Ramiai praverčiau visą ilgiausią sąrašą – nė vieno lietuvio. Nenustebino. Esame šalis su turbūt viena didžiausių talentingų ir kūrybingų žmonių koncentracijų jeigu ne pasaulyje, tai bent Europoje, bet ne, nė vieno. O ar gali būti kitaip ir jeigu bus kitaip – tai kada?

Paskelbtame sąraše – begalė pačių įvairiausių mados profesionalų, kurie arba kuria madą, arba yra glaudžiai susiję su jos pardavimu. Dizaineriai ir mados namų įkūrėjai bei savininkai, didžiulių prestižinių multibrandinių parduotuvių savininkai, globalių online parduotuvių savininkai, kosmetikos kompanijų savininkai, kiti stambūs investuotojai. Tada visa armija įvaizdžio stilistų, vizažistų, plaukų stilistų, garso režisierių, modelių, jų agentų ir kastingo specialistų. Ir galiausiai – mados leidinių redaktoriai, fotografai, tinklaraštininkai. O kur dar nacionalinių ir pasaulinių mados rūmų ir asociacijų vadovai, madą remiantys filantropai, madą populiarinančios įvairaus plauko žvaigždės. Žodžiu, labai marga, įtakinga ir kokybiška liaudis, kuri valdo arba daro įtaką milžiniškam verslui. Šio verslo metinė apyvarta pasaulyje siekia vieną trilijoną JAV dolerių. Taip, dvylika nulių. Pažiūrėkite dar kartą – 1 000 000 000 000.

Dėsninga ir logiška, kad itin daug sąrašo pavardžių – itališkos, prancūziškos, britiškos ir amerikietiškos kilmės. Šios šalys tradiciškai dominuoja mados pasaulyje. Ir ne tik talentais, bet ir investicijomis. Ten mada yra prioritetas. Kaip ir Švedijoje, Olandijoje, Kinijoje, Japonijoje. Sąraše figūruoja ir nemažai Indijos, Nigerijos, Pietų Afrikos Respublikos, Pietų Korėjos, Turkijos, Kolumbijos, Brazilijos piliečių.

Renata Litvinova

Savo pavardžių – ir nemažai – turi Rusija, kurios madai sąraše atstovauja net keli debiutantai – „superstiliste“ vadinama Lotta Volkova iš Vladivostoko, dizaineris-maištininkas Goša Rubčinkis (Gosha Rubchinskiy) iš Maskvos, režisierė, aktorė ir laidų vedėja Renata Litvinova, taip pat iš Maskvos. O kur dar visų milžiniškų multibrandinių parduotuvių savininkai – juk apsipirkti į Maskvos CUMus ir GUMus važiuoja pusė žemyno turtingųjų?!

Yra sąraše ir mados profesionalų iš Indonezijos, Singapūro, Libano, Maroko, Peru, Taivano, Austrijos, Jungtinių Arabų Emyratų, Gruzijos. Pastarajai atstovauja net du broliai – šiemet pasaulinę šlovę pelnęs prekės ženklo „Vetements“ dizaineris Demna Gvasalia ir jo verslui vadovaujantis Guramas Gvasalia. Draugai gruzinai yra, o lietuvių – ne.

„Vetements“ dizaineris Demna Gvasalia

Kodėl? Nes esame mados pramonės užkampis. Net mados savaitės ir tos neturime. „Mados infekcija“ nesiskaito – tai renginys, skirtas mados naujokams pasirodyti prieš vietos įžymybes, kurie atėjo nusifotografuoti žurnalams prie sienelės su logotipais ir su mada apskritai retai ką bendro turi.

Mūsų šalyje nesilanko nei mados naujokus medžiojantys agentai, nei šviežių prekės ženklų besidairantys didmenininkai. Ir ką jiems čia veikti? Juk vietos dizaineriai nėra pasiruošę jų priimti, retai kuris orientuojasi į globalią rinką. Serijine gamyba užsiima tiek dizainerių, kad kojų pirštų jiems suskaičiuoti neprireiks – užteks tų dešimties ant rankų. Beveik visi medžioja tą patį klientą: arba turistą, kuris retai kada pasiruošęs rūbui išleisti daugiau nei šimtą eurų, arba tą saują mokių vietinių klientų, kurie yra pajėgūs suprasti išskirtinio daikto vertę ir – atitinkamai – toleruoti jo kainą.

