Vis dėlto žinant, kas yra ilgalaikės ir momentinės tendencijos, prisiekusių modisčių gyvenimas gali gerokai palengvėti. Mokėjimas minėtas tendencijas atskirti ir atpažinti – neišmatuojamą naudą teikiantis įgūdis.

Kas yra ilgalaikės ir momentinės tendencijos

Jei atidžiai sekate madą, veikiausiai pastebėjote, kad vienos populiarių mados namų ir dizainerių padiktuotos tendencijos išlieka aktualios net keletą sezonų (kartais ir metų): jos nesikeičia ir neužleidžia vietos naujesnėms. Tokios tendencijos vadinamos ilgalaikėmis. Jas atitinkančių daiktų galima aptikti parduotuvėse, juos, kurdamos įvaizdį, naudoja stilingos asmenybės, jie neretai puikuojasi žurnalų viršeliuose.

Tendencijos, kurios išryškėja staiga ir netikėtai, tačiau lygiai taip pat staiga nublanksta, kitaip sakant, tampa nemadingomis ir netgi ima byloti apie prastą skonį, vadinamos trumpalaikėmis – momentinėmis tendencijomis. Joms priklauso visi daiktai, kurie šiandien madingi, o rytoj – nebe.

Kas ir kaip kuria tendencijas

Daugelis mano, kad išpopuliarėjantys sprendimai priimami atsitiktinai, vien dėl kokio nors mados dizainerio įgeidžio, bet iš tikrųjų jų radimosi procesas kiek sudėtingesnis. Atsakomybė už tokius sprendimus tenka konkrečios mados industrijos srities specialistams – vadinamiesiems tendencijų prognozuotojams. Šie žmonės analizuoja ne tik praėjusių metų tendencijas, bet ir tai, kaip kinta žmonių interesai per pastaruosius dvejus, trejus arba penkerius metus, kaip mainosi perkamoji piliečių galia ir net politinis bei ekonominis pasaulio paveikslas. Taigi, naujos tendencijos sukuriamos atsižvelgiant į įvairias gyvenimo sritis, nes tiktai taip pavyksta pasiūlyti visuomenei kažką ypač aktualaus ir iš tiesų reikalingo.

Pro mados analitikų akis neprasprūsta net ir tai, kokiems audiniams žmonės teikia prioritetą, kaip jie rengiasi gatvėse, ką dėvi alternatyvios andergraundo kultūros atstovai ir į ką labiausiai reaguoja į mados kolekcijų pristatymus susirinkusi publika. Visų surinktų duomenų pagrindu suformuluojamos bendrosios arba specifinės taisyklės, kaip tik ir nulemiančios net pačias menkiausias artėjančio sezono tendencijų smulkmenas – švarkų atvartus, paltų spalvas ir palaidinių modelius.

Pavyzdžiui, būtent koloristikos srities tendencijų prognozėmis užsiima spalvų institutas „Pantone“. Šios mokslo įstaigos specialistai kasmet išrenka vieną dominuojančią ir keletą antraeilių sezono spalvų. Jie analizuoja milžinišką kiekį informacijos ir turimų duomenų pagrindu teikia išvadas bei rekomendacijas mados, meno, dizaino, interjero kūrimo ir kitų panašių sričių atstovams.

Svarbiomis sritimis, taip pat sulaukiančiomis atidaus mados analitikų žvilgsnio, yra populiarioji kultūra, kinematografija ir muzika. Juk taip, kaip dainininkė Beyonce atrodo šiandien, jau kitą dieną nori atrodyti minios paauglių. Drabužiai, kuriais vilkėdama pagrindinė kokio nors filmo veikėja suvilioja patrauklios išvaizdos priešininką, netrukus tampa milijonų merginų trokštamais apdarais. Taigi, įžymybės, kaip matyti, daro tiesioginę įtaka masėms, o kaip tik masės ir yra tikslinė mados sinoptikų auditorija.

Visus sukauptus duomenis analitikai įtraukia į tendencijų sąvadus, kuriuos parduoda dizaineriams, mados kūrėjams ir visiems tiems, kuriuos domina tokio tipo informacija.

