Mitas: Degindamasi „gaudau“ vitaminą D, o kremai su SPF 100 proc. apsaugos nuo odos vėžio.

Statusas: Paneigta.

Paaiškinimas: Saugus įdegis neegzistuoja. Bet koks odos patamsėjimas (melanino gamyba viršutiniame odos sluoksnyje) yra ženklas, kad oda buvo pažeista. Oda tamsėja norėdama sukurti natūralų apsauginį barjerą, leidžiantį apsisaugoti nuo UV spinduoliuotės. Deja, šis yra per silpnas ir nepajėgus eliminuoti UV spindulių grėsmės. Kiekvienas odos parudavimas yra ženklas, kad oda patiria žalojimą ir pakitusia spalva bando mums apie tai pranešti. O kaip mes reaguojame į šį pavojaus pranešimą? Su dideliu džiugesiu, kad pagaliau įdegėme. Jeigu oda galėtų kalbėti, ji tikrai mus pavadintų bepročiais, kurie, išgirdę pavojaus varpus, skuba ne į gynybą, bet puoštis pačia gražiausia ir įdegusią odą galinčią pademonstruoti vasarine suknele.

Kuo rizikuojame „negirdėdami“ savo odos? UV spinduliuotę, kuri pasiekia žemę, sudaro UVA (apie 95 proc.) ir UVB (apie 5 proc.) spinduliuotės. UVA ir UVB daromos žalos skiriasi. UVA į odą įsiskverbia giliau nei UVB ir geba pasiekti mūsų tikrąją odą – dermą. Būtent dėl šios spinduliuotės poveikio mūsų oda pradeda ne tik tamsėti, tačiau ir kur kas greičiau senti, raukšlėtis, pasipuošti ankstyvosiomis senatvės dėmėmis bei rizikuojama susirgti įvairiomis odos ligomis (įskaitant ir odos vėžį).

Tuo tarpu UVB spinduliai, veikdami viršutinį odos sluoksnį, t. y. epidermį, sukelia odos nudegimą – raudonį, kurį neretai saulės vonių gerbėjai vėliau malšina ne tik kremais, bet ir, pvz., tepdami ant odos kefyrą, grietinę ir kitokius kūrybiškumą atskleidžiančius metodus. Būtent šios – UVB – spinduliuotės poveikis laikomas viena pagrindinių odos vėžį sukeliančių priežasčių. UVB intensyvumas priklauso nuo metų laiko, lokacijos, dienos meto ir yra aktyviausias tarp 10 ir 16 valandos vėlyvą pavasarį ir ankstyvą vasarą.

Kaip būti sąmoningiems ir apsisaugoti nuo pavojingų UV spindulių? Visų pirma, svarbu suprasti, kad, deja nėra 100 proc. nuo UV spindulių apsaugančio SPF (angl. sun protection factor) filtro ar filtrų mišinio, kuriuos tikitės įsigyti su apsauginiais kremais nuo saulės. Taigi, vien tai, kad pasitepėte kremu su SPF apsauga, nereiškia, jog galite neskaičiuodami laiko leisti savo odai jausti tiesioginius saulės spindulius. Faktas, kad kuo didesnis SPF skaičius (dažniausi vartotojų pasirinkimai: SPF 6, SPF 10, SPF 15, SPF 30, SPF 50 (98 proc. apsauga), tuo didesnė apsauga nuo nudegimų saulėje. Tačiau mitas, kad tepantis didesnį SPF skaičių turinčiu apsauginiu kremu galite saulėje būti ilgiau ir pamiršti visas kitas apsaugines priemones.

Apsaugos lygį lemia ne tik kremas su SPF apsauga, bet ir kiti svarbūs faktoriai, tokie kaip odos tipas, tinkamai užteptas apsaugos nuo saulės produkto kiekis ir tolygus paskirstymas ant odos, pakartotinis produkto užtepimas pagal gamintojo nurodymus, pasimaudžius, suprakaitavus ar apsaugai nusitrynus nuo odos. Taip pat augantis vartotojų sąmoningumo lygis galbūt vėl sugrąžins madą po parkus saulėtą dieną vaikščioti rankose laikant dailų skėtį nuo saulės, taigi, šie gali praversti tikrai ne tik paplūdimiuose.



Justė Pinkevičienė

Įdomu: Renkantis apsauginius kremus, pravartu žinoti, kad SPF15 mūsų odą apsaugo nuo 93 proc. UVB spinduliuotės, SPF30 – 97 proc., SPF50 – 98 proc. Taigi, nėra itin reikšmingo skirtumo renkantis tarp SPF30 ar SPF 50. Svarbu atkreipti dėmesį, ar ant produkto pakuotės yra informacija, kad kremas apsaugo nuo abiejų spinduliuočių tipų – tiek nuo UVA, tiek nuo UVB.

Taip pat nedarykite klaidingų išvadų remdamiesi faktu, kad odos patamsėjimas reiškia, jog oda „įjungė“ natūralią apsauginę funkciją. Remdamiesi šiuo faktu žmonės neretai pradeda manyti, kad šios natūralios odos gynybinės funkcijos jiems visiškai pakaks. Melanino odoje esantis apsaugos lygis yra SPF1,5 – SPF2,0, tuo tarpu rekomenduojamas SPF apsaugos lygis, aktyviai apsaugantis nuo saulės, yra ne mažesnis nei SPF30. Primename, kad apsaugos nuo saulės klausimu kremas – tik vienas komandos narių. Kaip jau minėta aukščiau, nėra SPF filtro, kuris galėtų 100 proc. apsaugoti nuo kenksmingų saulės spindulių.

Pastebėjimas: Faktas, kad UV spinduliai – itin pavojingi, tegul negąsdina, nebaugina ir leidžia mėgautis nuostabiu saulėtu vasaros sezonu, tačiau svarbiausia – tai darykime sąmoningai ir laikydamiesi visų dermatologų bei kosmetikos gamintojų rekomendacijų. Taigi, tai, kad nusifotografuosite saulėtą dieną nuostabiame paplūdimyje ar tinkamai išsitepę apsauginiu kremu saikingą laiką kartu su vaiku statysite smėlio pilį, nereiškia, jog elgiatės neatsakingai, tačiau be apsaugų gulėdami prieš tiesioginius saulės spindulius ir teigdami, kad tokiu būdu „gaudote“ vitaminą D, apgaudinėjate ne tik save, bet ir rodote netinkamą pavyzdį kitiems.