– Ne tik moterys rūpinasi savo išvaizda, bet ir vyrai. Vienas pagrindinių dalykų, kuris neduoda vyrams ramybės – plikimas. Ar įmanoma pristabdyti plikimą? Ar, kaip sakoma, gamtos procesams nepasipriešinsi?

Plaukų slinkimas yra dažnas – beveik 50 proc. vyrų ir moterų (menopauzės laikotarpiu) nuo 50 metų amžiaus susiduria su plaukų slinkimu. Viena iš vyrų nuplikimo priežasčių yra genetika, ypatingai jei šeimoje yra plinkančių ar nuplikusių vyrų iš motinos pusės. Taip pat, tyrimais nustatyta, kad vyrų plikimas yra susijęs ir su vyriškais lytiniais hormonais – androgenais. Androgenai atlieka gana daug funkcijų organizme, įskaitant plaukų augimo reguliavimą. Tam tikras sveikatos būklės sutrikimas gali būti nuplikimo priežastimi, kai kartu su plaukų slinkimu atsiranda bėrimas, paraudimas, skausmas, galvos odos lupimasis, plaukų lūžinėjimas, neįprastas plaukų slinkimas. Kraujo tyrimai (kartais ir odos biopsija) gali padėti diagnozuoti sutrikimus, lemiančius plaukų slinkimą.

Plaukų slinkimas
Foto: Shutterstock

– Ar mūsų mityba gali padėti pristabdyti plaukų slinkimą ir kuriuos maisto produktus vartojant jie gali slinkti labiau? Ar šie dalykai nėra susiję?

– Mityba turi įtakos, be abejo. Kas gali padėti stiprinti plaukus iš maisto produktų? Pabandysiu išvardinti.

Tai kiaušinis – biotino (vitamino B7) ir baltymų šaltinis, būtinas plauko augimui. Kiaušiniai taip pat yra puikus cinko, seleno ir kitų plaukams naudingų maistinių medžiagų šaltinis. Tai daro juos vienu iš geriausių maisto produktų, skirtų optimaliai plaukų sveikatai. Įtraukite kiaušinį į savo mitybos racioną – tik labai svarbu kaip ir kiek jo vartojate. 5-6 kiaušiniai per savaitę, nepervirti, su daržovėmis, avokadu – puikus pasirinkimas.

Uogos. Jose yra daug naudingų biologiškai aktyvių junginių ir vitaminų, kurie gali skatinti plaukų augimą. Tai apima vitaminą C, kuris pasižymi stipriomis antioksidacinėmis savybėmis. Antioksidantai gali padėti apsaugoti plaukų folikulus nuo žalingų laisvųjų radikalų pažeidimų. Be to, organizmas naudoja vitaminą C, kad gautų kolageną – baltymą, kuris padeda stiprinti plaukus, kad jie netaptų trapūs ir lūžinėjantys. Kolagenas randamas folikulą supančiame odos audinyje. Daugybė tyrimų nustatė, kad plauko augimo stadijoje kolageno kiekis, supantis plaukų svogūnėlį, stiprina jį.

Špinatai. Špinatuose gausu naudingų maistinių medžiagų, kaip folio rūgšties, geležies ir vitaminų A bei C, kurie visi gali skatinti plaukų augimą. Vitaminas A padeda odos liaukoms gaminti riebalus. Ši riebi medžiaga padeda drėkinti galvos odą, kad plaukai būtų sveiki. Špinatai taip pat yra puikus augalinis geležies šaltinis, kuris yra būtinas plaukų augimui. Geležies trūkumas siejamas su plaukų slinkimu.

Riebi žuvis – tokia kaip lašiša, silkė ir skumbrė turi maistinių medžiagų, kurios gali skatinti plaukų augimą – būtent, omega-3 riebalų rūgščių, kurios siejamos su plaukų augimu. Riebi žuvis taip pat yra puikus baltymų, seleno, vitamino D3 ir B grupės vitaminų, kurie gali padėti stiprinti plaukus, šaltinis. Įdomu tai, kad plaukų slinkimas siejamas ir su vitamino D3 trūkumu. Tad riebi žuvis turėtų būti Jūsų lėkštėje bent 2 kartus per savaitę.

Saldžiosios bulvės. Saldžiosios bulvės yra puikus beta-karotino šaltinis. Organizmas paverčia šį junginį vitaminu A, kuris yra susijęs su gera plaukų sveikata. Moksliniai tyrimai parodė, kad vitaminas A skatina odos sebumo (sebumas – tai riebalinė medžiaga, išskiriama odos riebalinių liaukučių) gamybą, o tai padeda išlaikyti plaukus sveikus.