Juozo Statkevičiaus kolekcija

Taip, ką apie savo šlovingą praeitį ant Paryžiaus podiumų bepasakotų Juozas Statkevičius, Lietuvos užsienio mados žemėlapyje kol kas nėra. Džiugu, kad keli prekių ženklai jau drįso žengti į turbūt didžiausią konkurenciją turinčią pramonę – juk pasaulyje rūbų pagaminama keturis kartus daugiau nei jų parduodama, todėl pasiseka toli gražu ne visiems. Dažniausiai ne tik talentingiems, bet ir turintiems stiprų finansinį užnugarį savo žinomumui pasaulyje skatinti. Ir kalba eina ne apie kolekcijos pristatymą būreliui pažįstamų išnuomotame Paryžiaus viešbutyje, o apie didžiausias didmenines parodas, apie to paties Paryžiaus, Niujorko ar Londono mados savaites, apie straipsnius globalioje spaudoje, apie aprengtas pasaulio garso žvaigždes.

Baigę Vilniaus dailės akademiją, mūsų dizaineriai neturi pažinčių ir galimybių patekti į tą ratą, kuriame sukasi Antverpeno karališkosios menų akademijos, Londono Central Saint Martins ar Milano Instituto Marangoni absolventai. Verdame savo sultyse, patys sau reikšmingi, išaukštinti herojais nacionalinėje spaudoje.

Bernardas Arnault

Taip, veikiausiai Lietuva niekada neturės tokių milijardierių-magnatų kaip koncerną LVHM valdantis Bernardas Arnault (supirkęs kone pusę garsiausių mados namų) ar įmonių grupę KERING turintis Francois-Henris Pinault (supirkęs kitą pusę garsiausių mados namų). Natūralu, kad abu jie yra šių metų sąraše. Kaip, be jokios abejonės, ir Karl-Johanas Perssonas, tinklo „H&M” generalinis direktorius.

Taip, turbūt Lietuvoje niekada nebus įkurtas žurnalo „Vogue“ padalinys, kuriam vadovaus Annos Wintour kalibro vyriausioji redaktorė, - ji taip pat sąraše. Kaip ir įtakingiausias mados renginių reporteris Matthew Schneieris iš „The New York Times“. Lietuvoje šiandien jis rašytų apie eilinį Natalijos Bunkės apsipirkimą kokiam nors butike.

Anna Wintour

Taip, Vilnius netaps globalia mados sostine, o jo meras nebus liaupsinamas už nuopelnus madai, kaip šiemet atsitiko sąraše esančiai Paryžiaus merei Anne Hidalgo.

Taip, mes neturime ir neturėsime tokių globalių mados ikonų kaip dainininkės Beyonce, Rihanna ar šiemet „Oskaro“ premiją laimėjusios švedės Alicijos Vikander, - visos jos įtakingiausiųjų sąraše. Kaip ir futbolininkas ir mados ikona Davidas Beckhamas ir jo žmona, dizainerė ir buvusi popžvaigždė, Victoria. Jie užima dvi atskiras vietas tarp įtakingiausiųjų. Rolandui ir Godai Alijevams iki tokio lygio trūksta labai daug.

Davidas ir Victoria Beckhamai

Taip, Agnė Jagelavičiūtė turbūt taip ir netaps pasaulinio garso tinklaraštininke, - tokia, kaip sąraše esanti ir septynis milijonus sekėjų turinti italė Chiara Ferragni. Nebent pradėtų rašyti anglų kalba ir išsiverstų į ją visus taip talentingai naudojamus keiksmažodžius. Regiu, kad ir mano tinklaraštį kasryt varto koks vienas kitas milijonas sekėjų, bet nežinia, ar tai kada atsitiks.

Chiara Ferragni

Bet gal mūsų talentai – dizaineriai, stilistai, fotografai, modeliai – vis dėlto turi šansų? Ramunė Piekautaitė? Julia Janus? D.EFECT? O gal modelis Edita Vilkevičiūtė? Gal bent mados fotografas Rokas Darulis? Kas dar?

Edita Vilkevičiūtė

Vilties yra jiems visiems ir daugeliui kitų. Lietuva – talentų kraštas. Belieka sulaukti, kol tai pastebės ir likęs pasaulis.