Grąžinti negalima pasilikti. Kur dėti kablelį?

„Įsigijau rudeninius batelius, ne odinius, tačiau kainavusius nemažai – apie 80 eurų. Po metų avėjimo jie tiesiog apdrisko, bet išmesti buvo gaila. Nusprendžiau nunešti atgal į parduotuvę ir pabandyti laimę susigrąžinti pinigus arba pakeisti batelius į naujus. Kaip grąžinimo priežastį nurodžiau broką.

Buvau nustebusi, kad pardavėja maloniai priėmė mano prekę, nekamantinėjo ir neprašė avalynę palikti ekspertizei. Tuo metu mano bateliai vis dar buvo ekspozicijoje, todėl senus ir padriskusius pasikeičiau į visiškai naujus. Be to, dar ir išlošiau, nes tuo metu parduotuvėje vyko išpardavimas ir to paties modelio batai kainavo nebe 80, o 60 eurų!“ – pasakojo mergina, senus batelius iškeitusi į naujutėlius ir papildomai gavusi 20 eurų.

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja Giedrė Nenartavičiūtė sako, kad Sandros situacija – tai sėkmės ir pardavėjos malonės atvejis ir veikiau išimtis iš taisyklės, mat brokui nustatyti nebuvo reikalaujama atlikti ekspertizę.

Tarkime, po metų nusidėvėjo arba suplyšo pirkėjo batai. Ekspertės paklausėme, ar po tokio ilgo laiko tikslinga kreiptis į pardavėją ir tikėtis pinigų grąžinimo.

„Viskas priklauso nuo to, ar batai suplyšo dėl mechaninių pažeidimų, ar broko. Jei technologas nustato broką, pavyzdžiui, lūžta padas, batai praleidžia vandenį (taip gali nutikti, jei siūlės siūtos stambia adata ir liko nedidelės skylutės), tuomet pirkėjas gali tikėtis pinigų grąžinimo.

Tačiau jei batai natūraliai nudėvėti, pavyzdžiui, padas tiek įmintas, kad nusidėvėjo iki pat siūlių, pinigų neatgausite. Be to, gali būti ir mechaninių pažeidimų, tarkime, aukštakulnių kulniukas įstrigo grindinyje ir dėl to apsitrynė arba bato šonuose atsirado įbrėžimų. Tai – ne brokas, o dėl vartotojo kaltės atsiradęs pažeidimas“, – sako G. Nenartavičiūtė.

State Consumer Rights Protection Authority

Tad neskubėkite sugadintų batų šveisti į šiukšlių dėžę. Anot G. Nenartavičiūtės, verta kreiptis į pardavėją ir aiškintis, kas nutiko batams. Didieji tinklai neretai turi savo ekspertų, galinčių įvertinti batų būklę. Būna atvejų, kai pardavėjai žino apie tam tikros avalynės linijos broką. Kai kurios įmonės taip pat galimai brokuotus gaminius siunčia gamintojui, kad šis atliktų detalią ekspertizę.

„Pardavėjas savo atsakymą dėl prekės grąžinimo ir išvadas dėl broko turi pateikti per 14 kalendorinių dienų. Jei pirkėjas nesutinka su pardavėjo pateiktomis neigiamomis išvadomis ir galvoja, kad avalynė, vis dėlto, yra su gamybiniais defektais, tuomet galima kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą“, – aiškino vartotojų teisių ekspertė.

Anot VVTAT specialistės, beveik pusė ginčų, susijusių su avalynės ir drabužių brokais, yra išsprendžiami taikiai, t.y, pirkėjas ir pardavėjas randa bendrą, abi puses tenkinantį sprendimą. Likusi dalis ginčų, anot G. Nenartavičiūtės, pasidalija perpus – vartotojo arba pardavėjo naudai.

Ką daryti, jei įsigijote nekokybišką avalynę

Anot VVTAT, prieš pirkdami naują avalynės porą tikrai galite įvertinti bent vieną galimą defektą – tai pado ir bato viršaus sujungimo vieta. Bato viršaus odos kraštai pagal gamybos technologiją turi būti šiek tiek pašiaušti, kad geriau susiklijuotų padas ir bato viršus. Jeigu ši, pašiauštoji dalis, yra ne suklijavimo vietoje, o matoma išorėje, avėdami tokią avalynę galite turėti bėdų, nes tai yra pagrindinė priežastis, dėl kurios atsiranda įplyšimų ar bato viršus atsiklijuoja nuo pado ir taip į bato vidų patenka drėgmė.

Jeigu matuodamiesi pastebėjote, kad oda nors truputį pažeista, tokios batų poros geriau nepirkti. Įdėmiai apžiūrėti ir įvertinti batus stenkitės dar tuomet, kai renkatės ir matuojatės, o ne tada, kai į vidų pradeda sunktis vanduo ar atsiklijuoja padas.

Visais atvejais vartotojas į pardavėją dėl atsiradusių prekės trūkumų turi teisę kreiptis per dvejų metų laikotarpį, todėl, pastebėjus avalynės trūkumų, neskubėkite nusiminti.

Vadovaujantis Civilinio kodekso nuostatomis, įsigijęs nekokybišką prekę vartotojas turi teisę savo nuožiūra pareikšti vieną iš šių reikalavimų: 1) nemokamai pašalinti prekės trūkumus; 2) nemokamai pakeisti prekę į tinkamos kokybės prekę; 3) sumažinti kainą; 4) nutraukti sutartį ir grąžinti sumokėtą kainą.

Jei prekės trūkumas mažareikšmis, reikalauti pinigų grąžinimo negalite. Taip pat nepamirškite saugoti avalynės pirkimo kvito, kadangi visi teisėti vartotojo reikalavimai vykdomi tik pateikus prekės pirkimo dokumentą. Jei neturite čekio, pravers kitas mokėjimą patvirtinantis dokumentas, pavyzdžiui, banko išrašas.

„Sunkesnis atvejis, kai nėra jokio mokėjimą patvirtinančio dokumento, juk avalynę galima ir kitoje parduotuvėje nusipirkti. Labai sunku įrodyti, iš kokio pardavėjo pirkta prekė“, – sako G. Nenartavičiūtė.