Kaip atskirti ilgalaikes tendencijas nuo momentinių

Vykti apsipirkti prieš kiekvieną naują sezoną – pirmiausia, brangiai atsieinanti, o antra – nemenką sumaištį kelianti praktika. Tereikia pagalvoti, kiek laiko teks sugaišti, kol viską išsimatuosite ir rasite tai, kas tinka. Nenuostabu, kad ne kiekviena randa tam jėgų arba finansų. Vis dėlto žengti koja kojon su mada tikrai norėtųsi. Kaip tik todėl svarbu žinoti, kuo ilgalaikės tendencijos skiriasi nuo momentinių. Jeigu mokėsite tendencijas atskirti, neteks apgailestauti, kad už beprotiškus pinigus įsigyta rankinė po poros mėnesių atsidūrė nemadingų daiktų sąrašuose.

Tad kaipgi atskirti ilgalaikes tendencijas nuo momentinių? Turite dvi išeitis. Viena – atsidėti mados studijoms, kruopščiai analizuoti dabartines ir buvusias tendencijas, vartyti žurnalus ir kuistis mados portaluose, bandant išsiaiškinti įvairių dizainerių nuomonę ir atsiliepimus apie vienokius ar kitokius apdarus (juk ypač dažnai jie patys ir nurodo, kiek laiko gyvuos konkrečios tendencijos). Ypač madingi daiktai, reikia pasakyti, dažniausiai priskiriami momentinėms tendencijoms, nors dizaineriai nėra linkę šito pripažinti, nes jie – didžiausio įkvėpimo akimirką į galvą šovusios idėjos rezultatai, ypač novatoriški sprendimai, sukeliantys netikėtumo efektą. Būtent momentinėms tendencijos derėtų priskirti dabar populiarias mikrorankines, į kurias vargiai telpa išmanusis telefonas. Tikėtina, kad jos nebus ilgai madingos, todėl jeigu neturite atliekamų pinigų, geriau nepasiduokite pagundai įsigyti šį aksesuarą.

Kita išeitis norinčioms ilgalaikes tendencijas atskirti nuo momentinių – bandyti žvelgti plačiau, peržengiant dabartinių aktualijų rėmus. Ką tai reiškia? Pamąstykite apie tai, kas vyksta aplinkui – pasaulyje, kultūroje, politikoje ir t. t. Įsiklausykite į tinklaraštininkų, pasaulio galingųjų, žvaigždžių ir įvairių sričių įžymybių sakomus žodžius. Argi nematote, kad merginos jau pavargo nuo itin ryškaus seksualumo, todėl renkasi laisvesnį, ne tokį rėksmingą stilių. Kaip tik todėl šiuolaikinėse kolekcijose figūruoja „oversize“ modeliai, prigesę tonai, sportiškam amplua artimi elementai ir pan. Šis procesas vyksta ne pirmus metus, todėl tai reiškia, kad tendencija – patikima, ilgalaikė.

Dar atsiminkite, kad nuostata, jog moterys – silpnoji lytis, seniai vertinama kaip beviltiškai pasenusi. Savo darbu ir jėgomis karjeras darančių moterų nesunku sutikti kasdien. Visoms joms rūpi lygios teisės. Todėl ne tiktai verslininkų, bet ir eilinių studenčių spintose randasi vietos vyriško kirpimo kelnių kostiumams. Toks įvaizdis išreiškia mintį, kad moterys visais atžvilgiais prilygsta vyrams.

Kad gyventi turime ekologiškai, dabar tenka girdėti kiekviename žingsnyje. Ši tendencija – taip pat ilgalaikė, todėl jei rinksitės drabužius, pasiūtus iš natūralių medžiagų, pirmenybę teiksite gamtai artimoms spalvoms ir minimaliam detalių kiekiui, įsigysite tai, kas ilgai neišeis iš mados.

Žinoma, niekas negali neklysdamas nuspėti, kokio tipo daiktas pakliuvo į visuomenės akiratį – toks, kuriam lemta būti greitai pamirštu, ar toks, kuris išliks madingas kelerius metus. Kad rizika prašauti būtų kuo mažesnė, būtina kliautis nuojauta, sėkme, be to, išsiugdyti skonio ir stiliaus pojūtį. Tos, kurios pasižymi šiomis savybėmis, nesunkiai prikelia naujam gyvenimui ne tik senokai įsigytus daiktus, bet ir tokius, kurie, kaip netrukus paaiškėja, gana greitai tampa nemadingi.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (7)