Pradėkime nuo to, jog norėdami dalyvauti Dakaro ralyje privalote sulaukti 18 metų amžiaus ir turėti tarptautinę lenktynininko licenciją. Ji įrodo jūsų kompetencijas ir pažymi, jog žinote, kaip elgtis lenktynių trasoje, užtikrinate savo ir kitų dalyvių saugumą bei varžybose elgiatės adekvačiai.

Dakaro ralyje yra kelios klasės: motociklų, keturračių, lengvųjų automobilių, bagių ir sunkvežimių. Tad dalyvauti galite su viena iš pasirinkto tipo sportine technika. Apskritai, lengvieji automobiliai skirstomi į keturias grupes: T1 (prototipai arba perdaryti sportiniai automobiliai), T2 (šiek tiek modifikuoti gamykliniai automobiliai), T3 (lengvieji bagiai) ir T4 (sunkvežimiai).

Teisingos ir neteisingos taisyklės

Pagrindinį Dakaro ralio taisyklių dokumentą sudaro 163 puslapiai, tad pakilus starto vėliavai neužtenka vien spausti akceleratorių ir važiuoti, kur kreipia šturmanas. Kiekvienas lenktynininkas ir (ypač!) šturmanas šias taisykles turi mokėti kaip „Tėve mūsų“.

Dakaro taisyklės parašytos trimis kalbomis: prancūzų, anglų ir ispanų. Taigi galite rinktis tą, kurią suprantate geriausiai. Tačiau yra vienas keblumas – jeigu pasirinksite ne prancūziškąjį variantą, jūsų turimos taisyklės bus antros pagal teisingumą.

Ką tai reiškia? Dakaro organizatoriai – prancūzai, tad ir pagrindinės taisyklės yra parašytos prancūzų kalba. Jeigu nutiktų taip, jog anglų ar ispanų vertime pasitaikytų dviprasmybių ar klaidų – viršenybę ima prancūziškai parašytos taisyklės.

Dakaras 2018. Edgaro Buiko ir Ryčio Šeškaičio nuotr.

Vien Dakaro taisyklių negana

Sportininkų patogumui Dakaro taisyklėse įterptas ir skyrius „Terminologija“. Čia randama beveik 50 terminų ir jų paaiškinimų. Pavyzdžiui, kas yra bivakas, dalyvis ar kelio knyga. Tačiau ir tai nėra viskas, ką privalo žinoti Dakaro ralyje dalyvauti norintis sportininkas.

Kiekvienos oficialios automobilių sporto varžybos, visų pirma, privalo atitikti oficialius FIA (Tarptautinės automobilių sporto federacijos) reglamentus. Tai reiškia, jog reikia išmanyti ne tik Dakaro taisykles, bet ir FIA nuostatas, į kurias neretai nukreipiama ir iš Dakaro taisyklių. O tai reiškia dar papildomus tūkstančius puslapių skaitinių.

Naivu tikėtis, kad visi lenktynininkai mokėtų absoliučiai visas taisykles. Todėl kai kurios komandos samdo komandos vadovą. Šis žmogus būna ne tik atsakingas už komandos vadovavimą, bet ir puikiai supranta lenktynių taisykles.

Tačiau bene pati įdomiausia Dakaro ralio taisyklė, kuri yra net paryškinta, skelbia: „Viskas, kas nėra leidžiama, suprantama kaip draudžiama“. Tad jeigu kyla abejonių dėl vienokio ar kitokio manevro, o jūsų šturmanas, komandos vadovas ar jūs pats nerandate jokios informacijos apie tai – geriau pamirškite šią idėją.

Dakaras 2018. Edgaro Buiko ir Ryčio Šeškaičio nuotr.

Lipdukas už 3000 eurų

Kaip ir visose lenktynėse, bolidai turi starto numerius. Kartais įvyksta taip, jog sportininkai juos pameta. Tad jeigu jūs pamestumėte vieną starto numerį, organizatoriams tektų pakloti 10 proc. starto mokesčio dydžio baudą, o tai yra maždaug 2,8 tūkst. eurų už vieną lipduką. Praradote du startinius numerius? Bauda dvigubėja ir jūs mokate virš 5 tūkst. eurų baudą. Tiesa, baudos taikomos ir pametus lipduką, ant kurio nurodyti piloto ir šturmano vardai bei valstybės, kuriai atstovauja, vėliavos. Toks pamestas lipdukas jūsų kišenę paploninti gali net 3 tūkst. eurų.

Žinoma, didžiausia bauda – diskvalifikavimas. To sulaukti galite jeigu pasikeis ekipažo sudėtis, pavyzdžiui, nutarsite naudotis kito šturmano pagalba. Taip pat nerekomenduojama keisti bolido dalių, kurios yra plombuojamos. Į plombuojamų dalių sąrašą patenka automobilio kėbulas, variklio blokas, oro ribotuvas, draudžiama keisti ratų eigą bei kai kuriuos kitus techninius elementus, kurių koregavimas ar keitimas gali padidinti pranašumą prieš varžovus.

Draudžiami net laikrodžiai

Dakaro ralyje šturmanas vadovaujasi organizatorių duota kelio knyga. Naudotis kitomis priemonėmis, padedančiomis orientuotis vietovėje, griežtai draudžiama. Į šį sąrašą patenka žemėlapiai (bet kokia forma) bei laikrodžiai, turintys GPS funkciją.

Tiesa, mobilųjį telefoną turėti galima, tik ne bolido kabinoje. Benediktas Vanagas, „General Financing team Pitlane“ komandos lyderis, pasakoja, jog „Toyota Gazoo Racing Hilux“ turi specialią (legalią!) vietą šiam įrenginiui. Tačiau saugumo sumetimais privaloma turėti GSM (palydovinį) telefoną, bet juo naudotis galima tik išlipus iš automobilio.

Dakaras 2018. Edgaro Buiko ir Ryčio Šeškaičio nuotr.

Kokio greičio viršyti negalima?

Dakaro maratonas – ypač pavojingos lenktynės, kurių metu net žūva žmonės. Siekiant užtikrinti kiek įmanoma didesnį saugumą, viena iš taisyklių nurodo sustoti padėti kitiems dalyviams, jeigu jų sveikatai ar gyvybei gresia pavojus. Ir šios taisyklės laikytis privaloma.

Kita saugumo taisyklė – greičio „gesinimo“ zonos. Dakare kartais tenka važiuoti per gyvenvietes, saugomas teritorijas ar ūkius. Tokiose vietovėse privaloma neviršyti kelio knygoje nurodyto greičio, kuris gali siekti nuo 90 iki 30 km/val.

Kalbant apie greitį – saugumo sumetimais kai kurioms Dakare dalyvaujančioms technikos kategorijoms greitis yra limituotas, atvirkščiai nei, pavyzdžiui, lengvųjų automobilių klasėje. Taigi yra dvi klasės – sunkvežimių ir lengvųjų bagių – kuriose negalima viršyti nustatyto greičio. Anksčiau šia technika važiuojantiems sportininkams greičio limitų nebūdavo, tačiau jeigu dabar norėtumėte dalyvauti Dakare su sunkvežimiu, negalėtumėte viršyti 140 km/val. greičio, o lengvuoju bagiu – 130 km/val.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (15)