Avokadas – puikus vitamino E šaltinis, aktyvinantis plauko augimą. Vitaminas E taip pat apsaugo galvos odą nuo oksidacinio streso ir pažeidimų. Pažeista galvos oda silpnina plauką ir plaukų folikulus.

Riešutai ir sėklos – Omega-3, cinko, seleno, vitamino E šaltinis – o šios medžiagos taip būtinos sveikam plaukui ir normaliam jo augimui.

Saldžioji paprika. Saldžiosios paprikos yra turtingos vitaminais A ir C. O šios dvi biologiškai aktyvios medžiagos, padeda užtikrinti plaukų sveikatą.

Austrės. Austrės yra vienas iš geriausių cinko maisto šaltinių. Cinkas yra mineralas, padedantis palaikyti plaukų augimo ir atsistatymo ciklą. Cinko trūkumas mitybos racione gali skatinti plaukų perėjimą į telogeno arba ramybės fazę, kurios greitesnį pasireiškimą gali sąlygoti maistinių medžiagų trūkumas racione.

Ankštiniai. Išskiriamos pupelės (aš rekomenduočiau avinžirnius), kurios yra geras cinko, geležies, biotino, folio (vitamino B9) šaltinis, kuris padeda plaukams augti ir būti stipriais.

Plaukų slinkimas
Foto: Shutterstock

– Jei šie išvardinti produktai gali turėti įtakos ir padėti augti plaukams, gal reikėtų juos ne tik valgyti, bet, pavyzdžiui, daryti ir kokias papildomas kaukes? Kas geriau veikia plaukus – maisto vartojimas ar maisto naudojimas ant odos?

– Kuo daugiau dėmesio plaukams – tuo tik jiems geriau – tiek mityba, tiek išorinė priežiūra labai svarbi. Labai tinkamas plaukų palepinimas alyvuogių aliejumi – atgaivina išsausėjusius, silpnus plaukus, suteikia jiems žvilgesio.

– Išskirkite, kur vitaminai, mineralai ir kitos maistinės medžiagos yra būtini vyrams, kad plaukai neslinktų? O gal yra ir tokių, kurie skatina plaukų augimą?

– Tai pagrindinės medžiagos būtų geležis, cinkas, riebalų rūgštys, selenas, vitaminai A, D, E ir B grupės vitaminai: niacinas arba vitaminas B3, biotinas (vitaminas B7) dar kitaip vadinamas „grožio“ vitaminu nes stiprina plaukus ir nagus, taip pat folio rūgštis arba vitaminas B9. Jie veikia dvigubai – stiprina plauką, skatina jo augimą ir saugo nuo slinkimo.

Plaukų slinkimas
Foto: Shutterstock

– Sakoma, kad plaukų augimą skatina cinkas ir selenas. Su kokiais produktais jų galime gauti?

– Gyvūniniai cinko šaltiniai: vištiena, ėriena, jautiena, triušiena, austrės, jūrų šukutės, gyvūnų kepenys. Taip pat kiaušiniai. Augaliniai cinko šaltiniai yra grybai, kopūstai, juodieji ryžiai, lazdyno riešutai, anakardžiai, bolivinė balanda, tamsusis šokoladas.

Seleno gausu jūros gėrybėse, pistacijose, anakardžiuose, alyvuogių aliejuje, kiaušiniuose, česnakuose, pilno grūdo kruopos.

– O kaip su žilais plaukais? Ar galima išvengti plaukų žilimo, ar bent jį pristabdyti, vartojant tam tikrą maistą?

– Tinkamų maistinių medžiagų nuolatinis vartojimas ir kitos aktyvios priemonės gali padėti išsaugoti esamą plaukų pigmentaciją ir atitolinti bendrą žilimo procesą (jis prasideda prieš 50-uosius metus, o kartais ir daug anksčiau).

Plaukų žilimas
Foto: Shutterstock

– Jei kalbėtume apie moteris, ar čia galiotų tie patys mitybos principai?

– Taip, išvardinti maisto produktai ir mineralai bei vitaminai svarbūs tiek moterims, tiek ir vyrams.

Kas galėtų padėti? Tai kalcis, varis, geležis, keratinas, cinkas, vitaminai B5, B6, B9, B12, vitaminas D. Pirmiausiai jie turėtų būti gaunami su maisto produktais, ir tik ekstra atveju – iš papildų. Tačiau, daugumai mūsų, dėl patiriamo streso, netinkamos mitybos, vartojamų produktų kokybės, taip pat ir lėtinių ligų, vitaminų bei mineralinių medžiagų pasisavinimas gali siekti tik 20-50 proc. Tad, labai svarbu pasirūpinti savo mityba, miego ir poilsio režimu, streso valdymu, kad gautume maksimalią naudą visam organizmui, o taip pat ir plaukams.

Sandrija Čapkauskienė
Foto: Asmeninio albumo nuotr.