„Šiemet buvo labai daug stiprių ir įtaigių filmų, tad tikrai kartu su kolegomis buvo nelengva išrinkti dešimtuką. Atrinktuose filmuose didžiulė temų įvairovė, kuri parodo kuo dabar gyvena Europos kinas“, – sako Greta Akcijonaitė, kino filmų platintoja ir vienintelė LUX komisijos narė iš Lietuvos.

Atrankos komisija, kurią sudarė 21 Europos kino industrijos profesionalas – prodiuseriai, platintojai, kino kritikai, festivalių programų sudarytojai, kino teatrų vadovai – 10 filmų atrinko iš daugiau nei 70 pasiūlytų.

„Didžiuojuosi mūsų kino filmų konkursu, kuris rengiamas nuo 2007 m. ir yra skirtas įvertinti kūrybą Europos vertybių universalumo, integracijos, tolerancijos ir daugiakultūriškumo temomis. Šiemet buvo ypač sunku išrinkti laimėtoją. Visi trys finalininkai – originalūs ir išskirtiniai savo temomis“, – kalbėjo Europos Parlamento pirmininkas Antonio Tajani, sveikindamas tris konkurso finalininkus.

Trys į konkursinę LUX programą patekę filmai – STYX, „Kitoje durų pusėje“ ir EP narių geriausiu išrinktas bei šiemet LUX prizą laimėjęs „Kariaujanti moteris“ – bus rodomi sausio 11–13 dienomis nemokamose LUX kino dienose Vilniuje, Kaune ir Panevėžyje. Dokumentinę juostą „Kitoje durų pusėje“ praėjusiais metais buvo galima išvysti didžiausiame šalies kino festivalyje „Kino pavasaris“, o „Kariaujanti moteris“ – Europos šalių kino forume „Scanorama“.

Susipažinkite su 10 naujausių filmų, kurie savo plėtojamomis temomis skatina diskusijas apie Europą ir jos ateitį.

Filmo „Kariaujanti moteris“ kadras
Foto: Filmo stopkadras

Humaniškumo išraiškos

Pasak G. Akcijonaitės, jeigu reikėtų išskirti ryškesnį atrinktų filmų leitmotyvą, tai būtų ribų nykimas tarp valstybių, lyčių, žmonių, žanrų. Ypač tos ribos blunka filme „Pasienis“ („Border“, rež. Ali Abbasi, Švedija, Danija). Tai istorija apie neįprastų veido bruožų Tiną, turinčią ypatingą gebėjimą užuosti, ką jaučia žmonės.

Jautrią ir šviesią istoriją apie drąsą būti tuo, kuo nori, ir žmonių tolerancijos ribas taip pat pasakoja režisierius Lukas Dhontas filme „Mergina“ („Girl“, Belgija, Olandija). Penkiolikmetė Lara gimė berniuko kūne, bet dėl savo svajonės – tapti profesionalia balerina – ji yra pasiryžusi peržengti visas ribas.

Atsakymų į klausimą, ką reiškia būti žmogumi, režisierė A. Rohrwacher ieško dramoje „Laimingasis Ladzaras“ („Happy as Lazzaro“, Italija, Šveicarija, Prancūzija, Vokietija). Ji subtiliais magiško realizmo potėpiais kuria socialinės nelygybės paveikslą, kurio pirmame plane – nekalto veido jaunuolis Ladzaras, nuolat atjaučiantis ir padedantis kitiems.

Atvirai besijuokiantis iš konservatyvaus požiūrio, religinių nuostatų. Atveriantis ydas, prietarus ir kritikuojantis visuomenę. Taip Malgorzatos Szumowskos „Veidą“ („Mug“, Lenkija) apibūdina kino kritikai. Tragikomiškoje dramoje lenkų režisierė atidaro duris į mažo miestelio šeimos gyvenimą su keistuoliu Jaceku, kuri ištinka didžiulė nelaimė.

Pasaulį sukrėtę įvykiai

Lietuvoje ne kartą viešėjęs ir savo filmus pristatęs režisierius S. Loznitsa filme „Donbasas“ („Donbass“, Vokietija, Prancūzija, Ukraina, Nyderlandai, Rumunija) pasakoja apie Ukrainos rytinėje dalyje vykstantį karą. „Tai žvilgsnis į šio regiono pilietinės visuomenės degradaciją“, – rašoma įtakingajame „Variety“.

Režisierius Erikas Poppe filme „Utioja, liepos 22-oji“ („Utøya: July 22“, Norvegija) nukelia į dieną, kuri pakeitė pasaulį, kai prieš septynerius metus Norvegijos saloje surengtoje politinėje jaunimo stovykloje įvyko protu nesuvokiamas ekstremisto išpuolis, nusinešęs daugybę gyvybių.

Demokratija istorijos akivaizdoje

Laisvės, demokratijos, žmogaus orumo klausimais kalbama juostoje „Kitų tyla“ („The Silence of Others“, rež. Almudena Carracedo ir Robert Bahar, JAV, Ispanija). Po Ispanijos diktatoriaus Francisko Franco valdymo pabaigos praėjo 40 metų. Šešerius metus filmuotoje medžiagoje sekami gyvieji liudytojai, kurie prisimena žiaurius diktatoriaus nusikaltimus prieš humaniškumą.

O štai dokumentiniame filme „Kitoje durų pusėje“ („The Other Side of Everything“, rež. Mila Turajlic, Serbija, Prancūzija, Kataras) atveriamos buto Belgrade durys, kurios daugiau nei 70 metų slepia vienos šeimos praeitį. Taip prabylama apie kovą už nacionalizmą ir demokratiją.

Atvirumas tautoms ir klimato pokyčiai

Pagalbos pabėgėliams klausimą dramoje STYX (Vokietija, Austrija) kelia režisierė Wolfgang Fischer, pasakodama apie moterį, kuri susiklosčius aplinkybėms priversta rinktis – padėti emigrantams ar juos palikti.

Į komišką pasakojimą rimta tema apie nedalomą žmogaus ir gamtos vienovę savo naujausiame filme „Kariaujanti moteris“ („Woman at War“) įtraukia islandų režisierius B. Erlingssonas. Lietuvos žiūrovams jis pažįstamas iš tokių filmų kaip „Apie arklius ir žmones“ bei „Viskas dėl šou“.

Filmus STYX, „Kitoje durų pusėje“ ir „Kariaujanti moteris“ bus galima išvysti sausio 11–13 d. nemokamose LUX kino dienose, kurios vyks Vilniuje, Kaune ir Panevėžyje.