirkti. Noriu atkreipti dėmesį, kad įsigijus kokybišką drabužį jį nešiosite ilgiau, jis atrodys gražiau ir ilgalaikėje perspektyvoje netgi sutaupysite.

– Kaip galite apibūdinti lietuvišką mados verslą?

– Manau, kad dabar tai tikrai konkurencinga sritis, nes smulkių lietuvių drabužių gamintojų turime labai daug. Suprantu, kad visi turime skirtingus tikslus: vieniems svarbu tiesiog kažką sukurti ir parduoti, net nesvarbu už kokią kainą – yra tekę matyti, kai į parduotuvę ateina kūrėjas, siūlo savo pagamintą daiktą ir klausia pardavėjo, kokia gali būti jo kaina. Vadinasi, jis neskaičiuoja, kiek jam kainavo medžiagos, darbas, laikas…

Kitų kūrėjų tikslas yra išgarsėti, dar tretiems tai yra rimtas verslas, kuris su laiku turi plėstis ir augti už Lietuvos ribų. Mes taip pat po to truputį žvalgomės galimybių plėstis, galvojame apie prekės ženklo vystymą ne tik Lietuvos rinkoje.

– Nuo prekės ženklo pradžios iki pirmosios jūsų parduotuvės praėjo penkeri metai. Kas per tą laiką džiugino labiausiai, o kas tapo didžiausiu iššūkiu?

– Smagiausia, turbūt buvo pati pradžia ir pirmieji pardavimai, kai supratome, kad žmonėms patinka mūsų prekės ženklas. Labai gerai pamenu, kai pirmą kartą eidama gatve pamačiau moterį, dėvinčią mano kurtas kelnes – šis geras jausmas apima kaskart, kai pamatau mūsų klientes.

Tačiau šioje veikloje, kaip ir kiekviename darbe, yra daugybė pakilimų ir nuopuolių. Man labai patinka kurti, ieškoti audinių, keliauti po skirtingas šalis, ieškoti naujovių. Didžiausia euforija apima tada, kai nuvykstu į audinių parodas arba pas gamintojus Italijoje, ten randu daugybę įkvėpimo grožių. Norisi įsigyti viską. Deja, tada sustabdo mano vadovas Eduardas, kuris pas mus komandoje atsakingas už sveiką protą. Kad ir ką kuriant, pirmiausiai, reikia pradėti skaičiuoti, įvertinti, kokia bus galutinė produkto kaina, ar jis bus priimtinas mūsų rinkai. Per pastaruosius metus natūralių audinių, odos kainos ypatingai išaugo. Vien dėl to vis daugiau gamintojų pradeda naudoti sintetinius, pakaitalus.

– Kas jus įkvepia kuriant kolekcijas?

– Įkvėpimas man ateina stebint, analizuojant moterų gyvenimą. Kuo toliau, tuo daugiau dėmesio skiriu būtent jų poreikiams. Man svarbiausia, kad moteris, dėvinti mūsų drabužį jaustųsi graži, grakšti ir moteriška. Esu praktiška ir stengiuosi kurti tai, kas iš tiesų tinka moteriškai figūrai, ją padailina.

– Jūsų kolekcijos labai plačios. Ar planuojate dar labiau plėsti savo produkciją? Galbūt papildysite ją rūbais vaikams – juk jūsų šeima augina mažą dukrytę?

– Per metus sukuriu po dvi kasdienės aprangos kolekcijas Pavasario/Vasaros ir Rudens/Žiemos sezonams. Vakarines sukneles siuvu pagal individualius užsakymus, nors to ir neplanavau daryti, klientės pačios pradėjo jų prašyti. Visada žvalgausi, ką dar naujo galima būtų sukurti. Kiekvieną sezoną norisi pristatyti to sezono aktualijas, pvz. ateinantį vasaros sezoną turėsime ypatingai gražias, plačias natūralių šiaudų skrybėles įkvėptas „Gaucho“ stiliaus. O drabužius vaikams pristatyti labai norėtųsi, tačiau šiuo metu tokios kolekcijos dar nesame suplanavę.