Ar tai reiškia, kad visada patartina pirkti pigius daiktus, baiminantis, kad jie labai greitai išeis mados? Tikrai ne. Prieš investuojant į garderobą, reikia žinoti, kas yra ilgalaikė tendencija. Tikrai įmanoma atskirti trumpalaikes tendencijas nuo ilgalaikių, tik verta išmanyti, kaip vyksta tendencijų formavimosi procesas.

Kaip atsiranda tendencijos?

Aktualių tendencijų sąrašas susiformuoja, kai įvyksta sezono Mados savaitės. Dvi pagrindinės – Pavasario ir vasaros, Rudens ir žiemos. Kolekcijų pristatymai vyksta gerokai anksčiau, nei prasideda sezonas. Mados žurnalų redaktoriams reikia laiko, kad susidarytų įspūdį, o paskui išpopuliarintų tendencijas, pirkėjams reikia spėti apsipirkti, o masinės gamybos rinkai – pasisemti įkvėpimo ir pagaminti savo analogų.

Savaime suprantama, į biudžetinius prekės ženklus niekas nesiorientuoja, veikiau jie derinasi. Kita vertus, masinės produkcijos rinka irgi įneša savo indėlį į tendencijų formavimo procesą, juk būtent ji perduoda masiniam vartotojui tendencijas.

Supaprastintai tariant, tendencija – sprendimas, matomas daugelyje kolekcijų, tik jis gali būti pateikiamas skirtingai.

Kyla klausimas – kaip esant tokiai gausai pristatymų, prabangūs prekės ženklai spėja persiorientuoti tendencijų srityje, o masinės gamybos rinka – prie jų prisitaikyti? Atsakymas – ne visos tendencijos vienodai naujos. Jei kiekvienoje Mados savaitėje būtų pristatomi absoliučiai nauji sprendimai, industrija bankrutuotų. Čia sklandžiai pereiname prie ilgalaikių ir trumpalaikių tendencijų temos. Ilgalaikės – globalios tendencijos, kurios atsispindės pristatymuose daug sezonų. Tai – fundamentas, leidžiantis laikytis kurso, įnešant nedidelių pakeitimų, kurie nėra daug kainuojantys, nereikalauja peržiūrėti pagrindų.

Nedideli pakeitimai – tai trumpalaikės tendencijos. Taip, kūrybiniai direktoriai turi pateikti įdomybių, į kurias sureaguotų auditorija. Tai gali būti naujas rašto interpretavimas, nauja medžiaga ir pan. Dažniausiai trumpalaikė tendencija eina kaip ilgalaikės tendencijos detalė.

Kaip atskirti tendencijas?

Baltas apavas – ilgalaikė tendencija, o nuleistas aulas ar kvadratinis priekis – trumpalaikės tendencijos. Tiesa, laikas įneša savų korekcijų...

Galbūt pasirodys, kad labai lengva atskirti trumpalaikes tendencijas nuo ilgalaikių. Deja, taip nėra. Pirmosios nebūtinai būna nereikšmingos, o antrosios dažnai išplaukia iš pirmųjų, klaidina net labiausiai patyrusius mados analitikus. Mados industrijoje sakoma, kad apie tendencijas niekas niekada nėra žinoma galutinai.

Kaip kurti verslą, remiantis tokiais netvirtais pagrindais? Siekiant sumažinti riziką ir neinvestuoti pernelyg daug į trumpalaikę tendenciją, prognozes patiki specialiems biurams, kurie nesėkmės atveju prisiima atsakomybę. Būtent todėl prie prognozavimo metodų priskiriamas ir gamybinis šnipinėjimas, kurio tikslas – iš anksto sužinoti apie garsiausių mados namų kūrybinių direktorių planus.

Kita vertus, viskas nėra taip nepatikima. Yra tendencijų požymių, kurie leidžia gana pagrįstai spėti, kiek laiko gyvuos tendencija. Visų pirma, tai – plastiškumas. Kad tendencija keliautų iš sezono į sezoną, ji turi turėti potencialo transformacijai. Jei tendencija siauro masto, dizaineriams bus labai sunku pateikti ją naujai.

Pavyzdžiui, praėjusį sezoną labai madingi suvarstomi balti aulinukai – akivaizdu, kad jų tendencija ribota tiek stiliaus, tiek formos požiūriu. Taip yra todėl, kad tokie batai – trumpalaikė tendencija, susidedanti iš dviejų aspektų: baltas apavas ir vesternų stilistika. Taigi suprantame, kad globalios tendencijos – dažniausiai stilius ar koks nors konceptualus požiūris, o trumpalaikės tendencijos – niuansai ir detalės.

Į ką investuoti?

Paltas su pūstomis rankovėmis – aktuali tendencija, bet tik jums spręsti, ar verta į jį investuoti. Jei išmoksite išskirti tendencijos ištakas, galėsite sutaupyti nemažai pinigų. Pavyzdžiui, rinkdamosi paltą pavasariui, pirmenybę suteiksite lakoniškam per didelio dydžio modeliui, o ne variantui su didžiulėmis, pūstomis rankovėmis ir Peislio ornamentu. Jūs suvoksite, kad per didelio dydžio drabužiai – ilgalaikė tendencija, o Viktorijos laikų pūstos rankovės greitai visiems pabos. Tiesa, nepamirškime, kad mados išmintis byloja – apie tendencijas neįmanoma kalbėti su šimto procentų garantija.

Tos, kurios nenori taupyti, gali ignoruoti visus įspėjimus. Ilgalaikės tendencijos – mados industrijos duona, o trumpalaikės – druska. Pastarosiomis galima lavinti skonį, genėjimą kurti aktualius komplektus iš mažiau banalių nei per didelis paltas drabužių.

Straipsnyje panaudotos Vida Press nuotraukos.